Bygga om vattenpump

Forum Modellspecifika forum 90/99 Bygga om vattenpump

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-03 15:47.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14021

    anonymous
    Deltagare

    Har en 99 -76 som har stått ett par år. Fick köpa den för en billig penning av min mattelärare. Jag hade tidigare beundrat hans bil när han kom med den till en friluftsdag vi hade.
    Gissa om jag satte kaffet i halsen när han ett år senare kom fram till mig på en rast och frågade om jag ville köpa bilen. ”Den är väl dyr” frågade jag, men den var ju enligt honom så gammal att den inte kunde kosta så mycket. ”Ge mig en femhundring” sa han.

    De enda felen var att öppningsvajern till låset på högerdörren var av, och att vattenpumpen läckte. Jag köpte en vattenpump på mekonomen men upptäckte att den inte passade, vilket den skulle göra enligt dem. Efter att ha läst lite på nätet insåg jag att det tydligen fanns en speciell typ av vattenpump som bara fanns 75-76, vilken jag naturligtvis har.

    Planen har nu varit att plugga igen hålet i motorblocket och sätta en elektrisk cirkulationspump på något bra ställe.
    Frågan är bara vad man ska plugga igen hålet med? Kom nu inte dragandes med en massa förslag om kemisk metall, som alla andra gjort.
    DET KOMMER INTE NÅGON KEMISK METALL I MIN MOTOR!!!
    Har hört att genomslagsgummin till bakaxel (de som sitter innuti fjädrarna) på amazon ska passa bra, men de är kapitalt omöjliga att få tag på. Har även varit inne på om man ska svarva till en propp i plast, från en plaststav, men jag är lite osäker på detta.

    Fråga nr2:Vart ska man göra av pumpen? Var inne på precis före eller efter kylarn, men det kanske är dumt?

    Väntar med spänning på förslag

    //
    Lången

    #93716

    stefan w
    Deltagare

    Har du ingen bild på bilen?? Nyfiken

    #93717

    Anonym

    Hej

    Har du nummeret på vattan pumpen du söker ??

    SAAB nummer ???

    Lars

    #93718

    stefan
    Deltagare

    om inte pumpen havererat fullständigt så räcker det ju med en repsats. Lagret och tätningen är lika på alla.

    #93719

    anonymous
    Deltagare

    Då ska vi se:

    Bild: Bifogad

    SAAB nr: 835851W

    Har köpt en repsats. lagret ock nedre packboxen passar förträffligt, men den övre tätnings gjejamojen finns inte en tillstymelse till chans att få ner. Dessutom lyckades jag att spräcka plastringen som ska ligga mot skovelhjulet.

    #93720

    anonymous
    Deltagare

    Bifogar även en bild av pumpen.

    Det är tätningsgrejamojen som ligger till vänster , vilken jag inte får i.

    #93721

    stefan
    Deltagare

    är det en saab originalsats? isåfall ska det inte vara nå problem att få ner tätningen men i vilket fall som helst så har du ju tydligen förstört den och eftersom det är den som håller vattnet ute ur innandömet på motorn är du nödgad att skaffa ännu en ny sats………..

    #93722

    ake svantesson
    Deltagare

    hittade en sida en gång där en australier satte dit elpump på sin b motor..
    tyvär så minns jag inte vad jag hittade det..
    det var med bilder å allt…
    kanske nån mer som känner till den,,,
    mvh Åke

    #93723

    anonymous
    Deltagare

    Det är tyvärr ingen orginalsats (Mekonomen säljer inte sånna )

    Det jag är tveksam till är hur hållbarheten kommer att vara om man fixar orginalet. Har ju hört mycket tal om att det är just vattenpumpen som är den svaga länken, vilken också ska kunna göra så att aggregataxeln går av. Om detta är sant eller inte får de lärda tvista om.

    Min tanke var att sätta en elektrisk pump, så skulle det problemet vara ur världen, då det enda som händer om pumpen börjar läcka är att det rinner vatten utanpå motorn, plus att den kommer bli MYCKET enklare att byta.

    #93724

    stefan
    Deltagare

    det är inget ”fel” på konstruktionen i sig, alla skrönor kommer sig av att när modellen gick som bruksbil i tusental och folk glömde glykol och de frös och det stod horder av trasiga saabar på återförsäljarnas parkeringar.
    Gör man rent och monterar med nya slitdelar så håller det säkerligen åtskilliga mil utan ombyggnationer. Jag kan till och med ha en fabriksny Saab pump liggandes om du är sugen? Vet inte om den är av rätt typ, det får jag kolla närmare.

    #93725

    anonymous
    Deltagare

    det finns en ny repsats på blocket i kiruna till 99 75&76 kolla där

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng