Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Bilköp
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-25 20:00 av .
- FörfattareInlägg
- 23 februari, 2003 kl. 08:13 #9265
anonymous
DeltagareHej,
jag fundera på att köpa en 95a årsmodell 74. Hur ser det ut med reservdelar till Saab? Vånligtvis kör jag Volvo Duett, och det är nästan som att köra en ny Volvo angående reservdelar.
Lamell måste bytas. Är det någon specill jobbig jobb, eller bara som vanlig plocka ut motorn, och sätter dit en ny koppling. Vad kostar en sån. Den har lite bekymmer med tvåstegsförgasaren. Enligt ägaren Rost i Tank. Är det vånlig att dem roster i Tank?
Är det svart att få tag i brå nya dörrar? Dem är rostiga, och bör bytas.
Den är lite svetsad under backsäten. Är det vanlig att dem rostar där?Mvh, Nils
23 februari, 2003 kl. 12:26 #68280perhaninge
DeltagareVanliga ställen som Saabarna rostar på är under baksätet i bakkant (alltså mot hjulhuset) i karossen, skarven mellan golvet och torpedväggen i karossen samt motorrum, stötdämpartornen i nederkant i motorrum och stötdämpartornen bak (96).
Mellan bakskärmen och karossen (kedjerlisten) kan det också krypa lite samt kolla vid bromsslangarna fram i hjulhuset.
På äldre bilar brukar det också rosta under vid bältesinfästningarna.
Infästningar vid bakre bärarmar.
Om du har klarat dig så långt så har du förmodlingen en ganska hel och fin bil.
Kopplingen brukar ligga på ca:1200:-Lycka till.
Per/Haninge
23 februari, 2003 kl. 13:31 #68281anonymous
DeltagareTack Per! Och Reservdelar är ingen problem? Någon från Jämtlan här kanske?
Mvh, Nils
23 februari, 2003 kl. 13:33 #68282anonymous
DeltagareEn sak till. Den har ingen dragkrok. Är det lätt att hittar en sån? Kanske samma som på 96a?
Nils
23 februari, 2003 kl. 17:26 #68283perhaninge
DeltagareFuling hade ett tidigare inlägg om kopplingsbyte som var kanon, där beskrivs ett kopplingsbyte till punkt och pricka.
Prova att sök på kopplingsbyte.
Enligt mitt tycke så är det inget farligt jobb, tar ca.5 timmar om bilen är oskruvad.
Man kan hitta det mesta i reservdelsväg här igenom forumet, dock så börjar det sina lite på hyllorna hos bildelsfirmorna.
Oftast är det delar som är specifikt för Saab men det mesta har även suttit på andra bilar så vet man bara vilka så brukar det gå att få tag på dessa ändå.
Dom flesta inom Saabklubben tar dessutom bara en ”obligatorisk peng” för delar så ekonomin tar inte stryk heller om du kör Saab
Angående drag så annonsera under köpes så tror jag att du får napp, om jag inte missminner mig så är det en brytning för dragkroken -75 men om det är olika för 95, 96 får nogon annan säkerhetsställa.Per/Haninge
23 februari, 2003 kl. 18:57 #68284fuling
DeltagareTack Per, de orden värmde.
Men jag tror det var Motor/växellådsbyte det var frågan om i den tråd du menar.
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002238#000008
Motor skall ju för att byta koppling så den är nog ok.
Hmm gissa vad jag sökre på för att hitta tråden?
Detta är nästan en kuggfrågaEn bra tråd till vid kopplingsbyte.
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=002415#00000223 februari, 2003 kl. 19:01 #68285Martin
DeltagareJohan, förlåt Fuling
, du har en osviklig förmåga att leta upp information i gamla trådar. Bra jobbat!
23 februari, 2003 kl. 20:55 #68286fredrik
Deltagare95:ans & 96:ans krok skiljer sig ifrån varandra.
/Fredrik
25 februari, 2003 kl. 20:00 #68287anonymous
DeltagareStort tack allihopa för eran hjälp. Med detta forumet börja man att ångrar sig att köra Duett:-)
Hade redan börjat att läsa några inläg. Skratade mycket när jag hittade Besserwisser inläg. Hoppas ni förstår mit dålig Tysksvensk.
Nu måste jag bara vänta och ser om det blir en 95a eller inte.Mvh, Nils
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.