Byte av huvudbromscylinder långnos

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Byte av huvudbromscylinder långnos

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-05-14 20:59.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #397111

    Har bytt huvudbromscylinder långnos 65-67.

    Då orginalet med plåtbehållare var trasig har jag monterat en helt ny bromscylinder med det stora plastlocket 68-. Nu får jag inte ut bromsvätska till höger fram och vänster bak dvs. den inre kretsen släpper inte fram någon bromsvätska. Pedalens påskjutsstång är justerad så jag ”upplever” att den inte ligger emot de inre kolvarna utan glappar.

    Fråga: kan det vara så att påskjutsstången ändå ligger emot de inre kolvarna och därmed blockerar inflödet till den ena kretsen? Måste påskjutsstången kortas vid byte till senare huvudbromscylinder? Eller kan det vara tätt i huvudbromscylinderns ena krets?

    /mikael

    CIMG0094

    CIMG0209

    Bilagor:
    #397198

    Fixat!

    Tog loss huvudcylindern och såg att bromsvätskan var grumlig. När jag monterade den helt nya cylindern fanns det tjock olja i behållaren. Den torkades ur men det måste ha funnits mer inuti. Efter att ha pumpat och fyllt på vätska genom utloppen släppte det i den täppta kretsen.
    Sonen hjälpte till att pumpa så jag kunde lufta kretsarna och nu har jag en stum och fin pedal.

    Däremot så fastnar kolven i den nyrenoverade huvudkopplingscylindern längst in och pedalen är helt slappt. Nu har kolven släppt igen så jag kan koppla men det känns inte OK att det händer. Funderar på om kolvens gummiring hamnat fel. Får köra och se om det händer igen.

    Nu kan jag i alla fall flytta bilen och köra ut i skogen och låta den gå varm. Detta vill jag inte göra i trädgården med tanke på grannarna då jag vid uppstartarten av nymonterad motor, som är full av konserveringsolja, framkallade ett gigantiskt rökmoln. Motorn har stått i mer än 40 år och har i alla fall de senaste 20 åren fått en slurk olja årligen och sedan dragits runt. Motorn är helt indränkt och måste köras ut.

    /mikael

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng