Byte av koppling

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Byte av koppling

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-23 05:41 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16762
    patrik w
    Deltagare

    Hej!

    Under vintern har jag planer på att byta kopplingslamell och urtrampningslager på min tvåtakts95:a. Detta kräver har jag förstått att motorn lyfts ur. Verksatshandboken är utförlig men jag har några frågor till er:

    1. Är arbetet besvärligt eller kan två normalt händiga veteranbilsentusiaster göra det?
    2. Vad väger en tvåtaktsmotor av 64:a års modell? Kan man lyfta den för hand eller är en vinsch att föredra?
    3. Kopplingslamell kan man ju köpa genom Saabklubben men urtrampningslager, var får man tag på det?
    4. Enligt verkstadshandboken krävs ett specialverktyg för att centrera kopplingen vid återmontering. Behövs det eller går det att klara ändå? Om det behövs, finns det någon som kan hyra ut sitt?

    Något annat man bör tänka på?

    Tacksam för hjälp!

    /Patrik

    #112007
    saabsport
    Deltagare

    har endast svar på fråga 2 åt dej,motorn lär väga kring 70kg ,så två vuxna män borde orka lyfta den:)

    Niko

    #112009
    nubbpiraten
    Deltagare

    Haha.. farsan lyfte ur sin v4 motor 3ggr ensam med en rem över nacken 😀 så det går nog 😉

    #112012
    pelle s
    Deltagare
    Patrik W wrote:
    1. Är arbetet besvärligt eller kan två normalt händiga veteranbilsentusiaster göra det?

    Ta bort elkablar till lampor och tutor och lyt bort huven. Lossa generatorn och ljuddämparen. Skruva loss motorfästena från motorrumsgolvet. Lossa förgasaren och lägg den åt sidan. Lyft motorn och palla under växellådan med en träkloss. Lossa startmotorn, kopplingsvajern och alla fem (?) skruvarna som håller motorn till växelådan. Ta ett stadigt tag i motorn och lirka, lyft och dra motorn bakåt tills den släpper lamellaxeln. Ställ den på golvet. Klart!

    Patrik W wrote:
    2. Vad väger en tvåtaktsmotor av 64:a års modell? Kan man lyfta den för hand eller är en vinsch att föredra?

    Man lyfter den själv. Jag tror nog att det stämmer med ca 70 kg.

    Patrik W wrote:
    3. Kopplingslamell kan man ju köpa genom Saabklubben men urtrampningslager, var får man tag på det?

    Jag tror att XP-Niklas har urtrampningslager.

    Patrik W wrote:
    4. Enligt verkstadshandboken krävs ett specialverktyg för att centrera kopplingen vid återmontering. Behövs det eller går det att klara ändå? Om det behövs, finns det någon som kan hyra ut sitt?

    Det fungerar bra med ett centreringsverktyg från biltema.

    Patrik W wrote:
    Något annat man bör tänka på?

    Nä, resten står nog i boka. 😉

    Patrik W wrote:
    Tacksam för hjälp!

    /Patrik

    Vassego!
    Pelle

    #112043
    enor
    Deltagare

    Pelle…

    Varför lossa förgasaren? Bara att plocka loss gasreglagegummibälgen, bränsleledningen och chokewiren ju..

    Dessutom glömde du nämna sladden till brytarspetsarna, den är lätt att glömma i stridens hetta. Samt långa tändkabeln, och motorns sidostöd.

    En helt onödig sak som nämns i verkstadshandboken är de små mellanläggsbrickorna som omnämns, som man ska lägga i tryckplattans fjädrande hävarmar. Jag kan inte för mitt liv förstå varför!

    Beträffande urtrampningslager så går det finfint att använda V4-lagret; detta finns bland annat hos Mekonomen.

    #112061
    pelle s
    Deltagare

    Jag lossar förgasaren för att den bidrar med vikt när man lyfter ut motorn.

    för övrigt har du alldeles rätt, självklart.

    Pelle

    #112066
    Martin Sigge
    Deltagare
    enor wrote:
    En helt onödig sak som nämns i verkstadshandboken är de små mellanläggsbrickorna som omnämns, som man ska lägga i tryckplattans fjädrande hävarmar. Jag kan inte för mitt liv förstå varför!

    Vad jag minns är mellanläggen till för att avlasta bultarna som håller tryckplattan mot svänghjulet. Om man inte använder dessa riskerar man att tryckplattan deformeras utifall man skulle vara oförsiktig när man monterar/demonterar. Dessutom är det mycket lättare att centrera lamellen om man har mellanläggen i eftersom det då räcker att lossa bultarna lite för att med fingerkraft kunna flytta lamellen. Om man gör så behöver man ingen centrerdorn heller, det räcker att kika in i hålet och justera lamellen tills den ligger snyggt i mitten

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng