Bromsbyte

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromsbyte

  • Detta ämne har 19 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-14 14:19 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93100
    petter
    Deltagare

    Haha, ja. BB avsåg nog inte själv den boomen…

    Mvh Petter

    PS. Lången, förlåt att jag råkade kapa tråden. DS.

    #93101
    stefan w
    Deltagare

    Jag är ingen kemist men tycker att kopparpasta är nog bra i sitt rätta sammanhang, bultar, skruvar, m.m. jag brukar kleta i skarvarna innan jag monterar avgassystem. Jag har även i xprimentsyfte smetat under plastlisterna runt de rostiga skärmkanterna fram på min sambos 9000, hon vet inget om det, men rosten har ännu inte krupit fram så den syns så jag följer med intresse utvecklingen där.
    I bromssammahang har jag använt Rubber Grease, ett vinrött fett som finns att köpa lite härovar. Jag har bra erfarenheter av detta och har även smörjt tätningarna i bromscylindrarna och inget som kan tänkas bero på ”fettet” har ännu hänt. Dock gillar inte fettet överdriven värme, uppgift om detta finns nog på burken/tuben

    #93102
    anonymous
    Deltagare

    Petter: Ingen fara, alltid intressant med lite avstickare

    En gång för alla nu då: Ska jag ha kopparpasta, och var ska jag i sådana fall göra av den? Hade tänkt att göra rent alla rörliga delar med bromsvätska, men man kan tydligen inte smörja lite här och var.

    Beläggen kom förresten idag, och de ÄR sneskurna. Väldigt tydligt sneskurna så det ska nog bli bra framöver.

    Jag får även passa på att tacka för alla synpunkter, även om vissa delar verkta skapa en viss osämja mellan olika förståsigpåare.

    #93103
    stefan w
    Deltagare

    Det där med kopparpasta o gummi kände jag inte till så jag skall lägga det på minnet. Sammanfattningsvis så tror jag att kopparpasta utifrån mina egna erfarenheter sett fungerar bra på järn o stål och där emellan. Aluminium och andra metaller är jag tveksam till så det unviker jag.

    #93104
    stefan
    Deltagare

    Ingen osämja här inte………..kopparpasta eller inte. På V4ans ok ska man dels se till att cylinderhuset glider fritt i bygeln, sen ska bygeln i sig röra sig runt ledbultarna. Dessa glidpunkter kan man med fördel smörja med något, kopparpasta är på inget sätt undergörande, det tål höga temperaturer bara och smörjer på inga villkor bättre än något annat. Själv använder jag hederligt gammalt konsistensfett, det stryker jag på tunt på de ytor där det ”rör sig”.

    Jag har skruvat med bilar i snart 20år och jag använder koppar eller aluminiumpasta där de hör hemma, på grenrörsskruvar och annat som utsätts för hetta, där fungerar det bra. Sen att folk har fått för sig att snart hela bilen ska smörjas in i dessa medel begriper jag inte. En evig debatt finns bland gummiverkstäder där jag också arbetat, använd BARA kopparpasta till lättmetallhjul annars ärgar dom bort pga galvaniska strömmar. Ja visst okej det kanske är så men varför kleta dit skiten överhuvudtaget? Det går precis lika bra med fett där också för att förhindra rost.
    Nu börjar det bli väldigt offtopic………….

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng