Blinkersproblem Saab 900i -88

Forum Modellspecifika forum OG900 Blinkersproblem Saab 900i -88

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-20 15:56.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

noreply
    Deltagare

Hej alla 900-fantaster!
    Nu ska ni få någonting att bita i!

Det är nämligen så att efter jag bytte kupéfläkt på min 900 (med hjälp av en fantastisk guide från 900klubbens forum) där jag fick skruva av hela instrumentbrädan så har min blinkers börjat krångla.

Ibland funkar det felfritt, ibland inte alls och ibland så blinkar det dubbelt så fort, precis som om en blinkerslampa är trasig.
    Ibland funkar det om jag slår på ratten, ibland funkar det om jag slår igen dörren och ibland om jag ger motorhuven en dunk.
    Jag kan även tillägga att tutan har gett sig ett par gånger efter fläktbytet, men funkar nu felfritt. Har skruvat av ratten och sprayat med elektronikspray.
    Jag antar att det är ett jordfel? Eller kan det vara blinkersrelät som spökar?

Enormt tacksam för svar, bilen ska besiktas nästa vecka..

Mvh

plankan
    Deltagare

Hur mkt demonterade du för den operationen …… ❓

Kollat upp så hela blinkersspaken sitter ordentligt fast då den är jordat i stommen där ❓

Hände detta precis efter du haft av ”brädan” ❓

noreply
    Deltagare

Jag demonterade mittkonsol, knäskydd, ratt & intrumentbräda.

Ja den sitter ordentligt fast tror jag…

Ja det började krångla direkt efter att jag hade monterat tillbaka ”brädan”

plankan
    Deltagare

@noreply wrote:

Ja det började krångla direkt efter att jag hade monterat tillbaka ”brädan”

Du har inte glapp bakom HAZARD knappen

Kollat över alla kontakt anslutningarna du demont ❓

noreply
    Deltagare

Tack för svar!

Jag behövde inte demontera alla kontakter när jag tog bort intrumentpanelen, behövde bara ta bort några stycken så jag fick ur panelen några decimeter. Jag tog bort ciggtändarn, varningsblinkers, bakrutevärmaren, dimljus, stereo och värmepaketet. Allt det är tillbakasatt och funkar felfritt förutom varningsbinkersen såklart.. den fungerar lika sporadiskt som blinkersen.
    Det jag blir gråhårig av är att man kan smälla till ratten ibland så börjar det funka.. HAZARD-knappen?? är det blinkersspaken?

Kan även tillägga att cruise-controllen som också sitter på blinkersspaken har slutat fungera helt efter fläktbytet..

plankan
    Deltagare

@noreply wrote:

Tack för svar!
    HAZARD-knappen???

= Varningsblinkers

bovy
    Deltagare

Som plankan skriver, enda gemensamma nämnare på problemet verkar vara varningsblinkersknappen.

/Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

noreply
    Deltagare

@bovy wrote:

Som plankan skriver, enda gemensamma nämnare på problemet verkar vara varningsblinkersknappen.

/Martin

Så om det är glapp i kontakten till varningsblinkersen så kan det påverka blinkersfunktionen? För det fungerar ju sporadiskt som sagt…

Tack för svar, jag ska kolla upp Hazard-knappen imorgon!

noreply
    Deltagare

Inget fel hittat på hazardknappen.. kontakten sitter i som den ska.

Någon som har fler förslag?

Blinkersspak?
    Blinkersrelä?

longjohn61
    Deltagare

Har du provat med ett annat relä ❓ bara för att utesluta det 😉

Mvh Nisse

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng