Bubblor efter byte av toppackning

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bubblor efter byte av toppackning

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-28 10:45 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12419
    anonymous
    Deltagare

    Hej, har just bytt mitt livs första topplockspackning på svärföräldrarnas Saab 90 -87.

    Efter bytet, och efter att ha bytt kylarvätska, startade jag motorn för att varmköra, låta svalna och efterdra toppbultarna. Vid start kom det lite rök (ljus vit, alltså vattenånga) och lite dropp ur avgasröret. Bara normalt ”spill” efter mekandet, tänkte jag. När motorn började bli lite varm rök det inte längre vid tomgång, men däremot puffade det fortfarande lite vid gaspådrag. Dessutom började det komma bubblor i expansionskärlet…

    När jag fyllde på ny kylarvätska luftade jag med skruven vid termostathuset tills det började komma kylarvätska där. Kan det ändå finnas luft i systemet som kommer som bubblor?

    Eller är det helt enkelt så att den nya packningen inte är tät?

    Jag har som sagt inte efterdragit bultarna än, kanske därför?

    Någon med mer erfarenhet av sånt här än jag kan kanske berätta hur motorn ska bete sig efter en sådan här operation?

    #85810
    anders dahl
    Deltagare

    Det är nog bara luft kvar i systemet, om det finns kvar när du har kört några mil är det kanske dags att du börjar oroa dig.

    #85811
    DanS
    Deltagare

    Kan vara en spricka i toppen, hade en micra som gjorde på samma sätt kylarcement och en bön, hade ända lämnat toppen på planing och provtryckt den en microspricka som vidgade sig när motorn blev varm.

    #85812
    uffepuffe
    Deltagare

    varför byttes packningen? hade motorn gått varm?Då är det stor risk att toppen är krokig

    #85813
    anonymous
    Deltagare

    Jag avråder alla till att använda kylarcement och alla liknande produkter.

    #85814
    anonymous
    Deltagare

    varför byttes packningen? hade motorn gått varm?Då är det stor risk att toppen är krokig

    Avgaser i kylarvätskan tydde på att den var väck, vilket också visade sig vara fallet vid bytet. Motorn har inte gått varm. Naturligtvis kan toppen ändå vara kass, någon liten spricka eller så.

    Men vitröken är i alla fall helt borta, och det bubblar mindre nu. Den verkar inte förlora kylarvätska heller, men det är lite tidigt att uttala sig om. Får väl se tiden an, helt enkelt. Tack för alla goda råd!

    #85815
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej Magnus!
    Jag rekommenderar:
    Bar´s Leaks
    – i förebyggande syfte.
    Tätar läckage
    Smörjer vattenpumpen
    Skyddar mot kavitation
    Skyddar mot korrosion
    Testat och godkänt av TÜV
    Världens mest sålda kylarskydd!

    Har för mig att en laddning kostar ungefär 150kr, har själv använt det med gott resultat.

    / Christer

    PS! Trevlig Påsk på er alla

    #85816
    matthias r
    Deltagare

    Planade du toppen innan den sattes tillbaka?

    Jag gör det alltid med aluminiumtoppar!!

    Försvinner inte vitröken efter sista efterdraget är det nog tyvärr bara att att lyfta locket igen,
    hyvla till det och inhandla ny packning. Kolla noga efter sprickbildning på tätningsplanet, särskilt mellan cylindrarna, men även en bit in i kylkanalerna!

    Minimal skevhet eller ffa ojämnhet orsakar otäthet. En topp som inte varit ute för överhettning, inte verkar ha sprickbildning och vid kontroll med glasskiva och olja verkar tämligen plan brukar klara sig med 0,1 mm planing. Då är den absolut 100% och man är helt garderad mot problem.

    Toppar som blivit skeva kräver i regel givetvis mer bearbetning, upp till 0,7-0,8 är inget ovanligt. Sedan är det ju upp till var och en om man vill ta lite mer för att skrämma rovan lite när man ändå håller på.

    Blocket putsas av med putsduk typ Scotch-Brite tills ytan känns OK (viktigt). Håll helst fram dammsugaren medan putsningen görs så att så lite damm som möjligt söker sig in i förbränningsrummen/ Matte R

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng