Bränslemätare i Sonett

Forum Modellspecifika forum Sonett Bränslemätare i Sonett

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-13 07:08 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9145
    mats jonsson
    Deltagare

    För en tid sedan ringde Torsten Åman och undrade hur han skulle fixa tankmätaren i sin Sonett 72:a. Den fladdrade då och då under körning. Ni som har jobbat med de här flottörgivarna vet att fladder ofta beror på kontaktproblem. Inte helt sällan i givararmaturen. Jag talade om för Torsten att man ibland kan putsa av flottörarmens släpsko och bocka den lite för att öka kontakttrycket. I Torstens fall tycks det ha fungerat men det är inte alltid man har sådan tur. Med åren så kan faktiskt trådarna i den här lindade resitorn helt enkelt nötas av. I armaturen finns det nämligen en spole lindad och den fungerar precis som reostaten som reglerar instrumentbelysningen.

    Av olika skäl blev jag nyligen själv tvingad att göra en djupdykning i denna utrustning vilket härmed delges er. Förmodligen kan det finnas en och annan som funderar på detta problem.

    Alla sonetter har enligt reservdelskatalogen samma typ av nivågivare och denna är ganska lik de som sitter monterade i Saab 96 på 70-talet. Dock skiljer den sig på två sätt: Avståndet mellan flottör och flottörarmens led är 90mm längre på sonetten jämfört med Saab 96. Avståndet mellan anliggningsytan mot tanken, packningsplanet, och själva sensorenheten är 90 mm på Sonetten men endast 65 mm på Saab 96.

    Nu är kommer det trevliga: 1) Sensorenheten är isärtagbar. 2) Resistensen i spolen på 96:an och Sonetten är densamma. Ca 195Ω. 3) Lindningarna är kompatibla. Man kan alltså ta och flytta över en lindning från en Saab 96 till en Sonett. Man behöver ett par tänger och en lödkolv.

    Om tanken sedan är tom när arbetet utförs; passa på och titta vad mätaren visar. Kanske givarens ”bottenstopp” behöver justeras?

    #67669
    cjm
    Deltagare

    Hej Mats,,,, eftersom det fanns en artikel om just detta problem i ”Sonett Världen” kanske det är okay att bifoga tipset,,? hur man med hjälp av en vanlig 96 givare bygger om för att passa till Sonetten.
    ( Tyvärr så lyckades jag inte få in bilden från ”Sonett världen”,,,,)
    Men det kanske det finns andra som är bättre på än jag…?

    Då jag tror att detta är ett mycket vanligt problem så kan det ju vara av intresse att få del av tipset.

    #67670
    Martin
    Deltagare

    Tack för tipset Mats.

    Vilket leder tankarna vidare…
    Vid många tillfällen har medlemmar på detta forum lagt ned avundsvärd tid på att skriva på detta forum. Informationen som delas är på sina ställen på djup och bred.

    Min tid medger inte att jag sammanställer denna information vilket ”retar” mig.
    Finns det några frivilliga som på ”miniprojektbasis” kan sammanställa denna information som kommer fram, så att jag senare kan addera det till våra faktasidor?

    Jag söker alltså några som kan göra punktinsatser och sammanställa information från Anslagstavlan för publicering på faktasidorna.
    Jag är ute efter råfakta, finputsen kan jag göra efteråt.

    Vad sägs? Vill du hjälpa andra och få ditt namn i guldskrift på faktasidorna?

    (Avsnittet om urtaging/återmontering V4 vxl-låda har jag tillvaratagit)

    #67671
    mats jonsson
    Deltagare

    C-J! Jodå. Jag har läst Sonettvärlden 4/2002. Men den artikeln är enligt min mening felaktig. Givaren i Saab 96 är inte kompatibel med Sonettens även om man förlänger armen. Det är bara att lägga dem på bordet om ta fram tumstocken så ser man skillnaden. (Någon kommer snart att skriva att tumstocken inte är ett tillförlitligt mätinstrument men det bryr jag mig inte om. Ögonmåttet är om möjligt bättre ) Alltså: Det finns TVÅ väsentliga skillnader mellan sonettens givare och 96:ans. Artikeln i tidningen pekar bara på EN. Dessutom har jag just kontrollmätt resistansen i spolarna med multimetern och jag fick 195 i den ena och 196 i den andra kretsen. Samma spole alltså. Slutligen är givarenheten isärtagbar så man kan enkelt flytta flottörarmen till en anna enhet om man skulle vilja göra det.= Finns ingen anledning till att förlänga en arm från en 96:a.

    Martin! Jag skulle gärna hjälpa till men min tid räcker inte till. Jag har fullt upp med mina, barn, mina bilar, min moped och ”sifferkriget” med vår vän ”teoretikern” Och så har jag runt 80 resdagar för ”firman” också varje år.

    #67672
    cjm
    Deltagare

    Tack för den informationen Mats,,,
    Jo jag tycker det låter enklare att byta resistansen (tråden) oxå.
    Så det blir väl till att skaffa endera en rulle motståndstråd eller så försöka få tag i en fungerande givare från en 96á.

    #67673
    mats jonsson
    Deltagare

    Tror du ska glömma trådrullen. Det gäller ju då att du ska lyckas finna en tråd med rätt resistens per längdenhet och det är kanske inget du hittar hos Pressbyrån. Har du tur kanske Elfa kan hjälpa dig men det andra alternativet skulle nog jag i alla fall satsa på. Man ska inte göra det svårare än nödvändigt. Sa han som gick över ån efter vatten…

    #67674
    Martin
    Deltagare

    Mats, jag förstår och respekterar det.
    Min egen situation är likadan, barn, studier, pendling, hus osv. Men visst finns det fler glada på detta forum som kan rycka in?

    Det handlar ”bara” om att sammanställa info för vidare behandling. Med basinformationen på faktasidorna kan vi säkert höja nivån på detta forum ytterligare. Har vi frivilliga??

    Citat:


    Ursprungligen postat av Mats Jonsson:
    [qb] Martin! Jag skulle gärna hjälpa till men min tid räcker inte till. Jag har fullt upp med mina, barn, mina bilar, min moped och ”sifferkriget” med vår vän ”teoretikern” Och så har jag runt 80 resdagar för ”firman” också varje år. [/qb]


Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng