Byta reflektorer 87-93

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta reflektorer 87-93

Detta ämne innehåller 19 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-15 15:56.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25106

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Håller på och skall byta två reflektorer på en og900 med nya fronten (87-93). Hur gör man detta enklast?

    Det ena fästet är inga problem då det bara är att lyfta på en liten ”plastflärp” på baksidan av reflektorn, men de två övre fästena sitter ju med två kulor (varav en är till den ena justerskruven) i varsin plastbussning på baksidan av reflektorn.

    Hur får man ur de två kulorna utan att den ”trekantiga” plastfästet som håller justerskruven går sönder? Har sett att det finns en vit plastring som går att rotera (i själva ”bussningen” där kulan sitter i) på baksidan av reflektorn, skall denna stå i något speciellt läge? Eller ska man försöka pillra lös justerrattarna och vrida runt det ”trekantiga” plastfästet som sitter på baksidan av själva plasthuset och håller justerskruven? På så vis får man ju ur reflektorn med justerskruven och alltihop, problemet är väl dock att man nog inte kan få tillbaka justerrattarna igen, de verkar vara pressade på plats mer eller mindre.

    Kan väl tillägga att jag har provat metoden att försöka ”bryta” lös den ur kulan, men det resulterade i att plastfästet till justerskruven gick åt helve…

    Så, någon som har bra tips (Anderslindh, gjorde inte du detta? ;))? Kan ordna bilder på de detaljer jag funderar på om ingen fattar något av det jag skrivit ovanför…. 😳

    MVH

    #181014

    saabaero
    Deltagare

    På 9000 sitter justerskruvens plastbussning i reflektorn fast med en ”snäpplåsning” som man kommer åt med en lång mejsel när glaset är borta.
    Är det en annan lösning på 900?

    #181015

    prostreet
    Deltagare

    Jag har gjort detta.
    De gäller att inte vara rädd. Man får ta i lite.
    De gamla reflektorerna är ju skrot ändå. Så det är bända och greja lite.
    Kan bli att du får ut reflektorn i delar.

    Sen innan du ska montera de nya, tar lite fett/olja eller liknande och smörj in ”kulan” så går det mycket lättare att få dit dem.

    #181016

    joh900
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    På 9000 sitter justerskruvens plastbussning i reflektorn fast med en ”snäpplåsning” som man kommer åt med en lång mejsel när glaset är borta.
    Är det en annan lösning på 900?

    Japp, dock bara en av justerskruvarna (om jag tolkar dig rätt). Den är inga problem att få lös, de andra två med ”kulor” som väääldigt gärna vill sitta kvar. 🙄

    Har hur som helst lyckats fått lös den andra reflektorn från plasthuset, får ta mig ann det andra imorgon. Lyckades droppa lite såpa på den ena ”kulan”, vet inte om detta hjälpte men det är det enda som skiljer från förra gången då det gick mindre bra… 😳

    Tack för tipsen hittils i alla fall, fler tas gärna emot 🙂

    MVH

    #181019

    anderslindh
    Deltagare

    Jag har tyvärr inga mirakelråd utan för mig var det mejsel vid justerskruvarna för att hålla in flärpen :p sen tog jag polygripen och visade ingen pardon. När man sen ska ha på den nya får man försöka trycka med stor yta så belastningen i materialet blir så liten som möjligt. Första reflektorn tog nog 1h 30 min från att den satt på bilen tills den nya satt på 🙂 andra tog nog inte mer än 20min 🙂
    Lycka till

    #181021

    saabaero
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Japp, dock bara en av justerskruvarna (om jag tolkar dig rätt). Den är inga problem att få lös, de andra två med ”kulor” som väääldigt gärna vill sitta kvar. 🙄

    Nää, det är samma princip på alla fästen på 9000 (CD-fronten).

    #181046

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Nu var det klart, den första tog ordentligt med tid men sen när man väl hade fått lös en och hade lite bättre koll på hur pass mycket våld man kunde använda utan att det flög plast överallt så gick det lite bättre… Nu när det är klart är det väl lika bra och redovisa lite före samt efterbilder? :mrgreen:

    Objekten för ”renovering”, fullt lagliga men inte speciellt vackra glas vid första anblick

    Glaset borta, ”lite” smuts.

    Kanske inte bästa glansen här…. 🙄


    Gammal reflektor borta, skitigt överallt

    Efter rengöring av båda husen, kan säga att det andra var ännu skitigare än det på bilden ovan…

    Det som skall på plats, hade faktiskt inte räknat med att det skulle följa med nya clips samt tätningslist till glasen. Ibland blir man positivt överraskad 🙂

    Jämförelsebild, och detta är inte den reflektorn som är med på bild tidigare utan denna hade jag lagt undan sedan tidigare då den var en av de ”fräscha” begagnade jag hade… Faktum är att den ser riktigt bra ut sålänge man inte har en ny bredvid. 😀

    Och slutresultatet

    Syns ännu tydligare i verkliga livet hur stor skillnad det verkligen var på både glasen och reflektorerna. Innan montering skall det på ett par gummibussningar på styrtappen under lyktan samt att jag skall torka rent huset lite ytterligare då det var lite asfaltsfläckar på det (hur lyckas man med det?). Hade inget inne som löste upp asfalt så det får vänta tills det blir dags för montering.

