Bromsbelägg och bromsgnissel V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromsbelägg och bromsgnissel V4

  • Detta ämne har 15 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-07 21:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10231
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Vilka (asbestfria) bromsbelägg är de allra bästa på marknaden till V4 (för standardbruk) och var köper jag dem billigast? Om de är snordyra tar jag gärna förslag på billiga och bra…

    Mina frambromsar gnisslar lite vid inbromsning dessutom (eller började göra strax innan säsongen slutade, nu vet jag ju faktiskt inte säkert), vvad kan vara felkällan? Jag har aldrig grejat med bromsar så jag har ingen egentlig aning… Men efersom jag tänkt ge mig på att byta beläggen själv kanske jag kan lösa gnisslet på egen hand också?

    Sist: Är det något speciellt jag bör se upp med när jag byter belägg och är det några speciella verktyg jag behöver?

    Tack för svar!

    Mvh Petter

    #73005

    Hej
    Du behöver inga speciella verktyg, en tång + en skruvmejsel brukar gå bra. Vad jag vet är det väldigt svårt att få tag på asbest-belägg (är det inte olagligt?) så det behöver du inte oroa dig för. Jag kör med Mekonomens (”Don” heter dem) och de funkar bra tycker jag, men det råder skilda meningar…
    Biltemas klotsar kan vika sig i kanten har jag fått erfara, lite tunt gods.
    När du tagit bort klotsarna:
    Sätt in en skrumejsel mellan oket (oket är fjädrande fram och tillbaks), gör rent där ordentligt så gått detgår att komma åt. tryck sedan in kopparpasta så att ok-halvorna rör sig lätt och fint. Det bästa är ju att skruva loss hela oket, 2 st 16 mm bultar så kommer man åt att göra rent och smörja upp ordentligt.
    Två trådar som behandlar detta:

    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002931

    http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=002913#000000

    Ha kul!

    #73006
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Tack Rasmus, men nu har jag fler frågor!

    I den nedre av de länkade trådarna skriver Bengt två oklarheter (för mig!): ”Lämpligt annat verktyg” och ”göra rent den del av kolven som sticker ut”.

    Vilket verktyg?

    Och med vad gör man rent kolven?

    Och hur hindrar man bromsvätskan från att tryckas ut uppe i motorrummet?

    Vad kan jag bli förvånad över om jag skruvar loss oket, kan det börja spruta vätska eller spritter nåt bort?

    Som du märker är jag helt novis på det här…

    En sak till: När jag köper belägg, måste jag köpa nån monteringssats också?

    Mvh Petter

    #73007

    Jo, monteringssats är bra, det underlättar, men inte absolut nödvändigt.
    Vad Bengt menade i den tråden var nog det som Fuling beskrev som ”stor polygrip”. För att du ska få plats med de nya beläggen måste du alltså pressa in kolven. Jag brukar göra detta med hjälp av en vanlig tving, men stor polygrip funkar nog lika bra. När kolven har varit ute ur cylindern (vilket den har varit när man har slitna belägg) så kan man ju tvätta av den med lite nafta så glider den in lättare smutset kan ju göra att man sabbar kolven när den trycks in.
    Såvida någon inte har fyllt på för mycket bromsvätska i behållaren i motorummet så borde det inte rinna ut något. Med nerslitna belägg så bör nivån vara en bit under max-strecket.
    Om du misstänker att nivån är för hög och att det kommer att läcka ut, så kan man ju först ta ut lite bromsvätska från någon nippel, exempelvis de främre bromscylindrarnas luftningsnipplar.

    Om du plockar loss hela oket utan att ta bort klotsarna först så kommer de att ”ramla ur bakvägen”, hmm… ganska bekvämt faktiskt, fast jag har aldrig gjort så.
    När oket är bortskruvat (om du nu får bort eländet) så kommer dess enda kontakt med bilen vara bromsslangen, det kan ju vara bra om den inte hänger i bromsslangen så att den går sönder, ta nån liten öl-back eller nåt att lägga den på så att slangen besparas denna onödiga påkänning.
    Mycket att tänka på. Men som vanligt fattar man allt så fort man börjar skruva.
    /Raz
    PS. Finns inget man blir så skitig av som att meka med bromsar.

    #73008
    petter
    Deltagare

    Tack igen Rasmus!

    Tur att man är ute i god tid, ska inte greja förrän tidigast nästa torsdag. Då har man i alla fall tid att peppa sig!

    Nivån är nog aningen hög om jag inte minns fel. Bytte nämligen bromsvätska förra året (på verkstad). Det betyder att jag måste tappa av lite vätska me andra ord. Vilken nippel som helst funkar alltså? Händer det något med luftning och sånt då eller är det så att säga bara att dra på och av ”kranen”?

    Nafta? Vanlig lacknafta alltså, inget konstigare?

    Himla tur att det finns ett forum, verkstadshandboken är inte alltid så tydlig för oss som inte trimmade mopeder på lekis.

    Tack Rasmus, än en gång! (Inte omöjligt att det blir fler frågor!)

