byta koppling 99 GL 1980

Forum Modellspecifika forum 90/99 byta koppling 99 GL 1980

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-18 16:36.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

sliter mitt hår….

nu har jag lyckats få ut hela historien ur bilen i alla fall. men när jag inspekterar det gammla respektive nya så är det gammla större och helt annorlunda utformat, bifogar bilder, det gammla passar bra på hållaren i bakgrunden medans det nya inte passar alls lika bra..

det nya lagret heter 05-VKC2218 och är köpt på mekonomen. detta är det enda lager dom har. känns som om något inte stämmer.

verkar finnas 3 olika sorters koppling, mellan 1972/73 på B-motorn till 1976 sen mellan 1976- och frammåt, men sen finns det även en packningssats till en slavkopplingscylinder som är anpassad för 1980 – och frammåt, och då är det till 40 mm cylinder????

någon som vet och kan kan ju alltid kika på mekonomens sida och tyda ut vad det är som är rätt och fel till min 1980:a

reg nr: KDK852

saab-jonte
    Deltagare

bilder….

Lustgasen
    Moderator

Det där är rätt, mekonomen säljer bara det där lagret, hade samma problem med min. Skulle först bara ha ett nytt lager, men eftersom det nya är 1mm större så var jag tvungen att köpa ny slavcylinder också till kopplingen (i mitt fall var det lika bra för gängorna till kopplingsröret var sönder).

Du verkar ju ha den där 39milimeters slavisen och då måste du nog tyvärr byta den också, men ta och kolla upp speedparts, dom kan ha!

mvh Anton

walle
    Deltagare

jag har en ny komplett cylinder med lager den gamla varianten till salu mvh niklas

saab-jonte
    Deltagare

Rätta lagret finns på Autoexperten, som då rakt på sak var mycket mer välsorterade och kunniga på saab delar. trots att det var 2 dagars längre väntetid på grejjerna men dom lagerför fortfarande 40 samt 39 millimeters slavcylinder till 99:orna, mekonomen har missat lite där, blir autoexperten i fortsättningen

appro på det, någon som känner behov av det lagret jag har som är 40 mm? till sin sena 99:a eller 900 1983-1989 8vent motorn kan ju mejla… nytt kostade det 275:- sek ungefär… blir sålt för 200:- inkl. frakt, bara urplockat ur kartongen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng