Byta värmepaket

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta värmepaket

  • Detta ämne har 22 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-04 10:26 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26021
    cx-t2
    Deltagare

    Har rivit halva bilen. Mittkonsoll ute redan. Hur kommer man upp under panelen?

    /Mattias

    #193348
    cx-t2
    Deltagare

    Det ordnade sig. Har en läckande värmereglerventil (för övrigt en äkta skitkonstruktion). Fick riva ut mittkonsollen och skruva ner bottendelen av instrumentbrädan samt plocka ur vänster högtalare. 😮 Allt behövdes dessutom. Har nu en hel hög av platsunika skruvar. Blir spännande att plocka ihop igen!

    /Mattias

    #193351
    cx-t2
    Deltagare

    Japp, jag googlade runt i nätets hörn och hittade en del ledtrådar och insåg att det inte var ovanligt på OG900. Tack vare googlingen hittade jag de minst sagt luriga ”hålla i undre instrumentpanelen”-skruvarna ute i innerskärmarna.

    Sedan kanske jag skall förtydliga mig lite. Jag anser alltså att själva värmeventilen är en skitkonstruktion. Dels den interna orangefärgade rektangulära packningen som tack vare ventilhusets konstruktion knappast kan ha haft mycket tryck på sig ens 1987. Sedan är packningarna mot värmepaketet inte heller bra. O-ringar. Fast mina var mer plattringar. Den här skräplösningen har dock fler märken (utan större framgång än Saab). Att o-ringarna blir platta med tiden får man ju räkna med, men det skulle aldrig ha använts sådana som tätningslösning. Överväger starkt att köra en flexibel planpackning (eventuellt i kombination med nya o-ringar). Den stora fördelen med ventilen var dock att den var lätt att ta isär :smile

    Finns värre att byta? Nästa steg är ju att ta ut hela instrumentpanelen! För att ge lite eftertryck i min ståndpunkt vill jag framföra att mitt egentliga märke (åtminstone det som är i klar majoritet på gården) är Citroën. Ett märke som verkligen inte är helt enkelt att ha att göra med alla gånger. Men jag har aldrig, på något annat märke över huvud taget, tvingats plocka ut så fruktansvärt mycket inredning för att komma åt en komponent som man som bilkonstruktör verkligen kan förvänta sig kan gå sönder. Jag är just nu helt inne på att inte återmontera särskilt mycket innan jag sett att det verkligen är torrt – även om det innebär mono-radio ett tag 😎

    /Mattias

    #193352
    longjohn61
    Deltagare

    Att byta värmekran är faktiskt inte så farligt hela jobbet tar typ 2 timmar om man inte har gjord detta innan det tycker jag är rätt bra 😉
    Och o-ringar har ingen evigt liv tyvärr. Tror nog att alla bilmärken har nån komponent som är så även……………… 😉
    Sen glöm inte du fixade det :smile

    Mvh Nisse

    #193354
    turbocab
    Deltagare

    Allt är lurigt i början, ny tycker jag värmepaket och sånt går plättlätt byta ut på og900, vi gjorde komplett byte med allt på klart mindre än en timma på Karls bil, då var vi visserliggen två. Men visst, första gången var det nog svårare kanske. Kanske är just detta lätt på Citroen men jag skulle gissa det finns många bilmärken där byte av värmepaket är en mkt större manöver än på Saaben. Instrumentpanelen behöver ju inte röras alls. Mittkonsollen är 6 skruvar, knäpanelen 3, inga special verktyg behövs. Sen kommer man åt hela paketet med ytterliggare 6 skruv och två slangklämmor, plus att man måste lossa armen till vredet. Svårt? Ja, när man inte vet hur man gör första gången, men inte sen.

    Skitkonstruktion? Kanske, men att en oringsförbindelse börjar läcka nu på en bil från 1987 – är det jättekonstigt? Sen samlas det väl extra mkt gugg och klet i vätskan med åren också – även om en Oring kanske inte påverkas av rost så skulle jag gissa att om man byter ut kylarvätskan regelbundet till fräsch med korrossionsmedel så håller hela systemet bättre, kranen mår säkert inte toppen av all skit som flyter runt! Men det verkar ju vara många bilar det aldrig görs på…

    #193356
    cx-t2
    Deltagare

    Alltså, vi kanske kan enas i att vi tycker olika? Å visst hade det gått mycket fortare att göra det nu igen.

    Ni som verkar ha gjort detta förr – jag kan inte riktigt svära på vad det var som läckte på min. Det finns ju tre möjligheter: I delningen av själva kranen, i delningen mellan kran och värmepaketfläns samt i själva spindeln. Vet ni vilken som brukar vara skyldig? Är det typ oringarna, eller?

    Tänker lägga permatex form-a-gasket i botten på värmekranens o-ringspår. I med de gamla platta ringarna och därefter göra en planpackning av en gammal innerslang. Sidan av planpackningen som vetter mot värmekranen får form-a-gasket också. Däremot tänkte jag ha ytan mot värmepaketet ren för där är det så svårt att rengöra om det inte blir bra.

    I delningen i själva värmeventilens hus har jag redan kletat form-a-gasket å dragit ihop.

    Blir detta inte tätt får det bli en skrotvärmekran eller kanske en helt ny (om man fortfarande får tag i dem). Men då borde det vara läckage i spindeln som dömer ut den nuvarande kranen.

    /Mattias

    #193358
    turbocab
    Deltagare

    Det kan nog läcka både i oringstätningen samt inne i själva mekanismen i kranen. Nya finns på Speedparts! Eftermarknads men jag har testat och dom är okey. Det svåraste med denna manövern om vi nu är inne på detta är för mig lite ironiskt nog att inte bryta av metall-armen som sticker ut från kranen, där armen från värmevredet fästs. Jag har nog gjort av några sådana… Bara klantigt, men djävligt irriterande när man står där… Den är rätt mjuk och tål inte mkt alls.

    Sen har jag haft en bil där elementet läckte. Jag bytte kran TVÅ gånger och tänkte ”nu djävlar i mig”. Droppet fortsatte…. Då var det elementet som var rötet nertill och läckte, kranen var det inte minsta fel på. Men detta tillhör nog ovanligheterna, dock en risk på bilar som då gått med samma vätska länge och korrossionskydet är borta.

    Jag tror mig även sett på nån gammal kran att plasten kort och gått åldrats och böjt sig och då är det inte tätt med ringarna längre. Den andra ytan skulle nog också vart metall, inte bara elementets anslutning.

    #193435
    cx-t2
    Deltagare

    Nu är det tätt vid värmekranen!!! Jag fick tag i nya o-ringar hos den lokala hydraulikfirman. Hölls på plats med lite vaselin vid montaget. Fick jaga rätt på en polare i byn för det är ju ett jätteriskmoment att få ringarna att stanna kvar, få kranen i läge och dessutom få dit den där reglagearmen. Skippade idén med planpackning.

    Har pulat på i garaget hela dagen och återmonterat. Passade på att fippla med en massa annat. Mittkonsollen fick en omgång YES och en tur i duschen. Detsamma drabbade alla andra någotsånär hanterbara detaljer som tagits lös. Dessutom vart det damsugning av 25 års skräp som tagit sig in i mittkonsollen. Fick som jag befarade stora problem att hitta var alla skruvar skulle när det skulle ihop, men inga är över och jag är rätt säker på att de sitter där de ska. Passade på att byta 1.2W-lamporna vid askkoppen och tändningslåset. Plockade även isär ”tända inne i kupé”-knappen och tömde den på skit. Dessutom hade jag en förlängningssladd till radioantennen som hade fått en massa glykolvatten i sig (hade naturligtvis sin skarv precis under värmekranen) och rostat något fruktansvärt. Den sladden gick i sopen. Som tur var så räckte radioantennen, vars kontakt gick att få ren från rostvatten, ända fram om man bara tröck in stereon i hålet och stoppade in antennen via vänster högtalarhål! Nu får jag t.o.m. in P2!

    Det finns inget bättre än att få återmontera rena grejer! Ser ut som bilen är supervårdad och därmed har min inredning tagit ett rejält fall framåt!
    Man kanske borde starta en garagetråd för den här bilen. Nästa steg är fortsatt allmän rengöring och en beställning på rostlagning till en ”plåtare”. Har ju utrostad plåt vid länkarmarna fram, vilket om nått verkar vara ett standardfel på OG 900.

    /Mattias

    #193806
    cx-t2
    Deltagare

    Säg den glädje som varar. Vad roligt det skall bli att få ta isär allt igen! 👿

    Nu blir det nya o-ringar (igen), flödigt med form a gasket och en jäkla massa jobb…..igen!

    /Mattias

    #193822
    turbocab
    Deltagare

    Asch, segt… Du är säker på att det är tätningen där som strular och inte själva värmepaketet? Kanske värt ta ut hela nu och göra tätningen utanför bilen?

    #193825
    longjohn61
    Deltagare

    Håller med gjorde så själv eftersom
    Jag inte var helt 100 på att värmepaketet var tät

    Mvh Nisse

    #193826
    cx-t2
    Deltagare

    Jag är i alla fall helt säker på att det läcker vid kranen. Körde upp näven där bakom och skruvarna till kranen är blöta.

    Skall jag ändå ta ut tycker ni?

    /Mattias

    #193827
    longjohn61
    Deltagare

    Ja det tycker jag då blir du helt säkert på att o-ringarna sitter rätt och att värmepaketet inte läcker 😉

    Mvh Nisse

    #193828
    cx-t2
    Deltagare

    Okidoki, då åker det väl ut då. Mittkonsoll ut, ”under”-instrumentbräda ut samt luftfördelaren ut. Vad gör jag sedan? Ger det sig eller är det något man skall tänka på?

    /Mattias

    #193836
    cx-t2
    Deltagare

    Då kör jag igång. Mot garaget!

    /Mattias

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.