    Men ni som går i valet och kvalet om ni skall köpa nya glas/reflektorer – gör det! Sån grym skillnad så det finns inte, och då har jag inte ens sett hur ljuset blir, men med tanke på hur reflektorn såg ut så… Tror det billigaste stället (just nu) är Skruvat.

    MVH

    #181048

    anderslindh
    Deltagare

    Ja visst är det härligt och det är grym skillnad i ljus också kan jag lova 🙂
    Tycker den svarta listen som följde med höjer utseendet ytterligare för det ser inte lika dassigt ut som det hade gjort med en vit list där. Ångrar inte de pengarna jag la på dessa – glas och reflektor 🙂

    Mitt resultat där bilden inte gör verkligheten rättvisa. Vinklade dem åt olika håll dumt nog :/ Men grym skillnad – ”Du har sett ljuset nu” 😀

    #181049

    saab putte
    Deltagare

    Blir fint det där 🙂

    Jo angående urtagning av reflektorn, om allt är som det ska är det bara att vrida dem svarta plasbitarna så dem hamnar rätt för dem tre spåren och sedan bara plocka ur utan att behöva slita å dra, dock brukar plasten va spröd,men det går om man är försiktig, annars är det ryck som gäller.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #181052

    joh900
    Deltagare

    @saab putte wrote:

    Blir fint det där 🙂

    Jo angående urtagning av reflektorn, om allt är som det ska är det bara att vrida dem svarta plasbitarna så dem hamnar rätt för dem tre spåren och sedan bara plocka ur utan att behöva slita å dra, dock brukar plasten va spröd,men det går om man är försiktig, annars är det ryck som gäller.

    Du menar vrida lös dem från baksidan av plasthuset alltså? Och sedan ta ut dem med reflektorn? Kan tänka mig att det är enklare att få lös ”kulorna” ur reflektorn när inte allt sitter inklämt i huset 🙂 Om det var så du menade så åker man ju dock på att försöka få av en av justerrattarna, och på den jag provade så var plasten inte riktigt i nyskick. 😀

    @anderslindh wrote:

    Ja visst är det härligt och det är grym skillnad i ljus också kan jag lova 🙂
    Tycker den svarta listen som följde med höjer utseendet ytterligare för det ser inte lika dassigt ut som det hade gjort med en vit list där. Ångrar inte de pengarna jag la på dessa – glas och reflektor 🙂

    Mitt resultat där bilden inte gör verkligheten rättvisa. Vinklade dem åt olika håll dumt nog :/ Men grym skillnad – ”Du har sett ljuset nu” 😀

    Håller med om listen, betydligt ”renare” stuk med svart list. Ingen risk att den gulnar och blir lika sunkig som den vita om inte annat. 🙂

    MVH

    #181070

    saabaero
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Håller med om listen, betydligt ”renare” stuk med svart list. Ingen risk att den gulnar och blir lika sunkig som den vita om inte annat. 🙂

    MVH

    Får väl hoppas att listen inte vitnar med tiden :geek:
    Är det Hella eller nått annat fabrikat ?

    Har en piratstrålkastare på min 9000 och den ger lite ljusfenomen som jag inte känner igen från Hella. Bl.a skickar den en ljusstråle rakt ut åt sidan …

    #181073

    anderslindh
    Deltagare

    Om du syftar på glaset som är det som ju ger ljusbilden i detta fall väl? är det inte Hella från skruvat:

    EDIT:

    Men ljusbilden tycker jag är bra ändå 🙂

    Gamla

    Nya

    #181079

    longjohn61
    Deltagare

    😯 Vilken skillnad samma lampor eller annan sort ❓

    Mvh Nisse

    #181081

    anderslindh
    Deltagare

    Samma.. Dock står jag ju ett par meter längre fram mot väggen på den ”nya” bilden så det ser lite ljusare ut än det egentligen är, men Ja det är stor skillnad 🙂

    #181115

    exlssn
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Men ni som går i valet och kvalet om ni skall köpa nya glas/reflektorer – gör det! Sån grym skillnad så det finns inte, och då har jag inte ens sett hur ljuset blir, men med tanke på hur reflektorn såg ut så… Tror det billigaste stället (just nu) är Skruvat.
    MVH

    Hade inte ägnat detta en tanke, men efter att ha sett denna tråd måste det nog bli byta av mina reflektorer. Du köpte reflektor + glas= 648kr/st?
    Snålvarianten är väl att bara köpa reflektorer och återanvända glaset….(smålänning 😆 )

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng