Bytte vakselåda fra 3til4 vaksler på 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bytte vakselåda fra 3til4 vaksler på 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bytte vakselåda fra 3til4 vaksler på 96
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2002-08-23 07:38 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymaugusti 20, 2002 at 01:48 #8781
Jeg har planer om å bytte min 3vaksellåde på min 63mod96 med en 66mod 4vaklset. Er det noen som har noen tips ang dette, spesielt med tanke på sjaltemekanisme og mekanisk/hydraulisk clutch. Lar det seg gjøre?? Meget takknemlig om noen hadde tatt seg tid til å gi meg noen tips om dette!!
Stian
Klart att det går, men det är ganska mycket jobb!
Kopplingen måste på något sätt byggas om. Att montera hydraulisk koppling i en 63:a är inte alldeles enkelt eftersom 63:an har stående pedaler medan alla med hydraulisk koppling har hängande pedaler.
Sedan har vi länkaget, som i och för sig KAN fås att fungera utan ett byte, men med den intressanta effekten att växellägena blir lite speciella… ettan och tvåan hamnar mot panelen, medan trean och fyran hamnar mot ratten. Bättre att byta rattstång mot en senare.
Så är det en sak till, nämligen inre drivknutarna som är annorlunda på en ’66, och som måste bytas till äldre typ.
Kortfattat: om du vill ha 4 växlar i din ’63, så är det allra bästa att finna en 4-växlad kortnoslåda, till exempel från en ’64. Då slipper du alla problemen ovan utom det där med växellänkaget.
/Magnus
augusti 20, 2002 at 09:02 #65099Du kan behålla kopplingskåpan, så slipper du problemet med hydrauliken. För övrigt så har sonetterna stående pedaler och hydraulisk koppling. Rattstället är som sagt problemet. Det måste tas från en 4-växlad. Helst från en utan rattlås! Lycka till.
Kopplingskåpan för 3 och 4 växlat är EJ lika.
Alla 4-växlade lådor typ 60-80 passar på en 4-växlade kopplingskåpor, med eller utan hydralisk koppling.Skulle jag bygga om från 3 till 4-växlat skulle jag ta växel-låda och rattstång från en 4-växlad kortnos. Det där med felaktiga växellägen är ingen hitt men det funkar.
Skall det ej vara en orginal bil skulle jag även konvertera till skivor fram pluss stålknutar(inre).Anonymaugusti 20, 2002 at 16:40 #65101Takk for informative svar!!
Jeg har en komplett 66mod bil, kan jeg ta ratt stammen fra den også. Det med skive bremser var interesangt, hvilken bil tar jeg det fra?Stian
Om vi nu pratar diametrar på cylindern i huvudbromscylindern.
Liten diameter=Fodrar liten kraft från dojan och ger stor kraft till hjulen men ett långt slag på pedalen.
Stor dia=Fodrar stor kraft från benet och ger ett litet slag på pedalen.Den enda risken som jag ser är att slaget inte räcker, men jag tror inte det. Min Sonett II V4 har om jag fattat det rätt nästan samma bromscylider och den har skivor.
Jag har konverterat minst 20bilar med skivbromsar
& det är inga som helst problem vilken huvudbromscylinder som du använder!
Dock är det lite knöligt på alla bilar med Alu bromssystemet då dessa Bla har bromsljuskontakten monterat i bromsslangen = en liten modifikation måste till!Dom äldsta var 2St 57:or & enklaste är att byta ut hela huvudbromscylindern mot en ifrån 61-63 för då får du dom morderna gängorna + att bromsljuskontakten sitter direkt på huvud cylindern!
Fuling! Sonetten har samma huvudcylinder som 64:an!
/Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.