Bygga eget avgassystem som håller?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga eget avgassystem som håller?

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-26 19:04 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #395698

    Efter bara något år har ännu en främre ”ljuddämpare” skakat sönder. Jag kör ca 30.000 km om året, året runt, så prylarna får jobba. Rören verkar ofta vilja spricka längst ut vid klämkonorna, och ibland är det runt fogarna där rören från topplocken går ner i ”surströmmingsburkarna”. Jag kör sällan fortare än 80 och använder inte motorn hela tiden så vibrationsmässigt borde Spökplumpen erbjuda en ganska snäll miljö. Kanske är det i stället stora temperaturvariationer som dödar mitt avgassystem? Eller är det helt enkelt dålig kvalitet på det man köper från t.ex. Mekonomen? Tror jag köpte Walker senast.

    Nu lutar det åt att jag busar till Spökplumpen inför sommaren, med grövre rökrör, kanske två separata sidepipes med endast en absorptionsdämp bakom respektive dörr. Stötfångarna är redan borta, kanske blir det sänkt fjädring och annat larv, och kanske kanske går det att få liv i rallymotorn med grova utblås.

    Det jag funderar på att göra med avgassystemet är att svetsa rörböjar direkt i ”klämflänsarna”, alltså de tjocka sakerna som sitter löst på främre ljuddämparen, och dra fast dessa med planpackning direkt mot topparna utan de lösa ”innerkonorna” av gjutjärn. Nedanför rörböjarna kanske flexrör kan bidra till att minska risken att något skakar sönder, eller kan det rent av bli värre? Jag har sedan tänkt böja av rakt bakåt med 90-graderskrökar genom motorrumsgolvet, vinkla snett utåt/bakåt på respektive sida efter undre bärarmarna, ut till tröskellådorna där det böjer av igen bakåt till långsmala ljuddämpare under trösklarna. Mynningarna hamnar strax framför bakhjulen, den vänstra utåt, den högre lite mer nedåtvriden så som reglerna föreskriver.

    Det är kanske mer effektivt att leda ihop avgaserna i ett gemensamt rör så nära topparna som möjligt, men det känns inte lika spännande. Huvudsaken är att systemet håller ihop ett tag, och då är det framför allt tricket med ett flexrör strax efter vardera utblåset som kanske är mest kritiskt. -Kan det funka/hålla?

    #396526

    Hur hållbara är gamla klassiska Simons rallysystem? Vad gäller rost verkar de i alla fall tuffare än bilarna då jag har ett fullt användbart rallysystem från en bil som rostat så illa under en gran i tio år att man tydligt såg avgasröret genom motorrumsgolvet… 😀 Fast nu gäller ju frågan snarare huruvida rallysystemen står emot vibrationer bättre än Walker från Mekonomen?

    #396531
    sonettlll
    Deltagare

    Har inte långtidsprovat Simonssystemen, men dom har i alla fall tjockare gods i rören och bättre aluminisering än biltemas rör.
    Innerkonorna tycker jag du ska använda, då kan något röra sig om du slår i systemet under bilen, med stumma plattor spricker nog systemet lättare.
    Ett kort böjligt rör längst fram efter simonsgrenröret har jag funderingar på att sätta dit, för att minska vibrationer och ljud?
    Hör gärna av dig. Mats

    #396537
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tvivlar på att bilprovningen godkänner de sidepipes du funderar på.
    Jag tycker det är svårt att få till bra egna lösningar som inbegriper flexrör. De måste ju ligga precis rätt, annars flexar de ojämnt och för mycket och går sönder. Bättre då med stumt system som är bra upphängt.
    Tycker ja’, tralala!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396538

    Varför tvivlar Janne? Reglerna föreskriver att avgasrör ska utmynna uppåt, bakåt eller åt sidan, och att det inte får ske innan karossidan har slut på dörrar och öppningsbara fönster. Ungefär så åtminstone, minns inte exakta formuleringen. Sedan är det också några ord om att rikta eventuell mynningen på höger sida nedåt så den inte vållar olägenhet för fotgängare.

    Att min volvovalp brölar sitt sot rakt ut på höger sida i höjd med småbarns ansikten har det aldrig klagats över hos bilprovningen, men valpen är ju byggd så på fabriken. (ett år efter övergången till högertrafik dessutom)

    #396540
    Janne Hagnell
    Moderator

    Precis! Vet en kompis som fick ha sina sidepipes på Corvetten monterade, men kopplade? Nix! Och då var det ändå ett originaltillbehör.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396541
    Janne Hagnell
    Moderator

    Annars får du väl bygga offroad/rallysystem som går upp längs A-stolpen? Ring och kolla med bilprovningen så är du ju på säkra sidan!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396542
    Janne Hagnell
    Moderator

    Precis! Vet en kompis som fick ha sina sidepipes på Corvetten monterade, men kopplade? Nix! Och då var det ändå ett originaltillbehör.

    Ursäkta, mindes fel. Corvetten var okej, men en annan kompis Chevavan fick inte ha sidepipes. Det var iof sig längre sedan, så reglerna kanske ändrats? Idag verkar ju bilprovning mest om att följa EU-regler och mindre om vad som faktiskt har med trafiksäkerhet att göra…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396556

    Rökröret längs högra A-stolpen hade jag på min förra 96:a, för över 20 år sedan. Bes-gubbarna fick en välförtjänt föreläsning av mig varje gång. Alltid lika kul!

    Denna gång är sidepipes något av ett estetiskt måste, eftersom ”roddifieringen” ska vara en flirt med en annan saabmodell, -J29. Med ljuddämparna synliga bakom dörrana (där vingarna borde sitta) är det lämpligt att förse dem med noskon och styrfenor! 😉
    Å andra sidan kan det ju gå att klämma in en burk mellan karossen och respektive bakhjul, då behövs bara raketfenorna runt utblåsen. Tanken är i vart fall att bakskärmarna ska bort helt och ersättas med minimala ”stänklappar” slickade runt däcken.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av .
    #396558
    Janne Hagnell
    Moderator

    Wow…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng