Byta växelspak (900og 91års)

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta växelspak (900og 91års)

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-02-17 10:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

obiti
    Deltagare

Har haft inbrott i min bil igen :(. Och denna gången knäckte dom växelspaken precis över ”kulan”. Ska iväg till skroten i morgon och köpa en ny växelspak.

Min fråga är nu är detta ett krångligt moment ?

anderslindh
    Deltagare

Nej det är väldigt enkelt.. Du drar upp bälgen på spaken så ser du de tre torx-skruvarna som håller spaken. skruva ut och dra upp spaken – tada! 😉

När du väljer spak på skroten så välj med fördel en från MY91 och framåt då de har stålkula vilket ger lite bättre känsla i spaken.. 🙂

obiti
    Deltagare

@anderslindh wrote:

Nej det är väldigt enkelt.. Du drar upp bälgen på spaken så ser du de tre torx-skruvarna som håller spaken. skruva ut och dra upp spaken – tada! 😉

När du väljer spak på skroten så välj med fördel en från MY91 och framåt då de har stålkula vilket ger lite bättre känsla i spaken.. 🙂

Okej värkar ju lätt då :). Är det lika lätt att montera den nya ?

anderslindh
    Deltagare

japp. stoppa ner nya spaken och skruva i de 3 skruvarna, dra över bälgen och sen äre klart.
    Ha inte lådan i växel och passa på att kolla så att styrtappen sticker ner lagom långt om du jämför med spaken du tar upp 🙂

obiti
    Deltagare

@anderslindh wrote:

japp. stoppa ner nya spaken och skruva i de 3 skruvarna, dra över bälgen och sen äre klart.
    Ha inte lådan i växel och passa på att kolla så att styrtappen sticker ner lagom långt om du jämför med spaken du tar upp 🙂

Backen ligger i men tror inte de ska vara några problem.

obiti
    Deltagare

Jag har ringt runt till dom bilskrotar ja har här i närheten men de är ingen som har någon växelspak till mig 🙁

plankan
    Deltagare

@obiti wrote:

Jag har ringt runt till dom bilskrotar ja har här i närheten

Och vart är det då ?

M.Broberg
    Deltagare

@plankan wrote:

@obiti wrote:

Och vart är det då ?

dra man telefonnummret ur köpesannonsen genom eniro så kommer saabhuvudstaden fram – THN.

obiti
    Deltagare

@plankan wrote:

@obiti wrote:

Och vart är det då ?

Bilåtervinning & Autoexperten i Trollhättan och en i Uddevalla samt några andra företag 🙁

M.Broberg
    Deltagare

har du ring till ana begagnade bildelar?
    http://www.anabil.se/begdelar/” onclick=”window.open(this.href);return false;

obiti
    Deltagare

@M.broberg wrote:

har du ring till ana begagnade bildelar?
    http://www.anabil.se/begdelar/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Ja de gjorde jag men dom hade inget heller. Så tråkigt.

turbocab
    Deltagare

Du borde kanske läsa säljes annonserna nu då? På detta forumet alltså.

M.Broberg
    Deltagare

@turbocab wrote:

Du borde kanske läsa säljes annonserna nu då? På detta forumet alltså.

för sent 😉 plockade spaken med TS i förstahand, ringde o pratade med honom och skulle göra affär på lördag, dock hittade han en spak idag, så nu har jag en spak till salu 🙂

turbo4ever
    Deltagare

@anderslindh wrote:

Är det verkligen lätt? Oberoende av vilken växel som ligger i (i detta fallet troligtvis backen)? Bilen är årsm 1992.

Hur stor är känsla med de senare stålspakarna egentligen? Markant eller subtil?

joh900
    Deltagare

Märkbart bättre känsla, ska man ändå byta spak finns det ingen anledning att sätta dit nått annat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng