By-passventil värmekran og900-92och 93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / By-passventil värmekran og900-92och 93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / By-passventil värmekran og900-92och 93

  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2014 at 14:29 #24088

      Hej!
      På 92 och 93-års modell finns en by-passventil i parallell med värmepaketet som öppnar när värmekranen stängs för att inte kylvätskeflödet genom motorn ska förhindras (värmepaketet ligger i serie med motorn). Denna brukar gå sönder och står då alltid öppen med dålig värme som resultat.
      Den finns inte längre att köpa ny. Jag köpte den sista SAAB hade för ett par år sedan, i alla fall vad SAAB i Karlstad påstod.
      Men de går att laga. Det brukar vara kulan som tätar som försvinner (gud vet vart men den verkar inte ställa till problem).Fjäder och kulhållare brukar finnas kvar. Den består av två delar som låses ihop av en låsring av plast. Man kan ta isär den genom att försiktigt bryta så låsringen släpper.
      Jag köpte kulor i en hobby affär och satte i en med lämplig diameter. Se bara till att vända allt rätt. Lite fett på en ny o-ring och sedan lite pill för att trycka låsringen i rätt läge och den var lagad.
      Nu ska erkännas att jag inte provat den men det kändes bra när den var ihopsatt igen. Värt att försöka eftersom den inte finns att köpa.
      Det roliga var att jag hittade leverantörens namn på min och SAABs artikelnummer finns ingjuten i plasten. Så jag kontaktade firman i förhoppningen att den kanske fortfarande tillverkades för någon köpare. Men icke, tyvärr.

      MVH/Gunnar

        februari 12, 2014 at 21:49 #173132

        Bra info! Flera har haft problem med detta. jag löste det nån gång genom att bygga bort den, dvs köra slangarna från en äldre bil. Sitter den där för att snabba på uppvärmingen av motorn, eller för att skydda värme-elementet från överhettning? Jag körde i Alperna uppför passvägar med min cabbe (som hade en dylik) och när motorn gick riktigt djävla varm så försvann all värme i kupen! Det var lite surt.

        Det kanske är så att den där kulan käkas upp och rostar bort? Många byter ju aldrig kylarvätskan som förlorar sin antikorrossionsförmåga efter ett tag och så händer det dåliga grejor.

          februari 13, 2014 at 11:32 #173149

          Hej! Ventilen är till för att säkerställla kylvätskecirkulationen när värmekranen är stängd, som jag skrev nedan.
          Vad som händer med kulan vet jag inte men om den rymmer måste den ha minskat i díameter. Jag kan tänka mig att den ligger och vibrerar i flödet, speciellt när värmekranen är lite stängd så den precis ska till att öppna och då slits.
          Jag vet inte vad det är för material i kulan från början men jag använde en vanlig plastkula, vet inte materialet i den heller. Den kanske slits med tiden men då får man väl byta igen.
          Din kokning kan ju ha berott på att den kulan som försvinner trots allt ligger och blockerar någonstans vilket märks först när motorn belastas hårt.

          MVH/Gunnar

            februari 13, 2014 at 22:27 #173153

            Den ventilen ställer mest till besvär, det är min erfarenhet. Ojämn och dålig värme är resultatet.
            Jag bygger om till äldre varianten när bilarna har varit bruksbilar.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.