Besiktningsdax – vem är snällast i Stockholm?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Besiktningsdax – vem är snällast i Stockholm?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Besiktningsdax – vem är snällast i Stockholm?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 23, 2006 at 20:51 #13739

      Ja, precis. Vilken Svensk Bilprovning i Stockholmsområdet är snällast mot gamla Saabar?

      Det ryktas ju alltid om att vissa skall man inte åka till och vissa låter det mesta gå igenom.
      Sist åkte jag till Nacka och de var schyssta, den gången.

      Men har ni några tips därute?

        januari 23, 2006 at 20:58 #91856

        Med en schysst bil är alla snälla…

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          Anonym
          januari 23, 2006 at 21:10 #91857

          ….och med en oschysst bil är Sätra snällast!

            januari 23, 2006 at 21:45 #91858

            När jag besiktade min långnos första gången, förvisso inte i stockholm utan i Örnsköldsvik så visade bromsprovaren “V” tecknet på bakhjulen, den äldre herren som hade hand om min bil bromsade och bromsade tills han tittade på mig och sa nåt i stil med:

            Det brukar ju alltid vara lite krångel om man inte har självjusterande bromsar, du får ta å titta på det där när du kommer hem…

              januari 23, 2006 at 21:46 #91859

              Hmm, tänk om någon bilintresserad på Bilprovningen läser detta?
              Eller finns det inga på bilbesiktningen som är bilintresserade?

                januari 23, 2006 at 22:40 #91860

                Det blir ju mindre och mindre av den tidigare attityden” fixa direkt hemma” och det beror ju inte på tjurig personal utan att allt snart sker över datorn. Bromsvärden och snart allting överförs automatiskt och en del saker är ju nästan tjänstefel att bortse ifrån så mitt tips till alla är att se till att ha bilen i ordning ! Enkelt och smärtfritt och det går faktiskt att renovera bromsar och annat utan att för den sakens skull ha blivit anmodad av SBP. Många verkar ha den attityden att varför laga om man inte fått en tvåa och det är lite tråkigt.

                  januari 23, 2006 at 22:41 #91861

                  Definivt inte Täby-Vallentuna dom verkar hata gammelbilar.

                    januari 23, 2006 at 23:01 #91862

                    Jag instämmer med Martin.

                    Det här är ett känsligt ämne; det bästa vi kan göra med detta är att försöka se till att våra gamlingar är i allra bästa skick när vi rullar in till SBP. Om vi känner till brister och fel, bör vi åtgärda dessa innan vi tar oss dit. Annars kan det bli så att vi som gammelbilsägare får “stämpeln på oss” att vi trots kända brister “chansar”. Det vore inte bra för vår hobby!

                    Och.. i de allra flesta fall upptäcks detta! Det innebär förutom reperation och åtgärder inom viss tid en extra kostnad vid ombesiktning.

                    Och DU …. vill du åka omkring med något som du vet kan äventyra säkerheten?

                      januari 23, 2006 at 23:35 #91863

                      Håller med om att det bästa är att se till att allt funkar som det ska , men Rissne har jag träffat på besiktningsmän med intresse för gamla bilar . Han bad tom om ursäkt när en hjulcylinder började läcka efter bromsprovet , men bromsar är ju rätt bra att ha så det va bara att åka hem och byta . Tillbaka dan efter och blev bra mött igen av en annan kille som kom ihåg bilen och testade den snabbt och lätt . Inga problem ..

                        januari 23, 2006 at 23:42 #91864

                        Jag kanske är konstig, men jag tycker faktiskt att det är lite synd nu när min -75:a blev veteranbil. jag tycker det är för långt emellan besiktning vartannat år, åtminstone för mig som använder bilen till vardags.

                        Jag har nu ett år till nästa besiktning och jag har precis bytt en rejält glappande spindelled, ett glappande bromsok, en kärvande handbromswire samt bakre ljuddämparen som börjat läcka som ett såll. Bilen gick igenom med blankt papper i Januari 2005… Vissa fel är lätta att upptäcka själv, men med till exempel spindelleden var det rena turen att jag råkade se det.

                          januari 23, 2006 at 23:54 #91865

                          Jovisst , men du upptäckte . Bevisar ett intresse ..

                            januari 24, 2006 at 09:54 #91866

                            Oj det här blev ett hett ämne.

                            Jo klart att bilen skall vara säker,, men ibland hör man att vissa SBP är extra nitiska och ger bilen en massa onödiga underkänt. ..och det har jag inte råd med.
                            Jag tror dock att bilen min är i OK skick,, eller jag vet inte hur man själv kollar allt som spindelleder och bromsok och sånt.. den bromsar och ljusen funkar och ja,, går finfint. inte så mkt rost undertill heller. men jag vet ju inte vad SBP tycker.

                            Men jag kanske satsar på att köra till SBP Sätra ändå,, ligger nära mig.

                              januari 24, 2006 at 14:47 #91867

                              Jag har råkat ut för alla sorter på AB Svensk Bilprovning. Allt från glada entusiaster till sura gubbar som gjort allt i sin makt för att man ska få ta bilen därifrån på trailer så jag tycker att frågan i allra högsta grad är berättigad.
                              Man ska inte tro annat än att man lämnar över sin klenod till en människa som även han/hon har fördommar, dagsform och godtycke trots övergången till data.

                                januari 24, 2006 at 15:14 #91868

                                Visst avgör intresse och dagsformen hos besiktningsmännen. Jag har dock mestadels fått bra bemötande. En gång hade jag dock önskat att besiktningsmannen hade haft lite mer överseende mht till iakttagelsen och att han dessutom berömde den fina bilen. Vad slog han ned på då?
                                Någon vandal hade sparkat av de de yttre backspeglarna på natten innan besiktningen som ägde rum 06.15 och detta resulterade i ombesiktning. Lite onödigt! Extra bittert eftersom jag hade ett tjog reservbackspeglar i gömmorna men inte tillgängliga den morgonen!

                                Bästa minnet är när jag besiktigade 2T´n hos de otroligt intresserade besiktningsmännen i Falun. De nästan slogs om att få titta på min bil. In hoppar en kille i 20-årsåldern och lägger distinkt i den osynkade ettan och det bär iväg, det kom blixtsnabbt fram ett brett leende Han testade CO på en utomhusmätare trots att jag varnade för konsekvenserna. Det visade sig att utomhusutrustningen klarade oljeblandningen och att han ville hjälpa mig med info om förgasaren var rätt ställd? Han hade ägt både en 93:a och några V4 96:or. Annars är det nog många som växlar fel på en trepetad låda.
                                Rent protokoll vart det i alla fall!
                                Hoppas det går bra för dig var du än besiktar. Funktionstesta allt de kollar för undvikande av onödiga nedslag och glöm inte varningstriangeln.
                                ///Harald

                                  januari 25, 2006 at 09:45 #91869

                                  Med mina halvgamla bruksbilar vet man ju oftast vad som är i riskzonen för anmärkning men ibland blir man glatt överaskad där också som i fjol när jag slapp anmärkning på trasigt halvljus! När jag efter att fått ett blankt papper och naturligtvis ser ut som en fågelholk i nyllet berättar killen att det hade lagt av på väg in i hallen och när allt annat var bra så litade han på att jag skulle fixa det!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.