blinkersrelä? +6 bladig fläkt

Forum Modellspecifika forum 92/93 blinkersrelä? +6 bladig fläkt

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2003-07-04 11:27 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9614

    Efter att ha renoverat en 93B och kopplat in all belysning, så märker jag att blinkersen fungerar men det blinkar väldigt långsamt, även vid gång.
    Var sitter reläet nånstans och hur får man det att blinka lite snabbare, byta relä?
    Nån som vet.
    Söker även en 6bladig fläkt då motorn verkar ha en benägenhet att gå varm, så det kan nog vara lösningen på problemet, bytt termostat men hjälper ej nämnvärt.

    #69845

    På min 96:a sitter reläet bakom instrumentpanelen, till vänster om ratten. Mitt originalrelä funkade inte alls, så nu sitter där ett relä från en firma som börjar på B och slutar på iltema. Det blinkar himla fort…

    #69846
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    När blinkar den sakta?
    Min bil var sån när man släppte gasen så att den laddade mindre, när man sedan gasade genom svängen så blev det bättre fart på den.
    Har ej detta fenomen nu mer med vxl strömmaren i.

    Varmgången har inte med igensatt kylare att göra?
    Pröva att göra ren den.
    Jag fick renovera min, så nu är det nästan åt andra hållet.

    #69847
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har du rätt lampor i blinkersen? Felaktiga lampor (läs Watt) kan göra att ”blinket” blir fel.

    /B

    #69848

    Ang. blinkers så är rätt lampor monterade (20/5W), men blinkar sakta när man kör (laddar bra) och ännu saktare när bilen ej körs.
    Vad säger motståndsrörelsen om långsam blinkers?
    Ang. kyl, så är det nyrenoverat, liksom vattenpump och motor, så det är inte igentäppt vad jag vet. Kan vara en vintertermostat som sitter i kanske. Ska prova och byta ut den igen.

    #69849
    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Jag hade också långsam blinkers på min 96 -61:a. Men det går att fixa: Blinkrelät går faktiskt att öppna. Blinkningen fungerar så att en fjäder ”trycker” tillbaka en kontakttunga efter en tid som bestäms av, dels uppvärmningen i en motståndstråd, dels av fjädertrycket. Fjädern går att (väldigt försiktigt) spänna genom att böjja den lite, lite. Det är riktigt pilligt, men det går, om man har små fingrar, små verktyg och ett stort tålamod…

    Lycka till! Och blinka till varandra i trafiken!

    Pelle

    #69850
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej
    Du har väl satt dit pappen(Skärm nr:709220)
    Och att tätningarna på kylarskärmarna är ok.

    Jag hade problem med varmgång på en 93 -58 jag hade för några år sen, speciellt varma dagar när man körde långa uppförsbackar.
    (Hade sommartermostat)
    Jag tog bort en plåtring som satt inuti i övre anslutningen på kylarn för bättre flöde.
    Ovanst. minskade problemen, men kokheta dagar och stadskörning fick man ändå hålla ett öga på tempmät.

    Lycka till!!

    MVH C.Sköld

    #69851

    Termometern kan visa för mycket! Har Du 750-motor eller 850?
    Jag har samma problem på min 64:a. Har rensat kylaren, sett till att pump är OK, pappskivan sitter på plats, tätning mot huv är OK och luckorna är borta. Har dessutom satt i en ”rensad” termostat (=raka rör) samt 6-bladig fläkt. Detta har dock inte räckt till helt och hållet. Ska nu prova med att tillfälligt skruva dit en ny mätare inköpt vid träffen i Trollhättan för att kolla. Kan ju tejpas framför rutan under ”testfasen”.

    Jag håller på med en 93b som ska få 96-kylare för att minska risken för överhettning, då den ska få en 850 ´66

    #69852

    Pappen under kylet sitter där och är någorlunda tät. Motorn är 750cc. Det kan ju vara så att mätaren visar lite koko men verkar fungera relativt bra.
    Ska se om jag hittar relät under instrumentbrädan och sen får vi se om det är isärtagbart.

    #69853
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har 6-bladet fläkt om du behøver!

    Jeg kontrollerte temp.måleren ved å skru ut føleren på motorblokken, og satt den ned i en kasserolle med vann (ca 95c var den på innen jeg fikk den ut..). Satte ett steketermometer opp i, og så utviklingen etterhvert som vannet ble kaldere. Temp.måleren viste ca 10c for mye hele veien!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.