byta till insp. motor

Forum Modellspecifika forum OG900 byta till insp. motor

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-14 17:29.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13818

    ollefax
    Deltagare

    Jag köpte mig en mycket fin 900c -87a (förgasare) Knappt en rostfläck. På besiktningen sist kollade besiktningsmannen på mig frågande och sa: -Var det en -87??? Så den kan vara värd att satsa lite på.

    Som ni säkert vet så drar den både mycket soppa och är ganska slö. Men jag har ju blivit så förtjust i min saab. Nu har jag funderat på om man kan byta motor till en insprutare eller kanske till och med turbo. Soppa förbrukningen blir väll samma men den blir roligare att köra. Hur mycket måste man byta? Nu är jag ingen proffsmeckare, men jag brukar fixar det som behövs. Skulle ju vara fint om det räcker med topplock (men jag antar att det inte fungerar) Växellåda? Avgassytem? en massa elektronik?

    #92371

    stefan
    Deltagare

    900or med förgasare nya som gamla brukar inte dra särskilt mycket soppa och jag tror knappast att det lönar sig att konvertera fullständigt. Det blir ju ledningsdragningar både bränsle och el så det är ju inget direkt litet jobb. Jag skulle isåfall kontrollera varför den drar mycket bränsle som en första åtgärd?

    #92372

    anders dahl
    Deltagare

    Dessutom måste även tanken bytas.

    #92373

    ollefax
    Deltagare

    lättare sagt än gjort då…

    kanske ska lägga ner projektet.

    Den drar runt litern även när jag ligger och tuffar på i 90-100 på landsväg. Är det mer än normalt?

    #92374

    stefan
    Deltagare

    ja det tycker jag, har en kompis som hade en äldre 900, kanske runt 82 eller nåt sånt och den gick på nästan ingenting. Nästan förbluffande snål och gick hur bra som helst.

    #92375

    ollefax
    Deltagare

    ja det tycker jag, har en kompis som hade en äldre 900, kanske runt 82 eller nåt sånt och den gick på nästan ingenting. Nästan förbluffande snål och gick hur bra som helst.

    Men för tusan kläck nu ut hur man kan få den att gå snålare! Har aldrig kört förgasarmotor förr.

    Nu både dricker den och är slö. Får jag ner förbrukningen är jag nöjd, då har jag i alla fall 1 av 2! nu har jag ju 0 av 2…

    #92376

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Byt gummimembran i förgasaren.

    /B

    #92377

    stefan
    Deltagare

    membranet kan ju naturligtvis vara trasigt men då brukar de gå dåligt också………Först och främst, se till att ha en motor med grundkondition, mät kompressionen. Se till att ha friska tänddelar och har den gått långt så är det A och O att byta slitdelar i förgasaren. Här kan det vara lite marigt med delar om du har den senare Pierburg varianten men den som söker den finner. Använd ENDAST Zenith-stromberg eller Pierburg originaldelar, det italienska skräpet som cirkulerar är inte bättre än det slitna du redan har.

    #92378

    matthias r
    Deltagare

    87-88 års förgasar-Saabar är utrustade med en Pierburg horisontalförgasare, som enligt min och säkert många andras erfarenheter inte låter H-motorn komma till sin prestandamässiga rätt. Med denna monterad så upplevs bilen som klart slöare än med Zenith-Stromberg fuggen, vilken satt 1969-86. Stort sett lika under åren om än med mindre detaljskillnader. Vad gäller förbrukningen så ska väl en schysst Pierburg i o fs klara sig på 0,75 blandad körning.

    Rekommenderar starkt byte till Stromberg-fuggen, 1981-86 är den i stort sett oförändrad och kommer att fungera väl på din motor. Är dock osäker på om 87-88 års enkelförgasarinsug kan ta emot även Strombergaren, då Pierburgkalaset har en gummitätning mellan förg. o insugsfläns.

