Broms-nipplar og900, storlek etc?

Forum Modellspecifika forum OG900 Broms-nipplar og900, storlek etc?

• Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-31 21:23 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Nu är jag trött på att bråka med bromsrör, inte ha reservdelar etc. Så jag tänkte köpa lite pyssel på Biltema, rör, nipplar, koningsverktyg mm, så jag alltid har grejor hemma en Nyårshelg!

Frågan är: Dimensioner? Det är ju inte så mkt att välja på, men vad är det för gängor in i Bromsoken, slangar etc? Om jag tex ska bygga nya bakre bromsrör själv, vad behöver jag för nippel med invändig gänga ovanpå bakaxeln för anslutning till den slangen, coh vilken nippel är det som har utvändiga gängor och går in i yttre bromslangen? Nån som har koll på detta?

Flikar även in en fråga om Biltema Framhjulslager till og900 – är det nån som testat dessa? Vågar man? Dom fanns hemma så jag räknar med att kunna få klart framspindlarna till mitten av veckan om jag använder dom.

joh900
    Deltagare

Tja

Luftnipplar fram 88-93 skall vara M8x1,25, bak är det M7x1,0. Fast jag undrar om jag inte har ett utbytesok som har M8 även bak… men det kan ju vara pga att det har varit renoverat.

Bromsslangen fram är M10x1, utvändig gänga båda ändar. Den korta yttre bromsslangen bak är M10x1, invändig gänga i ena änden och utvändig gänga i andra. Bromsslangarna mellan kaross och bakaxel är M10x1 med utvändig gänga i båda ändar.

Täckpluggen över justerskruven för handbromsen bak 88-93 finns att köpa på Mekonomen förövrigt, kostar 79kr styck.

Jag hade två nya hjullager bak på min röda 900, de höll 1000mil ungefär sen var det flera millimeters glapp. Pappa bytte framhjulslager på sin 9000, det höll ca 3000mil innan det började låta lite. Men detta var nästan 3år sen nu, de kan ha bytt leverantör flera gånger sedan dess. Har hört flera som har kört med det utan några problem också så jag kan ha råkat ut för måndagsexemplar.

MVH

turbocab
    Deltagare

Grymt svar, ingen dålig support vi har på klubben på Nyårsafton! 😛

Ok, då ska jag skaffa lite grejor för bromsrör. Hjul-lagren får jag nog känna lite på då… Dom är inte direkt stämplade med så mkt, några siffror bara, annars helt ”no-name”. Fan, dumt chansa känner jag? För mkt jobb att byta igen om några år. Skruvat beställde jag från, men dom verkar inte ens ha kommit in dit från deras leverantör än, Speedparts hade inte hemma heller!

Gott nytt!

joh900
    Deltagare

Nånting vettigt måste man ju göra även på nyårsafton.. 😀

Ja det är lurigt det där med lager… Frågan är ju om Speedparts/Skruvats lager är något bättre, lär vara ScanTech/ProParts. En kompis hade dock tur när han beställde hjullager till sin Volvo 740, då fick han NGK (!!!) lager till en fjärdedel av vad de kostar på typ Mekonomen…. 🙄

Jag har inte fått något missljud i mina framhjulslager på min röda, de är från Speedparts. Har rullat några tusen mil nu i alla fall (skulle gissa runt 5000mil). En kompis brukar alltid peta bort tätningen och kleta i mer lagerfett även på nya lager, och det är nog ingen dum ide egentligen då det brukar va ganska snålt med fett i endel.. Luriga är bara att man inte ska paja tätningen, då är det lite jobbigt. 😛

Om inte Speedparts eller Skruvat verkar få hem nångång, testa Biltema vetja. Just deras framhjulslager har jag inte testat.

MVH

turbocab
    Deltagare

Ok, jag chansar nog. Jag tycker dom rullar rätt lätt i handen, undrar om det inte snålats med Fett. Ska se om packningen går få bort och lägga i mer…

Gör uppenbarligen inte heller så mkt vettigt på nyår… Hade jag haft lite grejor hemma hade jag legat i garaget i detta nu, jag ger just nu fan i nyår. Jag vill ha igång min T8!!!! 😛

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.