Brytarlöst Ignitor på Saab 99 -70 !!!

Forum Modellspecifika forum 90/99 Brytarlöst Ignitor på Saab 99 -70 !!!

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-01 21:38.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14608

    alfamats
    Deltagare

    Hejs!
    Jag funderar på ignitor brytarlöst tändsystem på 99:an.Nån som har erfarenhet av detta och finns det så det passar min 1,7:a med Delco delare.Jag har hittat en lista på applikationer,men den var amerikansk så det var mest amerikanare förståss.Grejen är också att jag håller på och ska starta upp bilen då den stått väldigt länge.Men det finns inte en gnutta gnista från tändspolen så det är helt dött där och på alla tändstift då.Tändspolen är kollad så den är det inget fel på.Sitter det något relä någonstans som kan va paj? Alla tändelar är annars nya.Tips mottages gärna / Mats

    #97202

    stefan
    Deltagare

    det ska finnas ignitor till delcon, titta efter Triumph TR7 applikationer, de har likadan fördelare. Annars nåt mycket vanligt på alla delco är brusten jordtamp till brytarplattan. Den gör nån sväng från plattan och är skruvad i fördelarhuset under plattan och förr eller senare går de av.

    #97203

    alfamats
    Deltagare

    Nu var det löst iallafall.Det var brytaren som hade ärjat på kontaktytorna.Har väl legat på ngt fuktigt lager förut.Jag skubbade bara ytorna fram och tillbaka mot varandra.Märkte detta när jag gjorde glödlampstestet vid brytaren,det glappade i lampan märkte jag.Härligt!!!.Imorgon blir det en tur och köpa förgasarolja också.En bekant sa att det gick med ATF olja( den röda)men jag vågar inte chansa.Någon som vet hur det är med det?.Frihjulet lirkade jag loss igår kväll,satt som berget.Men kom loss efter en halvtimmes doling,men det gick inte tillbaka riktigt gött ändå.Men idag när jag kom ut så funkade det jättefint.Gött när grejor fixar sig självt till en viss del.Tack för tipset Stefan,jag tror jag såg Triumph TR i listorna.Funderade på skicka efter ifrån staterna.Ca 30% billigare med frakt och tull inräknat har jag hört.Eller om det finns ngt ställe i england.Där brukar delarna var billigare,iallafall till alforna som jag har.Får hoppas det gäller Saab också.En liten bild på bilen.Bilen har stått i en lada länge innan jag köpte den.
    Ha det / Mats

    #97204

    stefan
    Deltagare

    det finns i england också men de flesta triumph firmorna jag köper delar av är insnöade på brytarlösa system made in UK……….Lumenition och allt vad de heter och den enda nackdelen med dom är just den separata elektronikboxen som blev designad 1973 när de uppfann det brytarlösa systemet typ skokartong……..Ignitor är ju perfekt på det viset men jag ska kolla mina kanaler vad som erbjuds.
    Förgasarolja är i många fall ATF olja, vet inte varför det har blivit så men Volvo kanske rekommenderar det i sina vagnar vad vet jag? Köper man original olja från Zenith så får man en gulbrun olja som förmodligen är vanlig motorolja SAE 20 eller SAE 30. Dessutom rekommenderar de flesta engelska bilmärken just en dylik olja. Mne det är absolut ingen hemlighet med dessa oljor, en lite segare olja ger en form av accpump till skillnad mot en flyktigare olja som får kolven att snabbt röra sig uppåt vilket minskar accpumps effekten.
    Det är bara att prova sig fram alltså.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng