Bilen går inte !!!!!!!!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bilen går inte !!!!!!!!

  • Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-25 08:26 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18266
    greven
    Deltagare

    Ny bensinpump, tändningen står rätt, bensin i tanken, ändå stannar bilen. Jag begriper ingenting. Fick bensinpumpen bytt mot en ny. Den gamla var slut och bilen stannade mitt på Tranebergsbron. Hämtade bilen från verkstaden i dag. Bilen gick fint. Senare på da´n, så ger den upp igen. Återigen Tranebergsbron. Vilar det en förbannelse över bron. Symptomen är följande: Kör som vanligt, bilen tappar ork, vill ej varva, sen stannar den. Bensinpumpen tickar på, men inget händer. Försökte starta efter en stund och bilen går igen för att efter en stund åter ge upp och stanna. Detta upprepades några gånger. Till sist fick jag ge upp. Kom ej fram dit jag skulle, utan bilen blev stående i ett villaområde. Buss och T-bana till slutdestinationen. Funderade på skit i tanken, men bränslefiltret såg utmärkt ut, enligt meken som hjälpt mig byta pumpen. Ja, här står man och begriper ingenting och meken åker på semester och är borta i tre veckor. Någon som känner igen symptomen ?????

    #124122
    wibbe60
    Deltagare

    Det låter som det är nå´t skit i tanken lik förb…
    Jag hade detta fenomen på en mercedesbuss jag hade. Den tappade också orken och stannade efter en bit helt oförklarligt. Detta fel lokaliserades till ett glasfilter på bränsleledningen. När motorn var igång sögs skiten upp i filtret och täppte till bränsleflödet. När man sedan stått still en kvart tjugo minuter så hade skiten sjunkit tillbaka och motorn startade och gick perfekt i några kilometer, sen började det hela om.

    Om du har nå´t skräp i tanken så kan ju detta sugas fast i bränsleledningens mynning i tanken och när bilen stått ett tag så sjunker skiten till botten och motorn startar.
    Kanske???????

    #124123
    alfamats
    Deltagare

    Måste berätta en liten fadäs med firmabilen.En diesel iofs men med ungefär samma symtom.När man hade legat och kört en stund tex på motorväg och sedan skulle svänga av och bromsa ner så stannade alltid bilen,det slog aldrig fel.Första gången var när vi skulle upp på Falumarknaden,bilen började lysa på reserv och jag tänkte,ja nu får vi tanka om några mil.Men vi hann inte många kilometer förrnst det dök upp en mack.Och visst,jag bromsade ner och bilen dog ca 75 meter från pumpen men vi rullade nästan ända fram så jag körde på startmotorn den sista metern fram till pumpen.Detta hade vi sedan roligt åt i flera månader att vi fick soppatorsk så perfekt:-).Men så hände samma sak igen några gånger.Så vi beslutade att lämna in bilen.Verkstade hittade inga fel utan bytte diselfiltret vi skickade med.Det gick några dagar och samma fel uppstod igen.Det var bara att lämna in bilen igen.Denna gång gick dom grundlig tillväga och kollade allting.När de hade plockat ner tanken så hittade de torkpapper i tanken.Det var tydligen ganska vanligt att skitungar eller vilka det nu är stoppar torkpapper i handtagsmynningen till pumparna.Så nuförtiden kollar jag alltid innan jag trycker på handtaget.Vet inte om det kan vara felet på din bil, men du kan ha det i åtanke om felet inte går bort. / Mats

    #124124
    greven
    Deltagare

    Jag börjar nog luta lite själv åt skit i tanken. Kan ju vara rostflagor eller nåt annat otrevligt. Det var ju drygt tio år sedan som jag körde TT-SAAB och den uppförde sig precis som min nu gör. Tanken var rostig på den. Frågan är vad man gör åt det och hur man ska gå tillväga för att få reda på vad det handlar om. Jag har nog iofs räknat med en del strul de första månaderna, brukar vara så på gammelbilar. Man måste köra dom för att komma på bristerna. Men, just nu är jag lite rådlös.

    #124125
    matthias r
    Deltagare

    Har du ett tillbehörsfilter ,mellan pump och förgasare? Vattenbubblor kan lägga sig där, och orsaka sporadiska stopp, med strax återkommande genomflöde (=motorn startar snällt igen efter nåra minuter).

    Verkar så inte vara fallet, börja då med ett moment som svarar på om felet ligger innan pumpen (skräp i tanken, vatten i bränslet etc) eller ej. Spänn fast (väl!) en PET-flaska oljeblandat i motorrummet, dra på ett säkert sätt en slang från denna och till pumpen. Flaskan får under inga omständigheter kunna vippa eller komma i kontakt med något rörligt eller hett; under pumpen mot höger fjädertorn brukar den stå hyfsat stadigt, och kan förankras med ståltråd eller buntband runt tornet.

    Då alla bensinbehållare egentligen är bannlysta från motorrummet (logiskt, även vid korta provkörningar som den här på ett par mil), och du vill du vara på den riktigt säkra sidan:
    Du kan då istället sätta en båt-bränsletank, en sådan för utombordare, inne på golvet framför passagerarstolen. De brukar ha långa slangar på flera meter som går direkt från
    utloppet. Deras andra ände är bara att skruva på din bränslepumps tilloppsanslutning.
    Slangen får löpa genom den nästan uppvevade högra sidorutan; lägg någon pappbit mellan motorhuv och kaross eftersom slangen ska gå in där och inte får klämmas.

    Stannar bilen ändå nu på ”nappflaskan”, är nästa steg att ringa in om felet verkligen ligger på bränslesidan. Visst kan du ha någon defekt även på den pump du monterat, men det är inte troligt. Flyttar vi oss framåt i bränslekedjan till förgasaren , kan i o f s förklaringen ligga i defekt flottör eller nålventil, Om den sistnämnda fastnar i öppet läge. Men då går motorn i regel inte klockrent då den väl behagar starta igen. Och har oftast surat ner ett eller flera stift.

    En nålventil som däremot fastnar i stängt läge, ger symptomen att motorn går superslött om den ens går, och då bara på minst halv choke.

    Har du uteslutit fel på pump och tillförseln till densamma, tror jag något på tändsidan lägger av när det blir för varmt.

    Kolla i tur och ordning;
    1. Kondensator och dess kabel
    2. Lågspänningskabeln mellan spole och fördelaren
    2. Fördelarens isolerbussning för densamma
    3 Brytarspetsar, brända? För litet avstånd? Nersliten nock?
    4 Fördelarlock och rotor, någon av dem brända eller spruckna?
    5 Högspänningskabel mellan tändspole och fördelarlock, är den OK?
    6 Tändspole, en defekt kan funka vid start av kall motor och lägga av då den blir varm.
    7. Kolla så fördelaren är fastdragen ordentligt, jordningen (som måste till för att brytaren ska kunna fungera) kan bli bristfällig när grejorna blir varma, då stannar det…

    Lýcka till, skriv på tråden igen om det fortfarande bråkar efter denna check!
    Tvåtaktsaabar går alltid till slut….

    #124146
    greven
    Deltagare

    Man tackar och bugar för denna lektion. Vissa saker kan jag klara själv, annat får jag ta proffshjälp till. Jag lovar att återrapportera.
    Lars G

    #124148
    walle
    Deltagare

    ve bra att veta avd för bil du pratar om???

    #124150
    phermansson
    Deltagare

    Kollar man Grevens tidigare inlägg är det antagligen en 96 TT -63.
    Mattias R, kan jag sno din fina felsökningsguide till Wikin?

