Bränd tändspole

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bränd tändspole

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-21 19:09.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14404

    kortnos
    Deltagare

    Idag har min lilla Josefin bjudit mig på ett äventyr. Att min saab är en kvinna är det ingen tvekan om, hon utmanar mig hela tiden och man får förtjäna hennes kärlek=)

    Nåja till ämnet

    Hade varit på besikningen och en nitisk besiktnings man hittade fel på henne, hmmm hon är felfri om man frågar mig. När jag skulle hem igen så gick bilen bra och jag drog på lite, då min bil trivs bäst i omkörningsfilen. Såg till min stora glädje en jänkare, jag drog om honom och tutade lagomt kaxigt. Men det såg gudarna, så på sämsta tänkbara stället i en uppförsbacke där dom höll på lägga asfalt på e4 la saaben av. Det var så trångt att min bil blockerade all södergående trafik på e4. Nervös som skjuton då en lastbil låg bakom och såg stor ut, tvingade jag in bilen på start motorn och fick hjälp av några danska vägarbetare att få in henne, sen var det bara att ringa efter bärgning. Spolen var glödhet och när den hade kallnat gick bilen igen, sen när jag körde så vart den tok varm igen.

    Jag brände nog upp den där spolen. Fick hjälp av Stefan Wikholm att få låna en ny spole (jag tackar och bockar…evigt tacksam)

    När jag väl kom hem så kändes denna temporära spole het med. Då upplyste en granne att man måste ha motstånd på dom där annars så skickar likströms generatorn in ström som fan i spolen. Hade en spole förut med förkopplings motstånd men då var den rackaren så elak att bilen hade svårt att starta. Har nu beställt en bosch blåa tändspole (riktigar grejer)

    men hur gör ni andra? har ni motstånd? o vart har ni det? o hur undviker ni att den inte dödar motorns förmåga att starta? berätta för en novis, vill helst köra nu och inte bränna den här dyr spolen, den andra var bara en skitspole som satt där av rent dumsnåla anledningar=)

    Jag kommer även i framtiden att köra om jänkare och annat löst på vägen för visa var skåpet ska stå=)

    tvåtakt=vägens konung

    #95961

    stefan
    Deltagare

    olika spolar, olika sätt att koppla………..en spole som är avsedd för motstånd ska ha densamme annars blir de överhettade. En tändspole typ Bosch blå är gjord för att inte ha motstånd. Har du mätt laddningen förresten? oavsett generatortyp så ska man inte ha mer än ca 14v annars blir nog alla spolar ganska heta………..

    #95962

    kortnos
    Deltagare

    Generatorn ger 14 v, det är kollat. Kanske det var en skitspole endå. Men kondensatorn kan den medverka till detta. Kna den få en spole att överhettas (bil el är inte min starka sida)

    #95963

    stefan
    Deltagare

    det kan ju ha suttit fel spole i från början som nu blev förstörd. Normalt blir ju en spole ganska varm så om allt i övrigt verkar fungera efter spolbytet så är det nog bara att tuta och köra.
    Har du satt i en Bosch blå så skall den klara sig utmärkt utan motstånd.
    Motståndet i sig ihop med rätt spole ger en tillfällig spänningshöjning vid start då man då kopplar förbi motståndet och skickar 12v direkt till spolen och spolar som ska ha motstånd är lindade så de skall ha kanske 10 volt. Därför måste det sitta ett motstånd där som tar ner spänningen lite.

    #95964

    kortnos
    Deltagare

    Nu har jag fått tag i en bosch spole, killen på affären kändes osäker när det gällde bosch blå spole, han ringde o kolla med folk som kunde, så fick jag den här spolen, har några nuffror på den för spolen var i sig inte särskilt blå

    0221119027

    Är det rätt, ni som kan

    för tänkte klämma på den o köra på midsommar, en liten långfärd=)

    #95965

    stefan
    Deltagare

    ja det är en standard spole utan motstånd, ska fungera utmärkt. Bosch standard spolar är ibland svarta.

    #95966

    stefan w
    Deltagare

    Den där Biltema silver spolen som vi kasserade var ju helskum. Bilen startade ju bara om jag kortslöt motståndet och då blev det så stark gnista så att det räckte både till det stift som skulle tända samt hoppade över till nästkommande i tändordningen. Det var ju därför den sköt i förgasarna och gav konstig dubbelbild av remskivan när vi ställde tändningen med stroboskoplampan.

    I värsta fall så går det att tillfälligt testa med att dra en ny kabel från minus på tändspolen och till fördelaren utifall det är fel på originalkabeln så att den ligger och kortsluter nånstans, kanske mot nån annan kabel i härvan när bilen vibrerar under körning. Det skulle delvis kunna förklara den heta spolen och tjuvstoppen. Frågan är också om kondensatorn är helt frisk?

    Står det förresten på den blå Biltemaspolen som brann vilken spänning den var avsedd för??

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng