bilen startar inte. HJÄLP!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / bilen startar inte. HJÄLP!!

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / bilen startar inte. HJÄLP!!

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 2, 2009 at 14:49 #139467

      prövade med startgas UTAN RESULTAT, förvisso med försvagat batteri men ändå.

      Laddar batteriet nu tills i morgon så försöker jag igen

        maj 2, 2009 at 19:18 #139477

        Har du kollat om rotorn är okey ifall den har gått sönder kan den snurra med men det blir fel timing, eller så är tändmodulen trasig den kan ge gnista ändå men det funkar inte, den kostar ca,500sek på OK/Q8 om det original tändning.

          maj 2, 2009 at 19:28 #139478

          det lutar åt att det är tändmodulen

          Efter stift / kabel byte, så är ialafal gnistan åter blåvit på stiften.

          Bättre än förut iallafall, så det bytet skadade nog inte.

            maj 2, 2009 at 20:26 #139481

            kom över å hämta en ny du har 6 mil till mig så får du kolla min aero samtidigt mvh niklas

              maj 3, 2009 at 15:12 #139500

              bilen startade nu, men det verkar som om det är ojämt flöde i förgasaren.

              den går att gasa upp, med efter en stund orkar den inte hålla tomgången & dör när jag
              släpper gasen.

              Sedan går den inte att starta igen med mindre än att jag kör in startgas (även vid varm motor)

              Vid jämnt gaspsådrag (friläge stillastående bil) så svajar varvtalet ändå.
              Det borde väl tyda på att bränslet inte når framsom det ska.

              Detta är nerverande.

              Men tycks iallafall ha ringat in problemet.

              Bränsleslangen som är kopplad till förgasaren matar bränslet som det ska dock.

              Dagen innan allt hände, så gick ju somsagt bilen dåligt på tomgång,(på gränsen till att dö)

                maj 3, 2009 at 15:32 #139502

                precis samma symtom som frugan hade på våran 85a med elektronisk tändning den gick dåligt som saten ena dagen sen nästa dag startade den inte sten död bytte tändmodul å allt var ur världen.

                  maj 3, 2009 at 15:44 #139506
                  walle wrote:
                  precis samma symtom som frugan hade på våran 85a med elektronisk tändning den gick dåligt som saten ena dagen sen nästa dag startade den inte sten död bytte tändmodul å allt var ur världen.

                  får nästan pröva.

                  Men jag vill gärna inte köpa en modul om det inte är det felet.

                  JAg vill dock gärna prova med en annan modul än den jag har, för att utesluta att det inte är det felet.

                  Detta ska bli intressant

                  Du har möjligtvis inte vägarna förbi i dag, eller i morgon, (står utan bil som du säkert förstår)

                  I annat fall , får jag försöka på annat vis

                  “jag är så himla inställd på att få den att fungera som den ska nu”

                    maj 3, 2009 at 15:54 #139507

                    Nu är det nog dax att kolla i förgasaren !!
                    Skruva av de fyra skruvarn och lyft upp vaccumkolven och spanna in membranet
                    Det får inte var hål i detta !!!

                    Är inte dyrt och har sin livslängd .
                    Släng dig på cykelen och stick till macken och köp ett !!

                    Spänd av förväntan !!!

                      maj 3, 2009 at 16:08 #139508
                      900 E M S wrote:
                      Nu är det nog dax att kolla i förgasaren !!
                      Skruva av de fyra skruvarn och lyft upp vaccumkolven och spanna in membranet
                      Det får inte var hål i detta !!!

                      Är inte dyrt och har sin livslängd .
                      Släng dig på cykelen och stick till macken och köp ett !!

                      Spänd av förväntan !!!

                      Har kollat detta, tillsammans med en saab mekaniker.

                      Membranet är fint, inga spricktendenser.

                      Jag vet nu var bränslet kommer in på utsidan av förgasaren, men var flödar bränslet in på insidan av förgasaren?

                      Testade & köra in startgas i inloppet till förgasaren, men allt bara åkte ut igen, börjar snart tro att det är “stopp i röret”

                        maj 3, 2009 at 16:12 #139509

                        detta är faktiskt lite kul trots allt besvär.

                        det är intressant att lära sig något nytt

                          maj 3, 2009 at 16:52 #139511

                          Kul ja ,bara man har tålamod
                          Lite ider
                          Skit i förgasaren ?
                          Något som är otrevligt är om någon har tankat vatten eller dissel
                          i din bil ?
                          Jobbar på en bilfirma där dom har en j#vla förmåga att ibland tanka dissel i bensinbilar
                          (inte bra) och tanka bensin i dissel bilar (livsfarligt)när dom tankar av dunk !!
                          Skull va kul om du kunne kolla om gnistan kommer i rätt tid .
                          Kolla med en tändinställnings lampa .
                          Går motor jämt på alla cylindrar ??
                          Skulle var kul om du kunde ta ett kompprov !

                          Kämpa på !

                            maj 3, 2009 at 17:03 #139513

                            Jag är smickrad av allt intresse

                            Jag ska pröva med en annan tändmodul imorgon.
                            Om det inte är det , så är jag 100% säker på att det är smuts i förgasaren.

                              maj 4, 2009 at 13:55 #139555

                              JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

                              Ääääääääääääääääääääääääntligen

                              Det var nålen i förgasaren som gick trögt, (kändes inte när man drog i den)

                              Fyllde upp med förgasarolja & juckade med flottören, höre då hur tomgången blev jämnare & jämnare.

                              Tillslut gick den fint på tomgång.

                              Så nu med nya kablar, stift, beg tändmodul, & inställd förgasare, så går saaben bättre än på länge.

                              Jag är så himla glad

                              Tack alla ni som kommit med tips & ledtrådar. Ni har varit guld värda.

                              TACK: Daniel Eliasson

                              Vi syns på träffarna

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.