Bränslepump 900i ????

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränslepump 900i ????

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-06 20:12.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

martin h
    Deltagare

Hej!

Grannen har en 900i -88 som jag brukar hjälpa honom med lite då och då. Nu har den börjat rycka ibland och nästan dö. Där emellan går den perfekt. Det känns som den inte får bensin. Funderar på om det är pumpen som är på väg att lägga av. Någon som har något annat tips??

Min nästa fundering är vilka årsmodeller har samma pump som -88:an och är det samma som till Turbobilarna?

Tacksam för tips.

Martin

97sonett
    Deltagare

Byt bränslefilter. Kan vara skit som täpper till ibland för att sen lossa och då går bilen bra igen.

Hej! Vill bara nämna vad jag råkade ut för med min bil av 90-års modell!Svårstartad både kall och varm-ibland gav jag upp-en stund senare funkade allt igen!
    Orsaken var att ledningarna till pumpen har runda uppslitsade bleck som mattats så kontakten blev dålig!Ett tångknip-allt frid och fröjd! MVH/KG

jellybear
    Deltagare

Tja!

Min ögonsten (en 900i från -88) har också tendens till att rycka (framförallt vid litet gaspådrag, vid stort gaspådrag går den bra), dock inte så illa som det du beskriver där den är nära att dö. I mitt fall visade det sig bero på att insprutarna började bli igensatta. Den enda mirakelkur som finns är att byta insprutarna, men saker och ting kan förbättras lite redan om man häller insprutningrengöring i tanken (det behövs flera behandlingar innan man märker någon skillnad). Finns att köpa på bensinmacken, Biltema m.m.

Jag skulle gissa på att bränslepumpen inte är problemet, för om den pajar brukar den ofta göra det utan förvarning. Dock kan det tänka sig som tidigare skribenter påpekat att bränsleledningen/filtret är igensatt någonstans. Det är ganska lätt att kolla om bränslepumpen mår bra:

Lossa returröret från bränslefördelaren, ta bort bränslereläet bygla sedan mellan hålen i säkringsdosan som anslutningarna 80 och 37 normalt sitter i (om du vänder upp- och ned på bränslereläet ser du numren på anslutningarna). Då tvingar du bränslepumpen att gå permanent, och bensin börjar forsa ut ur bränslefördelaren där du lossade returröret. Kolla att det är ett jämnt och rejält flöde (på 30 sekunder ska pumpen hinna pumpa 0,9 liter – se till att ha ett kärl som du kan samla upp den forsande bensinen med!).

Ytterligare ett alternativ kan vara att bränslereläet i sig har gett upp (den styr på- och avstängning av pumpen, pumpen går ju inte hela tiden när motorn är på), och att den stänger av bränslepumpen när den inte borde det. Det är busenkelt att kolla det: Plocka bort bränslereläet och bygla på samma sätt som jag skrev nyss (dock ska du inte lossa några returrör!!!) och starta sedan bilen. Om bilen nu går som den ska är det fel på bränslereläet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng