Bromsar + fett = dålig idé?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bromsar + fett = dålig idé?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bromsar + fett = dålig idé?

  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2012 at 07:33 #6606

      Jag renoverar trumbromsar. Bromsköldarna nyblästrade och nymålade. Inför hopmonteringen funderar jag på att fylla handbromsdamasken med fett för att den ska hålla riktigt tätt. Fast det fettet kan ju ta sig in i trumman och hamna mellan belägg och trumma.

      Är det här en dålig idé?

        september 1, 2012 at 11:19 #47045

        En poäng med fett är väl att det ska hålla sig kvar och inte rinna iväg? Å andra sidan brukar det ju med tiden kunna separera sig en smula så att mer lättflyktiga beståndsdelar liksom svettas ur och rinner iväg som kletig olja, i synnerhet om det blir varmt. Beror säkert också på typ av fett. Om det händer lär det knappast hända mellan två bromsningar och då är det väl bara att tvätta rent om handbromsen blir dålig. Vatten lär väl komma in mellan sköld och trumma också. Är det å andra sidan en entusiastbil som inte körs så mycket brukar trumbromsdelar klara sig rätt bra som de är, t.o.m. på ökända bromskrånglarbilar som Fiat!

        Jag vet inte hur teflon- och grafitbaserade smörjmedel är ihop med bromsmekanik men de är kanske värda att kolla? Silikonbaserat smörjmedel ska man nog däremot låta bli helt, får man det på friktionsdelarna blir det nog ett elände att få bort sedan…

          september 1, 2012 at 13:35 #47051

          Använd ett bra fett som inte tenderar att bli rinnande av friktion, tex hjullagerfett, så ska det väl vara ok? Fettat får förstås inte vara aggresivt mot gummi heller.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            september 1, 2012 at 14:34 #47057

            Tack för synpunkter. Jag tänker vidare. Vad är det jag tänker mig att jag ska stänga ute? Kondensfukt finns ju där ändå. Stänk från vägbanan som letar sig in hamnar på detaljer som enkelt låter sig bytas. Vatten på bromsytorna kokar bort vid en inbromsning. Värre är det med ett tunt lager fett. Äh, jag tror jag hoppar det…

              september 1, 2012 at 17:44 #47063

              Fördelen med (ett bra) fett är att om gummibälgen går sönder så har inte vatten och smuts motorväg in till vajern och dess hylsa.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                september 3, 2012 at 06:36 #47109

                oftast tenderar man att överdriva saker och ting när man renoverar. Man ska komma ihåg att det mesta rosten och slitaget kommer ifrån när bilen ifråga var i drift året runt och verkligen användes. Har man en hobbybil som görs i ordning och det lackeras och pysslas betydligt mer än bara rutin reparationer så ska det mycket till innan man får samma typer av problem.

                Har man en ny damask och armen är rengjord så får man nog anse att man gör det man kan. Det som sen tar sig in är nog så lite att det troligen tar sig ut på nåt vis.

                  september 4, 2012 at 04:40 #47169

                  @Stefan wrote:

                  oftast tenderar man att överdriva saker och ting när man renoverar. Man ska komma ihåg att det mesta rosten och slitaget kommer ifrån när bilen ifråga var i drift året runt och verkligen användes. Har man en hobbybil som görs i ordning och det lackeras och pysslas betydligt mer än bara rutin reparationer så ska det mycket till innan man får samma typer av problem.

                  Har man en ny damask och armen är rengjord så får man nog anse att man gör det man kan. Det som sen tar sig in är nog så lite att det troligen tar sig ut på nåt vis.

                  Håller helt med föregående talare. Detta kan nog ge mer problem än vad det gör nytta.

                  John

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.