Bra och dåliga batterier

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bra och dåliga batterier

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bra och dåliga batterier

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-19 08:24 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      december 16, 2002 at 20:09 #9081

      För många år sedan, 1986 måste det ha varit, hörde jag en notis på radion om 1974 års volvobilar och deras batterier. Radions reporter var imponerad över en uppgift han fått som gjorde gällande att 74-ornas batterier verkade gå sönder just 1986. Tolv år. Det är bra om det stämmer. I min V4 sitter ett batteri som jag fick med i en numera skrotad bil som jag köpte sommaren 1995. När jag tittade på bilen tyckte jag att det mesta var okay utom det gamla batteriet som jag antog skulle behöva ersättas framåt hösten. Detta batteri, som var gammalt redan då, har nu följt mig i sju och ett halvt år. Fortfarande känns det piggt och bra. Det har med undantag för ett halvår då det satt halvladdat i en bortrostande bil varit i bruk hela tiden. Tidigare har jag köpt billiga batterier som pajat någon vecka efter garantitidens slut… Mitt batteri är ett Varta 60AH. Finns det fler fabrikat som är lika pålitliga? Brukar Varta hålla så här länge?

        december 16, 2002 at 20:56 #67132

        Hej!
        I min 900:a sitter ett underhållsfritt Boschbatteri, ärvt från en 99:a köpt sommaren 1995. Samma sak där, det såg gammalt ut redan då, men fungerar fortfarande utmärkt.
        MVH RogerB

          december 17, 2002 at 08:44 #67133

          Hejsan!
          En vän till mig hade en Opel i familjen, där batteriet också höll i massa år. Tror det var Opels underhållsfria. Kan ha varit Delco. Förr höll Tudor länge, men det jag köpte sist klappade också ihop strax efter garantitiden. Troligen är det som med allt annat, att märkesgrejerna är bäst, men det finns säkert Måndagsex av dessa med.
          “Tobbe”

            december 17, 2002 at 09:48 #67134

            Hm… Är det inte så att nyare batterier är av en miljövänligare typ som inte håller lika bra som den “gamla goda” typen av batterier… Kan inte peka på skillnaden mellan den gamla resp. nya sortens batterier, men har för mig att de är annorlunda på något miljövänligt sätt nuförtiden…

            //

            FredrikC

              Anonym
              december 17, 2002 at 20:27 #67135

              FredikC> Din tanke om sämre miljövänliga grejer är intressant. Frågan är om bilbatterier blivit miljövänligare. Det är ju fortfarande lika tunga klunsar fulla med bly och syra… Om din teori stämmer kan man undra över dessa nostalgibatterier som säljs – svarta som förr i tiden som ska ge titten under huven det där lilla extra på veteranbilsbedömningen. Kan dessa vara lika ålderdomliga på insidan som utsidan? Kanske dessa är särskilt bra köp. Någon som provat?

                december 19, 2002 at 07:47 #67136

                Jag har ett Optima batteri från 92 som får tjäna som starthjälp till andra bilar när dom nya batterierna strejkar, normalt så sitter det i hobbybilen och har aldrig behövt stödladdas trots att det står länge mellan varven.
                Är otroligt nöjd med detta
                Tilläggas kan också att det tjänade som “försörjare” till ett kraftigt “ljudprojekt” en gång i tiden så det har verkligen prövats.

                Per/Haninge

                  Anonym
                  december 19, 2002 at 08:24 #67137

                  rattväxel:

                  Jag har på en annan bil (MGB) dubbla, seriekopplade 6V-batterier som är så kallade nostalgibatterier. Det är inom MG kretsar mer eller mindre allmänt känt att det är en klar uppgradering till ett modernt 12V-batteri, även fast man använder ett litet och relativt strömsvagt batteri.
                  Det kan dock vara så att det är ett specialfall med 6V’arna.

                  /Jesper

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.