Byta instrumentpanel??

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta instrumentpanel??

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-22 20:31.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384588

    Slangmannen
    Deltagare

    Hej,

    Har en 900S med t16, dock ingen turbomätare i instrumentpanelen.

    Min fråga:

    Kan man byta rakt av med en med turbomätare eller måste jag koppla till givaren från min insugsbrygga?
    Nån som vet? 🙂

    Mvh

    #384589

    saabaero
    Deltagare

    Jag ”brukar” byta bara den del av instrumentet som har tryckmätaren, dvs temp och tankmätare. Är några skruvar på baksidan som behöver lossas.
    Tryckmätaren ansluts med en slang till insuget via någon av kabelgenomföringarna genom torpeden.

    #384626

    Slangmannen
    Deltagare

    Ok, hur menar du ”bare den del” av instrumentet, det är ju gjort i ett stycke.. :S eller..?

    Aa men de går ju o fixa 🙂 Nån speciell slang?

    Har hört att man på Volvos kan ”swappa” instrument med turbo mätare direkt, utan att behöva koppla slangar själv, alltså bara plugg&play liksom. Men tydligen inte på SAAB.
    Spelar det nån roll om jag har ett mätarhus med turbomätare från en med 20.T 8ventilers motor? Har ju 16..

    En annan sak, vill ju att miltalen ska stämma överens, kan man ”skruva” fram varvtalen på den andra brädan?

    #384640

    saabaero
    Deltagare

    Turbomätaren ska anslutas med en slang på dessa gamla bilar 🙂
    På modernare Saabar är tryckmätaren elektronisk.

    Mätarhuset består av ”3 moduler”
    Varvräknare/klocka
    Hastighetsmätare
    Temp/tank/turbotryck

    Modulerna kan bytas separat, dvs du kan behålla din gamla hastighetsmätare.
    Vill du absolut byta mätaren kan man enkelt justera mätarställningen genom att flytta siffrorna. Med en liten mejsel och lagom mycket våld kuggar dom över.

    Du kan ta mätarhuset från en annan modell men se upp med årsmodellskillnader. Det gjordes ändringar genom åren så det kan skilja på elanslutningarna. Enklast ser man ev skillnader på kontrollamporna i överkant, temp/tank -mätare och farthållarkontakten på baksidan av hastighetsmätaren. Finns ju även art nr lite här å var.

    #384641

    Regin
    Deltagare

    Du kan ta mätarhuset från en annan modell men se upp med årsmodellskillnader.
    Enklast ser man ev skillnader på kontrollamporna i överkant

    Eftersom TS har en 900s, så måste denna jo vara MY 90 -> och då räcker det med att söka ett ”Hus” från 88B ->
    d v s ett där kontrollamporna för Batteri samt Olja sitter ihop på vänster sida 😉

    Sedan är det givetvis lite ”design” skillnad genom åren på dessa hus 😀

    • Det här svaret redigerades 1 år, 6 månader sedan av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.