Bra och dåliga årgångar av V4:a
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bra och dåliga årgångar av V4:a
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bra och dåliga årgångar av V4:a
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2004-03-24 11:13 av tobbe99.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmars 23, 2004 at 19:06 #10331
Hej!
Har hört vissa som ansett de sista finskbyggda 96:orna mer rostbenägna än tidigare årgångar. Ligger det någon sanning i det? Då modellen ändå skulle läggas ned så kanske Saab ansåg sig inte ha något att förlora om kvaliten sattes i andra hand.
Lackkvaliten tycks också ha varierat under årens lopp.
De olika förgasararrangemangen då? Tvåportssolexen t.ex. Den kanske var en hitt då bilen var ny men hur är den jämfört med de tidigare enklare förgasarna då bilen gått ett tag? Kanske enkelhet vinner i längden?
mars 23, 2004 at 21:31 #73497På en bil där senaste modellen tillverkades för snart 25 år sedan så spelar nog skicket idag mer roll än hur kvalitén var när bilen var kanske 10 år gammal. Bättre att få ett välbevarat exemplar än att leta efter en modell som ansågs vara bättre.
Men visst fanns det skillnader. Bl.a fick jag nya dörrar på garantin på en V4a, tror det var en 69a, eftersom det var ett fel i bockningen av plåten som gjorde att dörren rostade längst ner. Passade på att lacka om bilen i indiskt gul samtidigt vilket var populärt eftersom det var då fabriksrallyV4an hade den färgen då (1973)
Det var också mycket snack om “polsk plåt” som tydligen var förorenad vilket gjorde att det kunde rosta mitt på taket tex.
De finska Saabarna har jag alltid hört att de var av god kvalité men jag kan ha fel.
Växellådorna till tidiga V4or var det mycket snack om att de inte höll. När väl det ribbade aluminiumhuset kom så blev det bättre men ett skamfilat rykte är svårt att ta död på.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookmars 23, 2004 at 22:06 #73498Nä… det där är ju inga nyheter! Har en 900 1995; har fått lacka om dörrarna 2 gånger. Köpte en ny V4 1970; där kom det berömda växelådsbytet! Barnsjukdomar och ålderskrämpor har våra kära saabar alltid lidit av och kommer väl alltid att göra, precis som de flesta bilmärken.
Lyd Bengts råd och leta upp ett bra exemplar och sköt sén om den. Underhållet är ju A och O!Hejsan!!
På senare V4:or brukar ju problemet vara den plastmassa som sprutades på på underredet istället för tectyl. Plåten rostar under, och man ser först ingenting av detta. När man sedan skall börja svetsa, finns nästan ingenting kvar under plasten! Om detta är ett finskt påhitt eller inte vet jag ej. Många senare 99:or är tillverkade i Finland, och dom verkar det inte vara några problem med alls, tvärtom!
M.v.h “Tobbe” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.