blyersättningsmedel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 blyersättningsmedel

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-22 19:57 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5376
    rallysaaben
    Deltagare

    Detta kanske kan vara nått för våra gamla v4or och 99or, bara att släppa den i tanken och sen kan man köra på 95 oktan blyfritt, den portionerar tydligen ut nått blyersättningsämne så att det räcker hur länge som helst.

    http://viewitem.eim.ebay.se/SAAB-96-V4-RUN-ON-95-UNLEADED-PETROL-INTANK-UNIT/270865630766/item

    #36691
    jos
    Deltagare

    @Rallysaaben wrote:

    Detta kanske kan vara nått för våra gamla v4or och 99or, bara att släppa den i tanken och sen kan man köra på 95 oktan blyfritt, den portionerar tydligen ut nått blyersättningsämne så att det räcker hur länge som helst.

    http://viewitem.eim.ebay.se/SAAB-96-V4-RUN-ON-95-UNLEADED-PETROL-INTANK-UNIT/270865630766/item

    Innehåller amalgam (kvicksilver). Hur nyttigt är det om kvicksilvret släpps ut i naturen, om än i mycket små mängder? Själva metoden som sådan tror jag mycket väl kan fungera, har förut sett den.

    #34213
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag är skeptisk mot alla underverkstillsatser.

    Vi som har några år på nacken kommer säkert ihåg Motaloy-tabletterna som ”renoverar din motor medan du kör”. Kommer ihåg ett gammalt reportage där man skar upp en bensintank och Motaloytabletterna låg kvar i tanken med en massa rostskador där de legat..

    Sök på Motaloy på Google och läs.

    /B

    #34218
    rallysaaben
    Deltagare

    Äsch, lite kvicksilver har ingen dött av.
    Nej skämt o sido, det är väl kanske inte så hälsosamt, men vad innehåller de blyersättningsmedel som man vanligtvis använder då? Har inte tänkt på detta förut, nån kanske har koll på vad medlen innehåller, det kanske går att googla på det också!?

    #34200
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    @Rallysaaben wrote:

    vad innehåller de blyersättningsmedel som man vanligtvis använder då?

    Kalium

    /B

    #36703
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Rallysaaben wrote:

    Äsch, lite kvicksilver har ingen dött av.
    Nej skämt o sido, det är väl kanske inte så hälsosamt, men vad innehåller de blyersättningsmedel som man vanligtvis använder då? Har inte tänkt på detta förut, nån kanske har koll på vad medlen innehåller, det kanske går att googla på det också!?

    Våra nya ”miljövänliga” lampor är ju fulla med kvicksilver… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #36706
    anonymous
    Deltagare

    Vad jag fått förklarat av en säljare på jobbet så är de inte så fulla som det sägs. Utan i tillverkningen tillsätts en liten droppe i varje lampa som används för att aktivera gasen i rören. Den ska tydligen förångas första gången lampan tänds. Dock finns väll gasen kvar i lampan. :ID

    #36709
    jos
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    @Rallysaaben wrote:

    Äsch, lite kvicksilver har ingen dött av.
    Nej skämt o sido, det är väl kanske inte så hälsosamt, men vad innehåller de blyersättningsmedel som man vanligtvis använder då? Har inte tänkt på detta förut, nån kanske har koll på vad medlen innehåller, det kanske går att googla på det också!?

    Våra nya ”miljövänliga” lampor är ju fulla med kvicksilver… :ID

    Javisst är det så. Kanske är synen på dem lite annorlunda här på ön. Välter du t.ex omkull en lågenergilampa så glaset går sönder så måste rummet enligt föreskrifterna miljösaneras pga kvicksilverutsläppet från lampan.

    #36710
    jos
    Deltagare

    Apropå blyersättningsmedlen så finns det en intressant metod (framtagen i sverige faktiskt) som sänker förbränningstemperaturen genom en effektiviserad förbränning som samtidigt ythärdar metallen i cylindrarna.

    Dock är det inget som ännu finns allmänt tillgänglig på marknaden. Det består i en liten metalldosa som autogenererar små mängder av OH-radikaler (syre+väte) som tillförs bränsleluftblandningen. Bränslet blir mycket mer tändvilligt (tänds ca 50 ggr snabbare) samtidigt som det bildas en härdad gitterstruktur på alla metallytor som bränsleluftblandningen kommer i kontakt med. Det fungerar förvånansvärt bra. Har provat metoden i ett antal olika typer av motorer.

    #36719
    sabbe
    Deltagare

    Jag har yrkesmässigt provat ett flertal undermedel till motorer bl.a. olika teflonbehandlingar i motoroljan som skulle sänka inre friktion m.m.
    Inget av dessa påvisade någon mätbar förbättring, Alla mätvärden låg inom felmarginalen.
    Ibland något bättre än innan behandlingen men lika ofta något ökad friktion!!
    Samma med vägt bränsleförbrukning, ingen skillnad.
    Detta var på 80-talet.
    Tro inte på allt som står i reklamen.

    Däremot är jag lite fundersam på Norrlandsfotogenen ”TRIPACK” som jag hört mycket gott om.
    Har själv provat med tripack i en åkgräsklippare som ville bluddra när den blev riktigt varm.
    Med tripack i bränslet går motorn rent. Jag har inte gjort några mätningar med denna tillsats men det känns som motorn går bättre
    http://www.tripak.se/

    Sabbe

    #34245
    jos
    Deltagare

    @Sabbe wrote:

    … Tro inte på allt som står i reklamen.

    Jag har öppnat x antal motorer, sotfria allihopa. Motoroljan var som ny och tändstiften rena. I mikroskop studerat metallytan på ventiler och sett ”gitterstrukturen”. Därutöver även sett mätresultaten på vad som kommer ut ur motorerna tack vare den effektiviserade förbränningen.

    En hake är att kvävet som ingår i luften och normalt inte deltar i förbränningen annat än över ca 1350C, då s.k ”termiska kväveoxider” bildas. Kvävet oxideras vid den lägre förbränningstemperaturen och ger oönskade NOX-utsläpp men inte mer än ca 40-50% av vad en normal motor av samma typ ger ifrån sig. Det problemet klaras med avgassystem i titan som tydligen effektivt sönderdelar kväveoxiderna. Men det är en dyr lösning.

    I Malmö används betongplattor med titandioxid för att minska sådana slags luftföroreningar kring bl.a busshållplatser.

    Därför bör man nog vara öppen för nytänkande som ersättning våra gamla lösningar.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng