Bränslepumpsamatur OG900

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränslepumpsamatur OG900

  • Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-05 22:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25890
    prostreet
    Deltagare

    Stoppat i en ny bränslepump nu, och ska ha tillbaka amaturen.
    Men amaturen har ju ett streck på sig, som ska vara jämsides med ett märke på tanken, för att bränslemätaren ska fungera.

    Jag hittar inte detta märke på min tank. Antingen är jag blind, eller så finns det inget.
    Så undrar om nån kan beskriva, eller har bild på hur det ska sitta?

    Tack.

    #191532
    longjohn61
    Deltagare

    märket sitter på min på höger sidan hittade bara detta bild hoppas det är till nån hjälp 😉

    Mvh Nisse

    #191539
    joh900
    Deltagare

    Syns den där markeringen utan att behöva ta ner tanken?

    Vad tankarmaturen har med bränslemätaren att göra på en 900 vet jag inte riktigt eftersom det sitter en separat givare (rör med flottör) till höger om pumparmaturen? På 9000 sitter däremot tankgivare och givare för bränslenivå ihop.

    MVH

    #191555
    prostreet
    Deltagare

    Tack. Då behöver jag inte bry mig om det.

    #191570
    saabaero
    Deltagare

    Det är viktigt att montera pumpen rätt ändå.
    Vrider man pumpen fel hamnar sugledningen på fel ställe och kan få problem att suga när nivån blir låg.

    #191574
    prostreet
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Det är viktigt att montera pumpen rätt ändå.
    Vrider man pumpen fel hamnar sugledningen på fel ställe och kan få problem att suga när nivån blir låg.

    Hur vet man vilket som är rätt ställe då?

    #191581
    saabaero
    Deltagare

    Det beror lite på vilken pump (årsmodell) du har också.
    Är det den nyare varianten i plastarmaturen ska det vara enl bilden som ligger ovan. Dock blir jag lite osäker om og900 verkligen har den märkningen ?!? Har aldrig lyft pumpen ur en så ny 900 😳
    Finns märkningen ska den synas genom luckan

    Har man gamla pumpen som sitter i en gummistos ska sugsilen ner i en plastlåda i botten av tanken

    #191582
    longjohn61
    Deltagare

    Märket sitter där dock kan det döljas av ett lager skit 😉

    Mvh Nisse

    #191658
    reino
    Deltagare

    Hade ett close call med en bil som inte ville starta igår och funderar starkt på att byta pumpen jag med. Kollar lite på Speedparts hemsida och undrar vilken man ska ha. :S

    Dom har ju 2 stycken walbropupmar med samma nummer, men den ena kostar 690 och den andra 990. Det lär väl inte va nån skillnad på dom? Så den för 690 borde funka tycker jag.
    Nåt mer man ska tänka på vid byte mer än att vara försiktig samt byta sugfilter och o-ringar?

    990 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/oe0039.html

    690 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/branslepump.html

    Utgår från att min 900S -90 ska ha 6mm anslutningen.

    #191660
    anderslindh
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Hade ett close call med en bil som inte ville starta igår och funderar starkt på att byta pumpen jag med. Kollar lite på Speedparts hemsida och undrar vilken man ska ha. :S

    Dom har ju 2 stycken walbropupmar med samma nummer, men den ena kostar 690 och den andra 990. Det lär väl inte va nån skillnad på dom? Så den för 690 borde funka tycker jag.
    Nåt mer man ska tänka på vid byte mer än att vara försiktig samt byta sugfilter och o-ringar?

    990 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/oe0039.html

    690 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/branslepump.html

    Utgår från att min 900S -90 ska ha 6mm anslutningen.

    Du har testat att mäta upp din nuvarande pump för att utesluta den först eller? 🙂

    #191665
    reino
    Deltagare

    Njaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?

    #191666
    joh900
    Deltagare

    Du har nog 8mm, det hade jag på min 900 S -90.

    Den som det inte står något på, som kostar 690kr, står det ju SAAB Original på… Så är det något annat än en Walbro du får då så tycker jag du ska klaga.

    Skruvat.se har (eller har haft i alla fall) Walbro (original) 8mm pumpar för typ 700kr.

    MVH

    #191667
    reino
    Deltagare

    Okej. Tänkte att jag skulle ha 6mm då det enligt sidan är upp till 90 och 8mm är 91 och framåt. Men jag får väl plocka upp och kolla innan nåt köps.

    Funderar på om man ska byta tändspolen med. Bara för att. Nya grejer är ju aldrig fel lixom. 😉

    #191669
    longjohn61
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Njaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?

    Nja tror nog att han menar om du har testad hur mycket pumpen ger har inte siffran i skallen men tror det var 900cc på 30 sec rätta gärna om det är fel 😉

    Mvh Nisse

    #191672
    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    @ReinO wrote:

    Njaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?

    Nja tror nog att han menar om du har testad hur mycket pumpen ger har inte siffran i skallen men tror det var 900cc på 30 sec rätta gärna om det är fel 😉

    Mvh Nisse

    Jo precis. Jag tror siffrorna är ett minimum för min sprutade ut 9dl på 22 eller 21 sekunder ungefär. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng