Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Byta balansaxelkedjan eller ej
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-07 17:38 av .
- FörfattareInlägg
- 4 maj, 2017 kl. 22:00 #429827
martin h
DeltagareHar idag fått hem min bil (9000 A50 2,3t) till Sollentuna efter motorhaveri i Ljungby. 5700kr fattigare är jag ändå en lycklig saabägare. Nu återstår bara att reperara. Orsaken är att topplockspackningen gick och 3:an och fyrans cylinder tog in kylarvätska så att motorn inte gick runt vid startförsök.
Hur som helst, till frågan: i samband med renovering av topp mm så skall så klart kamkedjan bytas. Frågan är om jag även bör byta balansaxelkedjan/drev, eller brukar de hålla? Bilen har gått 26 k, ,men jag planerar att ha den 20 till eller så. Speedparts verkar inte ha alla dreven.
/Martin
5 maj, 2017 kl. 10:29 #429832Janne Hagnell
ModeratorPå 2,0-motorn kan du iaf skippa balanskedjan helt, märks i princip inte.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)7 maj, 2017 kl. 17:38 #429898martin h
DeltagareHar plocket bort allt nu. Sträckaren på balansaxelkedjab var ganska långt ute, så det blir byta av alltihop. Funderar dock på hur man får loss dreven från balansaxlarna på lättaste sätt. Nu när kedjan är borta så roterar d ju bara. Sätta tillbaka kedjan och ålla emot med den? Nypa till med en rörtång (dreven skall ju ändå bytas)?
Det blir en rejäl genomgång av bilen nu när allt är loss/åtkomligt. Beställde grejor för 6500 rån Speedparts så det blir en del jobb att få ihop detta!!!
/Martin
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.