Bytt bensinpump 900 -86 men startar inte

Forum Modellspecifika forum OG900 Bytt bensinpump 900 -86 men startar inte

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-07 18:00.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15106

    anonymous
    Deltagare

    Tjena!

    Jag och far var och köpte en vinterbil igår, en SAAB 900 från -86. Det är en förgasarbil och gick bra på vägen hem.

    Det var läckage från bensinpumpen när vi köpte den, så jag var till Biltema och köpte en ny pump idag. Monterade pumpen ohc startade bilen. Bilen startar och går ca 2 min. Sedan får jag kärringstopp uppe vid vändplanen och bilen går inte igång igen. Sedan drog batteriet ur så nu står den och väntar på lite ny ström.

    Behöver jag göra något mer, typ fylla pump/förgasare med bensin efter bytet? Det var så länge sedan jag mekade förgasarbil så jag har glömt bort hur det funkar.

    Tacksam för snabba svar!

    /Gustav

    #100007

    anonymous
    Deltagare

    Hej igen.

    Har gjort lite försök. Fyller jag pumpen baklänges genom filtret så får jag motorn att gå i ca en minut. Under den tiden går motorn perfekt för att sedan dö tvärt. Precis som om någon ströp soppan. Någon som kan vägleda mig till felet? Ska jag fylla mer? Har pytsat i ca 1 dl per gång.

    #100008

    Jonathan
    Deltagare

    Sitter pumpen rätt? om du inte har fått den på plats ordentligt funkar det inget bra, och kan ta skada. I värsta fall så illa att grejen du stoppar in mot axeln går av och hamnar långt in i motorn = big trouble . Om den sitter som den ska kan du ju kolla om den överhuvudtaget pumpar någon bensin, en slang från pumpens utledning ner i en flaska.

    Anders

    #100009

    anonymous
    Deltagare

    Hoppsan!

    Fick visst inte dit pumpen rätt igår kväll. Dels var det mörkt, sen regnade det ute dessutom. Skit att man inte har ett garage.

    Ja ja, när jag plockade av pumpen möttes jag av lite plastflisor. När jag sedan fick loss pumpfästet möttes jag av mer plastbitar samt en böjd metallarm. Mistänker att det är denna som påverkas av kammen och som i sin tur trycker på pumpen.

    Min fråga är nu om det går att byta ut pumpen mot en elektrisk pump istället? Givetvis får den drivas av tändningsströmmen i sådana fall. Måste jag få bort metallarmen ur toppen, eller kan den sitta kvar? Riskerar man att toppen/kammen tar skada om armen sitter kvar?

    Eller måste jag riva toppen och ta bort tråget för att gräva fram alla roliga plastbitar? Jag tror jag fått ut allt, men är inte säker.

    Tacksam för snabba svar!

    #100010

    anonymous
    Deltagare

    Tänkte sätta dit antingen en sådan här

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1251&iItemId=103930

    Eller en den här

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1251&iItemId=105131

    Vilken rekomenderas? Vad är det för bränsletryck som behövs för förgasaren? Insprutare behöver ju rätt goa tryck. Här fixar väl förgasaren det mesta, eller?

    #100011

    peter engqvist
    Deltagare

    bara att skruva av ventilkåpan för att byta eller ta bort den. finns drivor av dom på skroten annars

    det fungerar med en el-pump köp den i övre länken.

    #100012

    anonymous
    Deltagare

    Tackar! Då blir det elpump. Monteras ju lätt med relä via tändlåset. Skall nog plocka av ventilkåpan också och se till att jag fått med mig allt ut.

    #100013

    anonymous
    Deltagare

    Tjena!

    Tackar för infon. monterade dit en Biltema elpump(den i övre länken) och kopplade den via ordinarie bränslepumpsrelät(för insprutare). Tog även av ventilkåpan och tog bort rester av den gamla mekanismen. Nu går bilen som en klocka igen!

    /Gustav

    #103104

    anonymous
    Deltagare

    Hrrrm…. Ja det är ju en tröst att det finns fler ”klåpare” än jag – om du ursäktar mig Gustav. 😉

    Skulle själv göra ett snabbt byte igår kväll vilket resulterade i ovan nämnda hög med plastflisor. :crazy:

    Ve och förbannelse. Först var jag ju säker på att Biltemas pump hade havererat direkt.
    Men, insåg snabbt att det var min egen dumhet som gett upphov till detta följdhaveri.

    :crying:
    Bra att man kan nå stötstången genom att bara plocka bort ventilkåpan.
    Det får bli en titt imorgon.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng