bilen startar inte. HJÄLP!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / bilen startar inte. HJÄLP!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / bilen startar inte. HJÄLP!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2009 at 12:46 #20028

      Bilen har enkelförgasare, brytarlöst.

      Gnistorna på tändstiften är orange/rödfärgade.

      Släpper inte förgasaren fram bränsle?

      Effektsteget måste vara helt, eftersom det blir gnista.

      Ska inte gnistan vara vitfärgad?

      Det är som om gnistan på stiften inte är stark nog för att antända bränslet. ??

      Någon med förslag??

      Snälla.

      Daniel Eliasson i Trollhättan

      PS: Om det finns någon närboende, så bor jag där gamla restaurang GRANSÄTER låg. (de nya höghusen på fagerstrand)

      Tacksam för hjälp.

        maj 1, 2009 at 12:55 #139420

        Kolla tändkabeln som går mellan fördelaren och tändspolen jag var tvungen att byta den för att min 99 skulle fungera nyligen.

          maj 1, 2009 at 13:00 #139422

          ska kolla det, får skaffa en ny.

          Ska verkligen inte gnistan vara väldigt ljus, nästan vit.??

            maj 1, 2009 at 14:21 #139427

            Om tändkabeln funkar och du fortfarande inte får fin gnista, kolla tändspolen.

              maj 1, 2009 at 14:29 #139429
              aussielars wrote:
              Om tändkabeln funkar och du fortfarande inte får fin gnista, kolla tändspolen.

              Det blir gnista, men svag, rödaktig

                maj 2, 2009 at 03:25 #139444

                Hej Daniel,

                Hade samma problem på en av mina mina 99:or (B20I-motor),
                ville inte starta efter vinteruppehållet, gnistan var
                rödaktig till färgen, mätte upp tändkablarna, och det
                visade sig att resistansen var allt för hög, bytte
                tändkablar, och kabeln från spolen till fördelaren,
                och motorn startade direkt.

                Mvh,

                  maj 2, 2009 at 07:27 #139447
                  Jambo wrote:
                  Hej Daniel,

                  Hade samma problem på en av mina mina 99:or (B20I-motor),
                  ville inte starta efter vinteruppehållet, gnistan var
                  rödaktig till färgen, mätte upp tändkablarna, och det
                  visade sig att resistansen var allt för hög, bytte
                  tändkablar, och kabeln från spolen till fördelaren,
                  och motorn startade direkt.

                  Mvh,

                  tack för att du delar med dig av din erfarenhet.

                  Ska åka till mekonomen om en stund & skaffa stift & tändkablar.
                  Hoppas att pärlan startar sedan.

                  PS : det är bra med bilar som man kan greja själv med!

                    maj 2, 2009 at 09:33 #139453

                    har nu köpr nya kablar plus stift på saab i trollhättan.

                    Titta även på ett effektsteg / tändmodul, tappade nästan hakan när jag fick höra priset.

                    2000:- är va de vill ha för en sådan. rena rånet.

                    tror de att folk köper , tror inte det.

                    Nu håller jag tummarna.

                      maj 2, 2009 at 11:08 #139456

                      har nu bytt til nya stift & kablar.

                      Döm om min förvåning, den startar INTE!!!!

                      Kan de vara tändmodulen/effektsteget iallafall.?

                      Om den är fel på borde det inte bli gnista, eller har jag fel?

                        maj 2, 2009 at 12:18 #139457

                        Det finns tre faktorer för en Ottomotor skall fungera
                        1 Grund motor. Komp / Kamremmar som måste sitta rätt / Otäta ventiler mm mm
                        2 Tändsystem
                        3 Bränslesystem

                        Du har ju kollat det finns gnista. Det är ju bra
                        Nr 1 Har du kollat så att du får gnista hela vägen (Skruvat ut ett befintligt stift och kollat så där är gnista ) .
                        Nr 2 Har du tillräckligt med ström i batteriet.
                        Nr 3 Har du kollat att starta med startgas (felet kan ju ligga i Bränslesystemet)
                        Nr 4 Har det hänt något med grundmotorn ? (blåst en topp packning mm )

                        Lista kan ju göras lång !!
                        Vad är det för en bil ? Jag misstänker att det inte är en SAAB ??

                          maj 2, 2009 at 12:30 #139458
                          900 E M S wrote:
                          Det finns tre faktorer för en Ottomotor skall fungera
                          1 Grund motor. Komp / Kamremmar som måste sitta rätt / Otäta ventiler mm mm
                          2 Tändsystem
                          3 Bränslesystem

                          Du har ju kollat det finns gnista. Det är ju bra
                          Nr 1 Har du kollat så att du får gnista hela vägen (Skruvat ut ett befintligt stift och kollat så där är gnista ) .
                          Nr 2 Har du tillräckligt med ström i batteriet.
                          Nr 3 Har du kollat att starta med startgas (felet kan ju ligga i Bränslesystemet)
                          Nr 4 Har det hänt något med grundmotorn ? (blåst en topp packning mm )

                          Lista kan ju göras lång !!
                          Vad är det för en bil ? Jag misstänker att det inte är en SAAB ??

                          det är en saab 900 gl -84 brytarlöst

                            maj 2, 2009 at 12:40 #139459

                            har tänd moduler nya till salu för en 500dring mvh niklas

                              maj 2, 2009 at 12:41 #139460

                              Det kommer bränsle till förgasaren, stiften blir fuktiga vid startförsök.

                              Dagen innan jag inte kunde starta den, så hade den svårt att hålla rätt tomgångsvarvtal.
                              Det var onormalt lågt, men den gick upp i varv när jag trampade på gasen.

                              Har min bil 900 gl 84 tomgångsmotor?

                              Batteriet fungerat fint & startmotorn snurrar fort & fint.

                                maj 2, 2009 at 12:43 #139461
                                walle wrote:
                                har tänd moduler nya till salu för en 500dring mvh niklas

                                tack, det kan bli intressant

                                  maj 2, 2009 at 12:44 #139462

                                  Ok

                                  Riktig bil !!

                                  Kolla om den startar med startgas !!
                                  Om den gör det är det ju fel på bränsle systemet .
                                  Kolla så att du har full kräm i batteriet (ladda det eller bytt till ett som du vet funkar till 100 % ).
                                  Kolla och återkom , Du skall snart ha fart i SAABen !!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.