Byte av topplockspackning 900i-87

Forum Modellspecifika forum OG900 Byte av topplockspackning 900i-87

• Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-01-08 09:27 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    cx-t2
    Deltagare

Jahupp!

Bara att riva av toppen då. Någonting är fel. Bilen ryker illa och vill inte starta på alla burkar. ”Hugger fast” på startmotorn när den stått ett tag (kan vara annat, men jag misstänker att det är vätska i någon cylinder). Värmenålen åker upp och ner mellan 75% och 40%. När den är på 75% tappar värmepaketet cirkulation och det kommer bara kalluft.

Vilka packningar/delar behöver man?

/Mattias

wallero
    Deltagare

topplocks packning insugs packning å avgas packning
    glykol å ny olja
    tar ca 2 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
    mvh niklas

morsole
    Deltagare

@el turbo negro wrote:

topplocks packning insugs packning å avgas packning
    glykol å ny olja
    tar ca 2 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
    mvh niklas

Du kollar inte om toppen har ”skjutit rygg” och evt planar den?

Hade nog jag gjort; även om det tar lite mera än två timmar…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

joh900
    Deltagare

Lägg en stållinjal mot toppen och kolla så det inte glipar nånstans, försök få in ett tunnt bladmått mellan topp och linjal. Kommer tyvärr inte ihåg toleranserna…

Är man lite feg och beroende på vilket grenrör som sitter på så kan man hoppa över grenrörspackningen, OM det nu uppenarbligen inte har vart något problem med avgasläck där. Risken om man börjar skruva på bultarna är ju att någon vill gå av…. Då är det inte så kul. Behöver toppen planas så blir det nog av med grenrör som gäller oavsett.

Lite mer grejer som man bör byta/är lätt att byta när man ändå håller på

Oljefilter
    Kopparbricka oljeplugg
    Ventilkåpspackning
    Topplocksbultar
    O-ring fördelare (brukar va dålig)

Topplocksbultar är kanske inte helt nödvändigt, ska jag vara ärlig så vet jag inte, jag har hört att man kan dra dem tre gånger på B202 innan man ”bör” byta ut dem (om det stämmer vet jag ej..). Vet att det finns bilverkstäder som skiter i och byta bultar så det verkar ju gå….

Momentnyckel behöver du en om du inte har det redan för att dra toppen ordentligt.

morsole
    Deltagare

@joH900 wrote:

Lägg en stållinjal mot toppen och kolla så det inte glipar nånstans, försök få in ett tunnt bladmått mellan topp och linjal. Kommer tyvärr inte ihåg toleranserna…

Är man lite feg och beroende på vilket grenrör som sitter på så kan man hoppa över grenrörspackningen, OM det nu uppenarbligen inte har vart något problem med avgasläck där. Risken om man börjar skruva på bultarna är ju att någon vill gå av…. Då är det inte så kul. Behöver toppen planas så blir det nog av med grenrör som gäller oavsett.

Lite mer grejer som man bör byta/är lätt att byta när man ändå håller på

Oljefilter
    Kopparbricka oljeplugg
    Ventilkåpspackning
    Topplocksbultar
    O-ring fördelare (brukar va dålig)

Topplocksbultar är kanske inte helt nödvändigt, ska jag vara ärlig så vet jag inte, jag har hört att man kan dra dem tre gånger på B202 innan man ”bör” byta ut dem (om det stämmer vet jag ej..). Vet att det finns bilverkstäder som skiter i och byta bultar så det verkar ju gå….

Momentnyckel behöver du en om du inte har det redan för att dra toppen ordentligt.

Var det inte 5/100mm som precis fick gå under linjalen?

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

wallero
    Deltagare

betvivlar du att jag inte skulle klara det på 2 timmar?
    jag har ju så klart en annan topp som jag vet är bra innan jag tar av det trasiga topplocket!.

saabaero
    Deltagare

Hur lång tid ett jobb tar beror ofta på förutsättningarna.
    Visst går det att byta topp på 2timmar men det förutsätter att man gjort det några gånger, dvs lärt sig alla moment och vet vilka verktyg som behövs. Förutsätter också att man slipper krångla med fastrostade, runddragna och avdragna skruvar.

Motorbyte på 42sek 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.