    Mvh Petter

    #73009

    Jo, vanlig lacknafta och en liten tygbit funkar.
    eg. ska man inte göra så att man ”bara öppnar” luftningsventilen för det kan komma in luft då.
    Luftning, tillvägagångsätt:
    Person 1 pumpar upp bromspedalen och håller ner den
    Person 2 :rolleyes: öppnar nippeln och släpper ut vätska samt ev. luft och vrider åt nippeln igen
    Person 1 kan släppa upp bromsen igen.
    vid behov kan proceduren upprepas.
    Det finns även gör-det -självbromsavluftare att köpa om man inte har tillgång till en ”assistent”

    det sägs att bromsvätska/hydraulvätska kan förstöra lacken på bilar, men jag har aldrig märkt det när jag har spillt

    #73010

    Passa på och byt bromsvätska när Du är på gång. Görs genom att ”lufta” ordentligt runt om. Bromsvätskan tar nämligen mycket lätt åt sig vatten från luften och det orsakar lätt korrosion i huvudcylinder och hjulcylindrar. För att undvika rosten; ta för vana att byta varannat år

    #73011
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Sten-Arvid, jag bytte vätska förra året!

    Rasmus, tack för det där! Det hade jag aldrig räknat ut själv… (Inte ironi!)

    Hmm, då kanske inte det där flammiga på högerflygeln som inte går att polera bort är bromsvätska nån spillt ut på 80-talet då… :rolleyes:

    Det här blir spännande…

    Gnisslandet beror väl allra troligast på osmorda ok förresten, eller vad tror ni? Han har bara gått drygt 8000 mil så utslitna lär de väl inte vara?

    Mvh Petter

    #73012

    om den har gått 8000 mil så är oken knappast utslitna nej.
    Fläck från 80 talet. Antingen har sammansättningen av hydralvätskan ändrats på senare år så att den inte längre skadar lacken, eller också har det inte bitit på min bil då jag har polerat och vaxat så mycket.
    Förresten, visst är det snyggt med bruna bilar ?

    #73013
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Jag vet inte ens om det är bromsvätska, men Saabmeken som bytte vätskan åt mig trodde det.

    Då bör det alltså bara vara kopparpasta som gäller, så försvinner gnisslet sen?

    Brunt ja (och så säger de att blått och rött är svårvaxat…)! Här är en bild på honom:

    http://www.saabforum.nu/content/saabfestivalen2001/index.asp?page=8

    (Andra bilden på övre raden).

    Jag blev grymt förvånad när jag såg bilden, det där blänkandet är garanterat en efterkonstruktion!

    Mvh Petter

    #73014
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Sent omsider (igår) blev det genomförande av det hela också, förra gången jag var i närheten av bilen var det för kallt för att leka utomhus…

    Tack för all hjälp, det gick nästan som en dans det här! Jag använde tving och en bit plåt mot kolven, och tvättade den med fotogen. Antiskrikplåtarna som satt på de gamla beläggen förbryllade mig lite, eftersom jag inte fick med nya till de nya beläggen. Jag smorde in de nyas baksidor med kopparpasta istället, räcker det? Än så länge gnisslar det inte…

    En grej gick fel ett tag däremot. Bromslampan lyste när jag var klar och luftning hjälpte inte (=behövdes inte). Bromsarna funkade perfekt. Lösningen visade sig vara att kontakten hängde med pedalen vid utpumpningen av kolven för rengöring… Synd att inte sånt står i v-handboken, hade sparat en halvtimmes grubblande.

    Jag tog långa pauser för att leka med grannens 2,5-åring också, han är jättebra på att säga Saab nu! Pappa lärde honom bokstäver på bakluckan, och han skrek glatt ”JAA!” när det visade sig vara Saab det stod… Han svarar ”Saab” på alla frågor som rör vad något heter också, ett klokt och välartat barn med andra ord.

    Återigen, tack för hjälpen!

    Mvh Petter

    #73015
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Säg den lycka som varar. Jag gjorde en tydligen dum grej och smetade kopparpasta på beläggens baksida. Ytterbelägget gör det tydligen inget på, men bromskolvens gummidamask kan tydligen angripas av kopparpastan.

    Vad ska jag ersätta kopparpastan med för geggamoja?

    Hur kunde damasken klarat sig i så många år med nån konstig pasta på (det satt till och med lite inuti kolven!)?

    Det var inga antiskrikplattor med beläggen jag köpte, vad göra utan sådana för att hindra skrik om man nu inte kan använda kopparpasta?

    Mvh Petter

    #73016

    om gummidamasken tog skada av kopparpastan så var den nog inte i nåt vidare skick innan heller. Det enda alternativ jag kan tänka mej till kopparpasta är alluminiumpasta.

    #73017
    petter
    Deltagare

    Den tog ju inte skada, det är det… Men jag fick den varningen av en mekaniker (på Saab men utan V4-erfarenhet visserligen, Anders E på Saabforum.nu).

    Har du (eller nån annan) fått problem med damasken när du smetat kopparpasta på baksidan av belägget? Det kanske inte är nån fara då…

    Mvh Petter

    #73018

    jag tror snarare tvärtom, att kopparpastan kan skydda från salt och slask. Jag har alltid använt kopparpasta när jag monterat bromsbelägg, oavsett bilmodell. Vissa verkstäder gör det inte, men det är bara för att de är snåla

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng