Bromsproblem på Saab 92, 1954

Forum Modellspecifika forum 92/93 Bromsproblem på Saab 92, 1954

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-12-13 21:10.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

raketaren
    Deltagare

Hej,

Har en Saab 92 från 1954 som jag renoverar bromsarna på. På en av de fyra hjulcylindrarna fram får jag inte ut själva kolven på. Bilen har stått länge och den verkar ha geggat ihop.

Någon som har bra tips på hur jag får isär hjulcylindern?

Har ett telefonnummer till någon utanför Sundsvall som låter nytillverka hjulcylindrar i Taiwan för 550 kr/st. Någon som vet var man kan köpa nya annars, om jag inte får isär delarna?

Vilken bromsvätska ska jag fylla på med?

//Raketaren

Bengt Åkesson
    Deltagare

Ett sätt är att skruva i en smörjnippel i anslutning till bromsledningen och pressa ut kolven med en fettspruta. Dock med försiktighet då det kan bli ett högt tryck och om allt helt plötsligt släpper så far det både kolv och fett lite varstans.

Ordentlig rengöring efteråt.

/B

stefan
    Deltagare

Det låter som om det är jag som nämns i texten och jag vill bara poängtera att det är inte jag som tillverkar nämnda cylindrar och hittills är de de billigaste jag hittat och taiwan till trots så är det jättefin kvalitet på dem.
    Har någon fler tips om var man kan hitta dem så är jag också intresserad. Nu menar jag alltså nytillverkade, inte NOS delar som någon ligger och ruvar på. Har sett dessa cylindrar gå för över 100 dollar styck på Ebay USA…….

anders dahl
    Deltagare

Ta med dig cylindern till Bil & industribromsar AB på Tomtebogatan 11 så hjälper de dig säkert.
    De plockade ur kolvarna på mina 99ok(SAAB 99, inte 99st ok!) för 50kr/ok. Klart överkomligt och inte värt att kasta bort flera timmar på eget misslyckande.

raketaren
    Deltagare

Stort tack för tips både om fettspruta och Bil & Industribromsar. Återkommer hur det går!

Funkar inte detta köper jag en från Stefan, har också hört att dessa håller hög kvalitet.

Hur var det med bromsvätska, vilken ska jag använda?

//Raketaren

tommy.andersson
    Deltagare

Jomo Sweden i Borlänge säljer bromscylindrar fram för 250:- st + moms Tel 0243-215970

Tommy

stefan
    Deltagare

Är det modellen i aluminium de säljer då? Det finns även en gjutjärnscylinder på 92an som är betydligt vanligare.

raketaren
    Deltagare

Stefan, tror att jag har gjutjärnscylindrar på min 92:a. Vad rekommenderas? //Raketaren

stefan
    Deltagare

Saab 92 chassinummer upp till 13000 så är det 4 st likadana aluminium cylindrar.
    Från 13001 så är det gjutjärn. Höger och vänster skiljer. Dessa tar jag 190kr styck för.
    Det som visuellt skiljer är att de i aluminium har slangar och luftnipplar i banjonipplar på baksidan medans de i gjutjärn har slangar och rör skruvat direkt i cylindern.

Aluminiumcylindrarna fanns pirat i gjutjärnsutförande på 70-80 talet så man kan lura sig på det.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng