Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Bränslepumpsamatur OG900
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-05 22:32 av .
- FörfattareInlägg
- 26 juni, 2012 kl. 16:41 #25890
prostreet
DeltagareStoppat i en ny bränslepump nu, och ska ha tillbaka amaturen.
Men amaturen har ju ett streck på sig, som ska vara jämsides med ett märke på tanken, för att bränslemätaren ska fungera.Jag hittar inte detta märke på min tank. Antingen är jag blind, eller så finns det inget.
Så undrar om nån kan beskriva, eller har bild på hur det ska sitta?Tack.
26 juni, 2012 kl. 20:03 #191532longjohn61
Deltagare26 juni, 2012 kl. 20:30 #191539joh900
DeltagareSyns den där markeringen utan att behöva ta ner tanken?
Vad tankarmaturen har med bränslemätaren att göra på en 900 vet jag inte riktigt eftersom det sitter en separat givare (rör med flottör) till höger om pumparmaturen? På 9000 sitter däremot tankgivare och givare för bränslenivå ihop.
MVH
27 juni, 2012 kl. 16:27 #191555prostreet
DeltagareTack. Då behöver jag inte bry mig om det.
29 juni, 2012 kl. 06:09 #191570saabaero
DeltagareDet är viktigt att montera pumpen rätt ändå.
Vrider man pumpen fel hamnar sugledningen på fel ställe och kan få problem att suga när nivån blir låg.29 juni, 2012 kl. 10:59 #191574prostreet
Deltagare@SaabAero wrote:
Det är viktigt att montera pumpen rätt ändå.
Vrider man pumpen fel hamnar sugledningen på fel ställe och kan få problem att suga när nivån blir låg.Hur vet man vilket som är rätt ställe då?
1 juli, 2012 kl. 15:52 #191581saabaero
DeltagareDet beror lite på vilken pump (årsmodell) du har också.
Är det den nyare varianten i plastarmaturen ska det vara enl bilden som ligger ovan. Dock blir jag lite osäker om og900 verkligen har den märkningen ?!? Har aldrig lyft pumpen ur en så ny 900 😳
Finns märkningen ska den synas genom luckanHar man gamla pumpen som sitter i en gummistos ska sugsilen ner i en plastlåda i botten av tanken
1 juli, 2012 kl. 17:02 #191582longjohn61
DeltagareMärket sitter där dock kan det döljas av ett lager skit 😉
Mvh Nisse
4 juli, 2012 kl. 10:32 #191658reino
DeltagareHade ett close call med en bil som inte ville starta igår och funderar starkt på att byta pumpen jag med. Kollar lite på Speedparts hemsida och undrar vilken man ska ha. :S
Dom har ju 2 stycken walbropupmar med samma nummer, men den ena kostar 690 och den andra 990. Det lär väl inte va nån skillnad på dom? Så den för 690 borde funka tycker jag.
Nåt mer man ska tänka på vid byte mer än att vara försiktig samt byta sugfilter och o-ringar?990 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/oe0039.html
Utgår från att min 900S -90 ska ha 6mm anslutningen.
4 juli, 2012 kl. 11:59 #191660anderslindh
Deltagare@ReinO wrote:
Hade ett close call med en bil som inte ville starta igår och funderar starkt på att byta pumpen jag med. Kollar lite på Speedparts hemsida och undrar vilken man ska ha. :S
Dom har ju 2 stycken walbropupmar med samma nummer, men den ena kostar 690 och den andra 990. Det lär väl inte va nån skillnad på dom? Så den för 690 borde funka tycker jag.
Nåt mer man ska tänka på vid byte mer än att vara försiktig samt byta sugfilter och o-ringar?990 – http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/branslesystem/branslepump/branslepump/oe0039.html
Utgår från att min 900S -90 ska ha 6mm anslutningen.
Du har testat att mäta upp din nuvarande pump för att utesluta den först eller? 🙂
4 juli, 2012 kl. 21:54 #191665reino
DeltagareNjaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?
4 juli, 2012 kl. 22:01 #191666joh900
DeltagareDu har nog 8mm, det hade jag på min 900 S -90.
Den som det inte står något på, som kostar 690kr, står det ju SAAB Original på… Så är det något annat än en Walbro du får då så tycker jag du ska klaga.
Skruvat.se har (eller har haft i alla fall) Walbro (original) 8mm pumpar för typ 700kr.
MVH
4 juli, 2012 kl. 23:41 #191667reino
DeltagareOkej. Tänkte att jag skulle ha 6mm då det enligt sidan är upp till 90 och 8mm är 91 och framåt. Men jag får väl plocka upp och kolla innan nåt köps.
Funderar på om man ska byta tändspolen med. Bara för att. Nya grejer är ju aldrig fel lixom. 😉
5 juli, 2012 kl. 08:34 #191669longjohn61
Deltagare@ReinO wrote:
Njaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?
Nja tror nog att han menar om du har testad hur mycket pumpen ger har inte siffran i skallen men tror det var 900cc på 30 sec rätta gärna om det är fel 😉
Mvh Nisse
5 juli, 2012 kl. 17:32 #191672anderslindh
Deltagare@longjohn61 wrote:
@ReinO wrote:
Njaaee inte direkt. Utgick mest från att de e pumpen som börjar säga upp sej så. 😛 Jag gissar på att du inte menar att mäta anslutningen..? eller?
Nja tror nog att han menar om du har testad hur mycket pumpen ger har inte siffran i skallen men tror det var 900cc på 30 sec rätta gärna om det är fel 😉
Mvh Nisse
Jo precis. Jag tror siffrorna är ett minimum för min sprutade ut 9dl på 22 eller 21 sekunder ungefär. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.