blästra bakaxeln

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 blästra bakaxeln

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-30 17:30 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16949
    noise
    Deltagare

    funderar på att blästra min bakaxel, men jag undrar om man kan bästra den utan att ta bort bromstrummorna m.m?
    jag har ingen trummavdragare :crazy:

    #113729
    Lustgasen
    Moderator

    Det brukar gå utan specialverktyget, vi tog lös det på kalles 70a med hammare och hårda nypor.Men det är från fall till fall, det kan gå.
    Annars Biltema har multiverktyg för trummor
    mvh

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #113738
    Dicst
    Deltagare

    Biltemas multiavdragare passar väl inte TT/V4:an tror jag mig minnas? Däremot kan man kränga dit den stora trearmade avdragaren.

    #113891
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Jo du kan blästra med grejorna kvar, tejpa ordentligt mellan sköld och trumma skruva dit fälgbultarna också.Kolla även att gummidamaskerna till handbromsarmen är hela.

    Vill du ändå inte,ta isär går bra med en sån vanlig avdragare typ Volvo.
    Den är för liten för bultcirkeln, men lägg bara mot och skruva dit fälgen med lite längre bultar.
    Sen är det bara å dra lungt och stilla, fälgen och trumman kommer samtidigt.

    Mvh Björn

    #113893
    noise
    Deltagare

    ok bra då vet jag 🙂
    glömde också att fråga om man kan ha kvar gummibussningen, det lär väll också gå om man tejpar, eller?

    #113897
    mellow yellow
    Deltagare

    Klart över gränsen till trådkapning…

    Men vad är skillnaden mellan glasblästring och sandblästring?

    Har hört att man måste efterbehandla efter glasblästring :confused: och i så fall med vad då?

    Är det så att olika blästringar glas/sand passar olika bra för olika material eller är det andra skillnader?

    Har bara tillgång till glasbläster på jobbet och gubbarna som jag frågade kunde inte riktigt förklara varför det var bättre med glas men på något sätt var det det 😉 Ibland är det svårt att förstå fackuttryck på franska, ofta har man ju ingen aning om vad det heter på svenska :sick:

    #113898
    stefan
    Deltagare

    glas använder man för finare blästring och jag kan inte tänka mig att man allmänt gillar gamla rostiga bakaxlar i skåp där man har glas som media. Dels får man rostflagor i blästermediet som följer med runt och kanske sätter igen munstycket och den senare nackdelen är att det biter mycket sämre än en sandbläster. Att blästra gravrost är alltså ett evighetsgöra med glas. När det väl är blästrat så är det ingen skillnad mot sand, en lite grövre yta bara.

    #113902
    bjorn holmstrom
    Deltagare
    Noise wrote:
    ok bra då vet jag 🙂
    glömde också att fråga om man kan ha kvar gummibussningen, det lär väll också gå om man tejpar, eller?

    Ja du kan ha kvar gummiduttarna, det studdsar bara på dom.Se bara till att allt verkligen är tätt.Finns inget skadligare än B-sand bland rörliga delar.
    Min definitiva rekomendation är att ta isär allt.

    Resultatet blir bättre då,du får färg även på innsidan av sköldar osv.Men kom då ihåg att maskera axeltappar med några varv tejp.Även tejpa igen trumman,fästän du plockat bort lager o tätningar.

    Har lite bilder på detta i proj. saab 58B

    Mvh Björn

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng