Byta topp till 2.1

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta topp till 2.1

  • Detta ämne har 18 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-14 20:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25933
    big nyz
    Deltagare

    Tjena!

    Topplockspackningen har gått på min 900S -90:a, och jag leker nu med tanken att byta till 2.1 topp och insug om grejorna ändå en gång ska isär och toppen planas. En bekant två mil bort har en bil som jag får plocka grejerna ur, men jag funderar nu lite på kammarna. Är det samma kammar i 2.1 sugisen som i min S? Och borde jag byta lager samtidigt, i förebyggande syfte? Om jag skickar 2.1-toppen och planas för säkerhets skull, hur mycket är det vettigt att ta till en turbomatad bil?

    Har aldrig gjort något motsvarande tidigare, så försöker nu börja twist my mind omkring företaget… All info mottages med tacksamhet!

    #192270
    dennan
    Deltagare

    kan inte svara på kammarna.

    men jag har läst att man kan byta ut insugskammen mot en avgaskamm från og900 Turbo, så får man lite mera flås där också.
    ska själv göra det när jag får tummen ur att få tag i en kamm. 🙂

    #192333
    big nyz
    Deltagare

    Oj, det låter som en radikal lösning. Har aldrig hört om något sådant. Nån annan som kan kommentera detta? Berätta gärna efteråt hur det fungerar, Dennan!

    #192334
    M.Broberg
    Deltagare

    plana ska du göra så lite som möjligt, en turbo bil ska ha lågt komp.

    http://900aero.com/ -> tech -> camshafts

    där finns alla olika kammar samt vilka bilar dom sitter i.

    #192337
    big nyz
    Deltagare

    Thanx!
    Hittar dessa tre relevanta rader:

    B202 1986-93 Intake 7560808 7509227
    B202,B212 1986-93 Exhaust 7560964 7509235
    B202i, B212 1986-93 Intake 7561467 –

    Ovanför står skrivet:
    ”The hottest for the B202 is the 1986-1993 T16 Cams”. Som jag förstår detta är det alltså samma utblåskam på såväl turbo- som sugmotorer, men insugkammen skiljer. Jag kan alltså köra 2,1-toppens utblåskam, men bör byta till originaltoppens insugkam.

    Jo jag funderade också på det där med lågt komp. 2,1-toppen jag kommer att använda finns på en bil vars motor fungerar, den har blivit stående av andra orsaker. Behöver jag då inte bry mig om att plana den, utan kan sätta dit den direkt? Vore det klokt att låta fräsa in ventilerna, bara i förebyggande syfte, eller är det att göra det onödigt invecklat för sig?

    #192338
    M.Broberg
    Deltagare

    Plana skadar aldrig, det e drygt och dyrt att behöva göra om hela bytet.

    #192353
    saabaero
    Deltagare

    2,1 toppen ger lägre komp än originaltoppen så egentligen kan man nog plana den ganska mycket, troligen når man inte org komp ens med maximal planing av toppen.
    Tror kompet hamnar på ca 8,5:1 med 2,1 topp på en 2,0 botten.
    Har man tänkt köra väldigt högt laddtryck kan det finnas en vits med kompsänkning medan nackdelen är att man tappar lite bottenvrid.

    Själv funderar jag på att skippa 2,1-toppen och istället porta en std 2,0 topp till samma flöde.

    #192358
    turbocab
    Deltagare

    Jepp, man tappar en del… Jag vart lite besviken på min gula Kupe när jag bytte på den just pg av kompsänkningen. Har man tänkt sig trimma med stor turbo är det ett jättebra jobb, vill man ha mer hästar med i övrigt ganska original utrustning hävdar jag att 2,1 är fel väg att gå. Mkt bättre se över IC etc då och låta toppen vara…. Jag har helt original i den svarta, Beeos röda är original mm – och dom flyttar fan på sig dom bilarna. Esak kan intyga hur min svarta går…. 🙂

    Så skippa 2,1an om du inte vill satsa på 250 hästar och en Jätteturbo, se över andra grejor istället och låt motorn gå med originaltopp för bottenvrid etc.

    #192311
    big nyz
    Deltagare

    Oj, detta var ju intressant! Tack för de oväntade synpunkterna. Jag har originalturbo i min bil och inga planer på att uppgradera så länge turbon fungerar. Men eftersom kringutrustningen i övrigt börjar vara i skick, med 9000 IC och så, tänkte jag att en topp med bättre flöde inte kan vara fel, då den ändå måste av… Kanske bara en polering av originaltoppens kanaler och originalinsug vore en bättre lösning då – jämte den nödvändiga planingen?

    Det är intressant hur lite siffror och raka fakta det faktiskt finns på skillnaden mellan 2,1 och originaltopp.

    #192312
    M.Broberg
    Deltagare

    random fun fact, med 84ans kolvar och nyare topp så blir kompet 8.5 Undra vad det blir med 2.1 topp 🙂

    Å andra sidan ryktas det att dom nyare topparna har sämre flöde, strypningen på 84an sitter i kammarna.

    #192313
    saabaero
    Deltagare

    Här finns lite att grotta ner sig i när det gäller komp

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=+topp

    Flödet i de olika topparna hittar man på 900aero.com

    #192314
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Här finns lite att grotta ner sig i när det gäller komp

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=+topp

    Flödet i de olika topparna hittar man på 900aero.com

    Tackar 🙂

    så 8,3..

    Det e lågt.

    lägre än glocalnet

    #192316
    big nyz
    Deltagare

    Men är det kompsänket ELLER det snabbare flödet med 2,1-toppen som dämpar vridet och spetsar till de högre varvtalen? Är det någon som har jämfört rakt av hur de olika topparna beter sig, med samma kringutrustning i övrigt?

    #192317
    saabaero
    Deltagare

    Det är så många parametrar som spelar in i detta så det är nog ganska svårt att avgöra skillnanden utan att göra seriösa mätningar.
    Ett lägre komp ger ju möjlighet till aggresivare tändning som då kan ge lite effekthöjning.

    En sak jag t.ex. upplevde med org topp, tändsystem och insprutning var att den gärna spikade kring 2700 rpm.
    Det fenomenet försvann förvisso med E85 men låt oss anta att det även försvunnit med lite lägre komp, då kanske bilen t.om gått bättre med det lägre kompet. Nu har jag inte provat på nått vettigt sätt så jag vet inte egentligen hur det blir.

    Håller med Turbocab att det är fel väg att gå att börja med att byta topp på en i övrigt org bil.
    Det ger betydligt mer fjong för pengarna att montera en vettg intercooler och en bra batteriböj 😉
    Tror nästan man kan hävda att så länge du har org insprutning har du ingen större användning av en bättre topp.
    Visst, man kanske tjänar någon enstaka hk men org insprutning har en begränsning som kommer innan toppen börjar bli ”proppen” i systemet.
    Även turbo, APC, spridare, avgassystem, bromsar börjar bli läge att se över om man ska upp i högre effekter.

    #192319
    M.Broberg
    Deltagare

    Skulle sj säga att det inte är insprutningen som e största hindret för effekt, det är tändningen med den laddtrycksstyrna tändkurvan. utan att modda den så backar den tändningen nått så in i helvete vid högre ladd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng