Bränslemätare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bränslemätare

  • Detta ämne har 21 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-17 08:47 av .
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30980
    kapten_nilsson
    Deltagare

    @Exceller8 wrote:

    Testa att göra rent alla kontakter med elspray/morakniv (skrapa bort ärgningar) och kolla glapp osv…kanske kan vara någon glappkontakt!? Eller så har du någon som ligger kidnappad i bagaget och vill ut! :WH

    Ska testa det, tack!!

    Kanske dags att släppa ut ”Inga”, nu när ho börjat käka på kablarna. :DR

    #30981
    mats a
    Deltagare

    @Exceller8 wrote:

    Testa att göra rent alla kontakter med elspray/morakniv

    Just det. Om mätaren visade felaktigt vid omkastning av polerna och du ibland får samma fel efter korrigering kan man misstänka att du har bristande kontakt eller krypströmmar i jorden. Har du kabelbrott på den vita(?) pluskabeln så att den jordar någonstans på vägen?

    Har du med kablarna inkopplade kollat att givaren ger korrekt utslag när du har givaren i handen och blicken på mätaren? Simulera en tankning genom att röra givarens glidsko – reagerar mätaren korrekt?

    #30996
    saabcustom
    Deltagare

    Kolla först att flatstifskontakterna till givaren sitter ordentligt d.v.s. att det är ett visst motstånd när du tar isär dom. Är det inte det så ”spänn” dem lite medelst en tång. Funkar inte det så polera motståndsbanan och släpkontakten och använd Autosol eller liknande, INTE andra verktyg eller sandpapper. Du ska polera fram en bra yta inte repa upp materialet (och skapa ännu större yta som kan oxidera…) !

    Lycka till / Kenth

    P.S. Jag har, trots många år i elektronikbranschen, aldrig lyckats fixa en dålig kontakt med hjälp av spray, och då har jag provat många sorter. Autosol har däremot alltid hjälpt. D.S.

    #31001
    kapten_nilsson
    Deltagare

    Tack för tipsen! Ska göra ett ryck ikväll!! :ID

    SAABklubbens medlemskap är värt varje krona när man får så här bra tips från medlemmarna! :CE :AP

    #31015
    kapten_nilsson
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Kolla först att flatstifskontakterna till givaren sitter ordentligt d.v.s. att det är ett visst motstånd när du tar isär dom. Är det inte det så ”spänn” dem lite medelst en tång. Funkar inte det så polera motståndsbanan och släpkontakten och använd Autosol eller liknande, INTE andra verktyg eller sandpapper. Du ska polera fram en bra yta inte repa upp materialet (och skapa ännu större yta som kan oxidera…) !

    Lycka till / Kenth

    P.S. Jag har, trots många år i elektronikbranschen, aldrig lyckats fixa en dålig kontakt med hjälp av spray, och då har jag provat många sorter. Autosol har däremot alltid hjälpt. D.S.

    Hej,
    Nu har jag haft isär nivågivaren och polerat motståndsbanan med autosol. Men det blev inte bättre. Prövade en kraftigare jord, utan förbättring. Stiften sitter som det ska.
    Mätaren fungerar normalt mellan full och trekvarts tank. Lägre nivå så verkar den inte få rätt motstånd och börjar hoppa o slå som en taktpinne med konstig rytm. Känns som nivågivaren gjort sitt!??!
    Tips?

    #31033
    saabcustom
    Deltagare

    Det låter inte bättre än att det är dags att pensionera givaren, eller alltid ha mellan 3/4 och full tank….

    Om du har en ohm-meter så kan du ju kolla att det inte blir avbrott nånstans längs motståndsbanan. Om så är fallet så borde det gå att se om motståndsbanan är mekaniskt sliten (den är väl av motståndstråd ?). För det är väl inte så att det är dålig kontakt mellan motståndstråden och anslutningen för kabeln (i givaren, liksom) ? Det brukar kunna vara ett nitförband som oxiderar med åren.

    Om instrumentet beter sig som du beskriver så ska det gå att hitta felet på givaren med hjälp av en ohm-meter. Är det avbrott på motståndsbanan så är det inte mycket att göra åt det men jag ser det som osannolikt (om nu inte bilen gått mååååånga mil)

    Hursom, fortsätt leta, komihåg det gamla djungelordspråket att —-Den som letar, han söker 😆

    / Kenth

    #31043
    kapten_nilsson
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Det låter inte bättre än att det är dags att pensionera givaren, eller alltid ha mellan 3/4 och full tank….

    Om du har en ohm-meter så kan du ju kolla att det inte blir avbrott nånstans längs motståndsbanan. Om så är fallet så borde det gå att se om motståndsbanan är mekaniskt sliten (den är väl av motståndstråd ?). För det är väl inte så att det är dålig kontakt mellan motståndstråden och anslutningen för kabeln (i givaren, liksom) ? Det brukar kunna vara ett nitförband som oxiderar med åren.

    Om instrumentet beter sig som du beskriver så ska det gå att hitta felet på givaren med hjälp av en ohm-meter. Är det avbrott på motståndsbanan så är det inte mycket att göra åt det men jag ser det som osannolikt (om nu inte bilen gått mååååånga mil)

    Hursom, fortsätt leta, komihåg det gamla djungelordspråket att —-Den som letar, han söker 😆

    / Kenth

    Ja, det är motståndstråd. Vad jag kan se så såg allt ok ut på givaren/kontakter. Dock var det smutsigt på tråden som jag polerade.
    Jag får göra ett ryck ikväll och ohm-mäta.
    Nu när soppan kommit ner på kvarts tank fungerar den normalt igen. Så det är mellan 3/4 & 1/4 tank som det spökar. Och i mitten av motståndsbanan såg den väldigt sliten ut.
    Får nog leta efter en ny, någon som har en ”till övers”?
    😀

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.