Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Bilbrand
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-05-04 11:53 av .
- FörfattareInlägg
- 1 maj, 2007 kl. 20:10 #15963
kortnos
DeltagareIdag höll saab sverige bli en kortnos saab mindre
Idag brann Josefin, röken bollade ur kupen. Gissa om jag stannade snabbt, öppnade huven i tron på att nu brann motorn, inget där, tittade då in i kupen igen o där bollmade vit tjockrök, stoppade in huvudet i röken för hitta felet, andades in ett par liter av smörjan, gissa om jag hade svårt att andas. Då längst ned på golvet låg en liten majbrasa. Heljus omvandlaren hade kortslutits mot plåten på golvet och antänt kabelhärvan. Fick släck på branden men efter inspektion så blir det till att byta hela huvudflätan, allt var brunnet. Inga säkringar hade gått sönder. Har en helljus omvandlare som är påsatt nån gång efter bilen byggts och dom kanske har gått runt hela djävla säkringsdosan, vetefan. Men gissa om jag blev rädd o då menar jag panik, ska så mycket jobb o kärlek brinna upp framför mina ögon. Nu vet ni vad mina mardrömmar dom närmaste åren kommer bestå av rent handlingsmässigtNu till det konstiga allt funkar på bilen rent elektriskt, blinker, halvljus o så vidare, så jag hade tur o oturen att inte det blev värre, typ att bilen brunnit upp för mig. Nu står bilen hos en kompis, ska göra en närmare titt, bogsera hem henne igen, måste hitta nån som kan kabeldragning detta är långt bortanför min kunskapsnivå
Allt detta skit är desutom mitt eget fel, har strulat med växellådans bakre fäste så jag har gett fan att sätta tillbaka plåtarna runt pedalerna o som bekant så sitter helljus omvandlaren där nere så den låg löst o ramla omkring därnere, jag är dum i huvudet
Nu tänkte jag dricka öl o bli full
1 maj, 2007 kl. 21:30 #105933truls herland
DeltagareJag vet hur det känns, jag har också haft min kabelbrand… Enklare att byta än man tror, men nog borde du ta ut instrumentpanelen och sen är det bara att skarva på lämplig plats… det klarar du fint på en två kvällar med en öl i handen…
lycka till!
2 maj, 2007 kl. 05:59 #105935kalle .p
DeltagareJag har också varit nära att elda upp min Saab.
Det hände när jag svetsade motorrumet, Låg under och svetsade när svetsen löstye ut värme säkringen och då är det bara att ta en paus. Jag gick bort från garaget i 2-3 min och när jag kom tillbaka var hela kupen rökfylld.
Det hade tagit sig i isoleringen som finns bakom och under matan. Det var bara att ta på sig hanskarna och dra loss det som bran och ut med det ur bilen. Hade jag vait borta någon minut till så hade jag inte haft någon Saab mera.
Men detta är helt mitt fel för man är ju utbildad svetsare och då vet man att man inte skall gå från det som man har prisis svetsat.
2 maj, 2007 kl. 17:00 #105957stefan w
DeltagareJag svetsade också i motorrummet och när jag kört klart strängen så hörde jag ett knastrande och såg rök välla ut ur dörröppningen. Bilen låg på sidan och jag slank som en snabb ål in genom bakluckan och lyckas släcka massor av tjärpapp som brann med mina handskar. Det jag borde ha gjort var att dra ur händerna först men jag kände inget….då. Finns inget som jag får så hög puls av som bilbränder.
Jag var med igår när kortnos höll på att bli billös och jag minns inte mer än att jag såg när han tvärstanna och såg röken som bolma ut. Nästa sekund stog jag och titta som ett fån ner i motorutrymmet. Jag måste ha klarat 10 meter på ett kliv. Nu skall jag montera huvudströmbrytare och brandsläckare i kupen.
Tipsa gärna om lämplig brandsläckare, måste det vara pulver?
2 maj, 2007 kl. 17:12 #105959mats a
DeltagarePulversläckare är ypperligt, de är ju krav i tävlingsbilarna. MEN de skitar ned något alldeles fantastiskt med ett gulvitt pulver (ungefär som pulvermos) som tränger in överallt.
Skulle lyfta ur en kortnosmotor en gång och sista skruven satt i ett av motorfästena fram. Den fyrkantiga ”muttern” snurrade bara och där är det för trångt för ett mothåll. Tillslut punktade jag fast muttern. Det gick bra. Det gick också bra att få luggen bortsvedd av det eldklot som uppstod i den skvätt utspillda bensin som låg i botten av motorrummet. En halvflaska pulver gjorde susen, men pulvret bränner i halsen och smälter snö – så KRAV-odlat är det inte…
2 maj, 2007 kl. 17:53 #105963stefan w
DeltagareKlart att pulver skitar ner, när jag gick fordonsteknisk i gymnasiet så ville klassföreståndaren Svante att några av killarna skulle träna svetsa rost på hans Peugeot 404. Dom lyfte upp den på den gamla mycket långsamma enpelarlyften. Dom stog glatt under och svetsade med gas när nån vrålade att bilen brinner. Det var rejäla lågor som slog ut genom den öppna sidorutan eftersom ingen tänkt på att ta ur klädsel eller golvmattor. Enpelarlyften var ännu långsammare att sänka så det brann otroligt, två pulversläckare senare var elden släckt och verkstan utrymd.
Hur det blev med IG i svetsning eller ej vet jag inte men jag fick i alla fall se hur en pulversläckt brunnen bil ser ut och luktar. Bilen var bortom all räddning.
4 maj, 2007 kl. 11:53 #106033kaparn
DeltagareMats A wrote:men pulvret bränner i halsen och smälter snö – så KRAV-odlat är det inte…Haha! dom uppgifter jag har är att pulversläckare innehåller vanligt bakpulver natriumpyrofosfat någonting, om man tittar på innehållsförteckningen på bakpulver så är det just det.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.