    Annars skaffar du hela Stromberginsuget med förgasare och allt och monterar rakt av (8 skruv
    +lite anslutningar). De är lätta att få fatt i.

    Vill du revidera Strombergaren innan den monteras åker du till Mekonomen och skaffar ny nålventil, nål samt nålmunstycke och monterar. Samt givetvis nytt membran. Några timmars jobb blir det, men i gengäld får du ett bränslematningssystem som är optimalt driftsäkert och även snålt.

    Anledningen till att man lät sur-Pieren ersätta Z-S var enligt 1987 års reklamskriverier
    ”ny förgasare har införts med bättre kallstartsegenskaper”. Säkert sant, men Z-S har aldrig varit känd för att bidra till vinterproblem den heller. M a o bör reklamdevisens ”bättre” istället läsas som ”bra”…

    Har mycket liten kännedom om Pierburgens inälvor så därför kan jag inte bidra med några tips om genomgång av densamma om du väljer att behålla den. Men det finns säkert någon annan som sitter inne med knepen och skriver in det här. Har bara bytt membran. Summa summarum, Pierburgen är väl OK, men föregångaren är bättre.

    Vad gäller ombyggnad till sprut, fördelar; Rappare och piggare, ganska god driftsäkerhet,
    underbara gångegenskaper under uppvärmningsperioden, bra bränsleekonomi med tanke på effekten, särskilt då man drar tungt.

    Nackdelar; ombyggnadsoperation som tar lite tid, kan bli lång felsökning om bilen drar mycket soppa då många av systemets komponenter spelar in. Några mer känsliga länkar i driftsäkerhetskedjan
    tex bränslepumpen, vilken kostar en slant om man vill montera en ny (rekommenderas vid haveri).

    Du kan behålla originaltoppen, men bör montera insprutningskammen. Sedan monteras insprutsinsuget tillsammans med luftrenare, termostathus mm. Förgasarmotorns bränslepump avlägsnas och över dess hål monteras en täckbricka. Sedan måste du som tidigare talare tar upp byta även tank och dess ledningar som går fram till motorn.

    Alla erfoderliga delar går att få tag i på skroten eller via annons, det finns gott om´et.

    Slutligen, kablageinkoppligen; ska sparka på medlem Åkesson i Motala så han lägger ut det här.

    99:an går ju som en dynamitgubbe efter att sprutgrejorna åkte på, men när kommer
    fläkten Jonas?? /Matte R

    #92379

    matthias r
    Deltagare

    …. en grej till som spelar in att de äldre motorerna upplevs som piggare, kan vara grenröret.
    Har i alla fall fått den uppfattningen. 1986 införs 4-till-1 grenrör istället för det gamla tvådelade och möjligen stryper det mera då? Rätta mig om jag har fel. I vilket fall som helst är det en enkel match att byta till det gamla grenröret, men du måste då bygga om även avgassytemet lite.

    #92380

    anonymous
    Deltagare

    men mattias min 90 -86 har 4-2 rör 2 främre rör kan va 900 det byttes på 90 var det väl gamla 99 systemet på eller är jag ute och cyklar helt ?????

    #92381

    matthias r
    Deltagare

    Stämmer. Saab 90:n hade det äldre grenröret under hela sin tid, ända till 1987, och således även det äldre avgassystemet.

    #92382

    bluesman
    Deltagare

    Plåtgrenröret som mer än annat monterades p.g a att det var billigare satt endast i insprutningsmotorer avsedda för norden och kommer inte ihåg men kan ha varit endast för Sverige. Detta var av den enkla orsaken att man inte riktigt visste hur bra det skulle hålla och då ville man ha det på hemmaplan.
    En annan nackdel var att plåten hade sämre ljuddämpande förmåga och lät lite trist. En stor fördel var att det var mycket lättare att montera i produktionen.
    Dubbelröret hölls i hop med en speciell fixtur för att hålla dem plant och då var det enkla röret mycket smidigare och gick snabbare att montera.
    Mvh

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng