Bestycka 32/36 för E85

Forums Modellspecifika forum 95/96 V4 Bestycka 32/36 för E85

This topic contains 5 replies, has 3 voices, and was last updated by 2005-07-15 20:43.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Har funderat ett tag på att prova konvertera till Etanol. Jag har en V4 med ca 90 hk och en Weber 32/36 DGV. Är det någon som har koll på vad man skulle behöva för storlek på munstycken för E85? nån som redan gjort detta och har några erfarenheter?
    /Rasmus

anonymous
    Deltagare

Etanol – en framtidslösning hittar man ett forum för sådana frågor.

Jo, jag har kollat runt där och jag bedömer att det är här expertisen finns

saab-jonte
    Deltagare

http://www.cbmma.net/etanol/index2.html

här kan du leta istället, ta kontakt med edgrens fordonsteknik så kommer din v4 att gå som ett skott, och till alla andra som kanske går i samma tankar så är det bara att ringa honnom, det som inte är värt att veta om etanol och drift med sådant bränsle kan han allt om och det han ej vet är onödigt, han har alla svar för att v4:an ska gå som en klocka, dock misstänker jag att det inte är “bara att” men fråga honnom!

KONVERTERING GENOMFÖRD!

Tänkte bara delge denna Saabens kunskapspool om hur det har gått.
    Jag beställde lågfartsmunstycken och huvudmunstycken som var 30% större än original, 65/60 160/150. Skruvade först i huvudmunstyckena och provade köra med bensin, gick inge vidare att varva. Tappade ur bensinen ur tanken, skruvade i lågfartsmunstyckena, hällde ca 2 liter E85 och vred på nyckeln. Bilen gick inte i gång så jag provade skruva lite på tomgångsskruven men inget hände. Höllde sedan i ett par liter bensin och bilen startade snabbt och sedan var det inget problem att starta även med 10 l. E85 i tanken. Tändningen har ställts, efter lite provkörning på mellan 15-20 grader före tdc, vet inte riktigt om jag hittat den optimala förställningen då den verkar väldigt känslig. Jag lyckades inte få den att knacka utan vid för hög tändning blev motorn bara kraftlös.
    Bilen går rackarns bra. Om det nu finns några extra hästkrafter i motorn är det mycket svårt att känna det eftersom motorn har en mycket jämnare gång nu, det är mindre vibrationer och jämnare accelerationskurva, nästan så jag kan låna ut den till farmor
    Bara att tuta och köra och på några månader har man kanska tjänat in kostnaden för ombestyckningen, i synnerhet om bensinpriset ska fortsätta stiga.
    /Rasse

anonymous
    Deltagare

Det där låter ju helt underbart! Jag har länge gått i tankarna att konvertera till E85. Kul att det fungerar så bra.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng