Blyersättning

Forum Modellspecifika forum 90/99 Blyersättning

Detta ämne innehåller 13 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-15 11:51.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16325

    avie
    Deltagare

    Har precis skaffat en 99:a ifrån 83, I skuffen följde det med att antal flaskor blyersättning som ägaren sa att jag skulle använda mycket och gärna. Jag vet att det gäller för ”äldre” bilar men gäller det även 83:or?

    Bjarne

    #108791

    lsoderlund
    Deltagare

    Japp, det gäller även 83:or. om du kollar under SAABFAKTA och läser om 99an så ser du att de hårdare ventilsäterna kom några år senare, och då kunde man köra utan bylersättning..

    Jag tycker väl inte att du skall överdriva konsumtionen.. Fyll på rätt mängd så ska du se att det blir fina fisken..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #108792

    stefan
    Deltagare

    sen ska man ju komma ihåg att skadorna uppkommer inte med raketfart även om man skulle strunta i ersättningen…..Så länge det är alutopp och lösa säten så håller det ljusår mycket längre än motsvarande V4 utan lösa säten alls och på en sådan kan man säkert åka tiotusentals mil innan problemen blir markanta så det är lite av en säljgimmick det där att man är TVUNGEN att ha blyersättning.

    #108809

    avie
    Deltagare

    Ok då vet jag.

    Stort tack för hjälpen!

    #108829

    jacke
    Deltagare

    Hörde nån gång den berömda Bosse Bildoktorn säga att det går bra att köra utan blyersättning om man håller motorn under 4000rpm. Är dock lite tveksam till om det skulle fungera i det långa loppet. Och vem håller motorn under 4000 rpm? 😀

    #108851

    piin
    Deltagare

    kom bara ihåg att det inte är någon ide att överdosera med blyet. såg en film på internet ett gäng ungdommar som hällde ren blyersättning i förgasaren på en toyota 🙂 gick inte värst bra 😀

    #108857

    anders dahl
    Deltagare

    Verkar ganska korkat att chansa på att inte använda blyersättningen när SAAB säger att allla bilar upp t.o.m 1984 ska ha det.

    #108865

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Dosera enligt beskrivning så blir det bra. Vi har kört Volvos B30motorer i terrängbil 11 med blyersättning och det som hänt är att det bakre bränslefiltret (extramonterat) har satts igen. Troligen pga att man överdoserat blyersättning vid tankning från dunk. Annars har motorerna fungerat. Lagom är bäst alltså!

    /B

    #108873

    stefan
    Deltagare

    Självklart tar motorerna ”skada” av att inte köra på ersättning men frågan är bara vilken tidsrymd vi pratar om…….Jag har kört lagom slitna vauxhall bilar utan blyersättning åtskilliga tusentals mil och flera av dessa har jag rivit av toppar och annat på och jag har då inte upptäckt något abnormt slitage på ventilsäten eller styrningar. Dessa är utformade som V4an utan lösa säten eller styrningar.
    Saab 99 har ju som jag skrev lösa stålsäten så dessa borde dessutom klara uppgiften än bättre oavsett blyersättning eller inte och inget har evigt liv. Även om man pytsar i ersättning så kommer något i topplocket för eller senare att ge upp iallafall.

    #108891

    anders dahl
    Deltagare

    Man behöver ju inte skynda på det medvetet i allafall, nu finns det ju gott om delar men det gäller ju inte i all framtid.

    #108905

    stefan
    Deltagare

    Ok jag rekommenderar ingen att köra utan om de tycker sig behöva detta men det minimala slitage detta ger på en motor av nyare Saab karaktär innebär förmodligen att resten av bilen skulle behöva någon form av ersättning också. Finns det karossersättning på flaska också tro? Jag kan ledigt tänka mig att man kan åka 20 000 mil utan ersättning innan nå nämnvärda skador uppträder. Mer slitage än så blir det inte. Det här med blyersättning är nog lika upphissat som millenieskiftet var tror jag…….

    #108948

    Molte
    Deltagare

    Mamma körde utan blyersättning i sin bruks v4.a flera tusen mil utan att den tog skada. Tror att det ska till långa sträckor innan man ser någon markbar skillnad.
    Ska jag vara ärlig så har inte jag någon blyersättning i min heller. Tror inte det spelar så stor roll faktiskt.
    De pengarna jag sparar in på att inte köpa blyersättning för kan jag säkert köpa ett par roligare toppar för när mina gammla har blivigt slitna. :duck:

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #108952

    Per-Erik
    Deltagare

    Jo, ja, det stämmer säkert iockförsig… körde dock min förra 96:a V4 utan ersättning ett tag, vilket resulterade i att motorn rasslade o rök… spelade inte så stor roll tyckte jag, för den var allmänt rätt risig… Min röda kör jag med ersättning, och eftersom det inte rör sig om några stora pengar per flaska, och jag inte kommer att köra några mastodont-sträckor per år, så kan den lilla extra tryggheten vara värd det – min ödmjuka åsikt 🙂

    #109058

    staffanv
    Deltagare

    Jag har sett flaskor med blyersättning som sägs höja oktantalet två punkter också. 99:an vill ju ha 97 om jag minns rätt så då skulle man kunna tanka 95 oktan och ha i blyersättning för att samtidigt höja oktantalet. 98 finns det ju inte många mackar som har numera.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng