Bränd torkare

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Bränd torkare

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Bränd torkare

  • Författare
    Inlägg
    • februari 2, 2015 at 14:54 #24331

      Slarvade med snöröjningen på Bamsan idag och upptäckte efter en stunds färd att torkarna inte kom ända ner i viloläge. Samtidigt luktade det bränt. Stannade och tog bort resterande snö men nu är returfunktionen borta, mao stannar torkarna där de är. Säkringen är hel, förstås. Innan jag börjar dissekera tänkte jag kolla med er: Vad har mest troligt gått sönder, något i kablaget eller något i motorn?

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        februari 2, 2015 at 20:58 #201467

        Jag tror att det sitter ett motstånd inne i torkarmotoranordningen. Det kan vara det som har brunnit upp.

          februari 2, 2015 at 23:32 #201472

          @JohanH wrote:

          Jag tror att det sitter ett motstånd inne i torkarmotoranordningen. Det kan vara det som har brunnit upp.

          Låter troligt, ja.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            februari 3, 2015 at 18:05 #201494

            Jag har lyckats med detta också, det är en släpring med sko som brinner av i motorhuset, varpå den inte längre känner av läget. Vet inte om den finns som reservdel, jag bytte hela torkarmotorn..

            Det är ganska enkelt att byta, du behöver en liten avdragare av något slag att få av torkararmarna från spindlarna. I övrigt inga konstigheter. Inte så dumt att ta loss hela mekanismen och smörja upp samtidigt, sitter bara med några lättillgängliga skruvar när plasten är bortplockad 🙂

              februari 3, 2015 at 18:43 #201495

              Ja, jag funderade väl på att byta motorn och sedan dissekera den trasiga och se om den går att laga. Att bara slänga oöppnat ligger liksom inte för mig… 🙄

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                februari 8, 2015 at 10:57 #200190

                Ska beställa motor nu. Är det samma på alla åm 98-05?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  februari 8, 2015 at 23:47 #201591

                  Strålkastartorkarna fanns MY98-01. Motorerna är samma dessa år och har artikelnummer:

                  Vänster: 45 60 694
                  Höger: 45 60 702

                  Fr.o.m. MY02 är det högtrycksspolning.

                    februari 9, 2015 at 10:57 #200220

                    Tack, fast det här var vindrutan… :duck

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      februari 9, 2015 at 19:26 #201614

                      Hur fick jag för mig att det var strålkastartorkarna? Kanske för att det brukar vara de som fastnar… :ID

                      Vindrutetorkarmotorn är samma MY98-10, d.v.s. på alla OG 9-5. Den har art.nr. 48 32 333 eller 12 77 9155 för vänsterstyrda bilar.

                        februari 9, 2015 at 22:50 #201626

                        @JohanH wrote:

                        Hur fick jag för mig att det var strålkastartorkarna? Kanske för att det brukar vara de som fastnar… :ID

                        Vindrutetorkarmotorn är samma MY98-10, d.v.s. på alla OG 9-5. Den har art.nr. 48 32 333 eller 12 77 9155 för vänsterstyrda bilar.

                        Tackar!

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.