Byta ventiltätning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Byta ventiltätning

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-08-02 21:31.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20526

    berra_bus
    Deltagare

    Skulle ge mig på att byta ventiltätning men stötte ganska snart på patrull.
    Har ett modifierat tändstift för att få in tryckluft i cylindern, kolven i toppläge samt en hemgjord grej för att trycka ner ventilfjädern.

    Har kanske en för liten kompressor som inte orkar hålla uppe trycket för att så fort jag börjar trycka ner fjädern följer ventilen med ner och tryckluften åker ur cylindern vilket innebär att det inte finns en chans för ventilen att stanna uppe längre.
    Trycket går upp till 7-8bar men då kompressorn är liten försvinner trycket ganska snabbt vid läckage.
    Tips på hur jag fixar detta och förhindra att ventilen följer med ner överhuvudtaget?

    Sedan börjar det pysa lite från motorn när trycket närmar sig 6bar så det läcker lite från cylindern ngnstans.

    #143472

    stefan w
    Deltagare

    Ha inte kolven i topp, ha den i botten istället, annars kan trycket göra så att kolven pressas ner om den står allra minsta på nån sida om TDC, det blir som att motorn tänder till och har man fingrarna på fel ställe så kan det bli otrevligt, jag har lärt mig det den hårda vägen.
    Ventilfjäderbrickan sitter troligen fast i knastren. Knacka med en hammare runt om ventilfjäderbrickan, det både hörs och känns när brickan släpper från knastren. Sen kan du pressa ner fjädern och plocka bort knastren.

    Obs, knacka…. inte banka!

    #143474

    berra_bus
    Deltagare

    Ok, får prova o knacka imorgon.

    Hade kolven i topp utifall ventilen skulle åka ner så jag slipper ta bort toppen. 1:an och handbroms i så jag tror inte det händer ngt.

    #143491

    stefan
    Deltagare

    har du 7-8 bar ur kompressorn och det är otätt så har du troligen väldigt dåliga ventilsäten……………..man brukar som sagt ha kolven i botten så man slipper otrevligheter och man brukar få bända bra duktigt innan man lyckas att pysa ur så mycket luft att ventilen far ner.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.