    #124154
    Morten S.
    Moderator

    Punkt 1 på Matthias feilsøkningsliste er kondensator.
    Jeg hadde ett liknende feil på min 1965 95 i våres. Den stanes ikke, men ble etter en kort stund kjøring helt orkesløs. Trodde også at det var noe med bensin eller forgasser, men ble etter diverse utbytting av deler tipset om kondensatoren, som vist seg å være synderen. Når den ble varm, så kuttet den ut.

    En liten annen historie, men med en ’74 99. 3 dager på rad, på vei hjem fra jobben i rushtrafikken – sa det pang – og bilen stanset i den samme svingen. Etter diverse feilsøking viste det seg at kabelen fra fordeler til tennspole la seg til jord, og kortsluttet – i samme svingen!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #124159
    greven
    Deltagare
    walle wrote:
    ve bra att veta avd för bil du pratar om???

    Glömde det i hastigheten. En 96 TT -63:a. Har f.ö. hämtat bilen på samma ställe där jag fick överge den igår. Och naturligtvis startade den perfekt och gick utmärkt till garaget, där meken och jag ska gå igenom den ikväll. Den checklista, som Mattias R skrev i sitt inlägg kommer garanterat till användning. I garaget där bilen vinterförvaras kan jag inte meka, därutöver saknar jag tillräckliga kunskaper samt verktyg i tillräcklig mängd. Egentligen borde jag kanske inte ha den här typen av hobbybil, men det är ju fan så mycket roligare än frimärkssamling. Jag kommer inte ge mig förrän den här bilen är i presentabelt skick. Och det mesta kommer jag att få betala för. Å andra sidan är ju inte golfsporten gratis heller.

    #124164
    mats a
    Deltagare

    Jag har bara ögnat tråden men vill ändå nämna en sak som hände mig med en TT för några år sedan. När motorn gått varm började den gå som ett lass skit. Jag trodde tändningen slog igen och stannade och micklade med brytaren. När jag startade igen gick bilen bra – ett tag. Efter att kört hem i något som liknade en popcorngryta lät jag bilen stå på tomgång, öppnade huven och lutade mg över motorn. När jag lutade mig över bilen lade jag av någon anledning handen på tändspolen och fick mig en smäll över fingrarna. Då upptäckte jag det: Tändspolen hade en liten spricka vid tändkabeln som vidgade sig av värmen och skickade ljusbågar till karossen – därav skitlassgången. När jag stannade motorn svalnade spolen och sprickan slöt sig igen – och motorn gick bra tills spolen blev varm igen och sprickan gick upp. Jag vet inte hur relevant detta är, men jag nämner det…

    #124165
    greven
    Deltagare

    Här finns det tips, må jag säga. man tackar. Det märkliga är att bilen (TT -63) går utmärkt. När den lägger av, beter den sig precis dom om man fått bensinstopp. Sen får den stå en stund och går en bit igen. När jag hämtade den i förmiddags hade den stått sedan igår eftermiddag, då jag fick överge den. Den startade direkt och gick perfekt till verkstaden, där den nu står. Som sagt, ska iväg till verkstaden nu. Om det är skit i tanken (rost) som orsakar detta är det väl bara att byta tank, misstänker jag. Men, jag tar med mig Mattias checklista samt övriga intressanta tips.

    #124172
    enor
    Deltagare

    Om skruvarna som håller ihop förgasaren har lossnat en aning, så att flottörhuset ”rinner över”, kan man också få precis detta problem – jag hade det på min ’62:a.

    #124199
    greven
    Deltagare

    Nu har jag svaret ! Igensatt filter. Bensinfiltret är fyllt med sand och annat skit, sannolikt orsakat av rost i tanken ! Jaha . nu börjar jakten på en ny tank. Finns så´na att köpa, eller ? Tack i övrigt för alla tips. Det hjälpte, även om bilen beöver en del kirurgiska ingrepp. (96 TT -63:a)

    #124206
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Har inte det rostat hål i tanken så går den att rädda,kolla i mitt projekt 58;an.

    Mvh Björn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng