Centralås og900 5D Strul – Löst nu.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Centralås og900 5D Strul – Löst nu.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Centralås og900 5D Strul – Löst nu.

  • Författare
    Inlägg
    • november 10, 2010 at 20:54 #24986

      Min nya pärla, en 1992 T16 5-dörr sköter sig fint och verkar trivas i Göteborg. Men lite strul är det allt och jag behöver lite snabba tips.
      Centrallåset strular, det var trögt som fan från början, nu funkar det inte alls. När jag låser förardörren så händer inte mkt alls i dom andra dörrarna längre. Det låter litegrand i vä bakdörr, men det låser inte. Detta har blivit värre nu under några dagar, för tidigare så funkade det hyfsat fast kanske lite sporadiskt. Är det så lätt som kontakten i dörren bara? Eller är det nåt relä nånstans som kan bråka och inte ge kontakt ordentligt? Ska riva dörrsidan imorgon, men skulle uppskatta lite tips. Hur funkar slutningen i dörren – är den kopplad direkt till andra dörrarna eller via relä nånstans? Har aldrig behövt bråka med centralås innan.

        november 10, 2010 at 21:18 #179601

        @Turbocab wrote:

        Eller är det nåt relä nånstans som kan bråka och inte ge kontakt ordentligt?

        Ja det är det faktisk.

        Sitter här:

        Och det hade jag klart kollat upp innan man börjar öppna/riva i dörrarna 😉

          november 10, 2010 at 21:22 #179602

          Ah, perfekt! Man bugar och bockar! Då blir till att riva knäbrädan då, jättekul…. 🙂 Men måste ändå in där och härja lite så det blir väl en orskak att göra det bara.

            november 10, 2010 at 23:16 #179616

            Du behöver egentligen inte riva hela brädan.

            Skruva bara bort ena skruven från luft-plast-tuben-saken och böj försiktigt ner den. Då kommer du åt relät.

              november 11, 2010 at 15:37 #179351

              Kan ju räcka med att smörja mekanismen i de krånglande dörrarna.
              En annan felkälla kan vara taskig jord eller spänningsmatning till styrenheten eftersom den inte “orkar” röra låsen

                november 11, 2010 at 16:50 #179352

                Centralåsenheten? Sitter på samma ställe eller? Är det så mkt mer än reläet?

                  november 11, 2010 at 18:56 #179330

                  @Turbocab wrote:

                  Centralåsenheten? Sitter på samma ställe eller? Är det så mkt mer än reläet?

                  Reläet är samma som styrenheten mig veterligen. Man kan pilla med detta utan att demontera något.. En bygel som ska skjutas undan sedan kan man bara plocka loss relät utan att bända loss hela metallbågen som greppar om ventilations”röret” – som är ovalt… Kontakten får man såklart också ta bort 🙂

                  Ps. detta gäller på bilar utan airbag, vet inte hur det är på bilarna med det andra knäskyddet…

                    november 11, 2010 at 20:04 #179247

                    @Anderslindh wrote:

                    @Turbocab wrote:

                    vet inte hur det är på bilarna med det andra knäskyddet…

                    Jo det kan jag tala om för dig –

                    sitter något så ¤%&/() 👿

                    Men nu har inte turbocab Airbag som tur är 😉

                      november 11, 2010 at 20:15 #179211

                      I förardörren sitter väl bara en microbrytare som styr centralenheten.
                      Kan ju vara kabelbrott/jordfel även där.

                        november 11, 2010 at 20:55 #179076

                        Vi får hoppas tid och familjen tillåter lite seriöst meck imorrn. Återkommer med resultat!

                          november 11, 2010 at 21:16 #179115

                          @Turbocab wrote:

                          Vi får hoppas tid och familjen tillåter lite seriöst meck imorrn. Återkommer med resultat!

                          Jag sätter en fika på det är styrboxen –
                          har sett så ofantliga många fel-fenomen med den 😉

                            november 12, 2010 at 16:56 #178871

                            Familjen tillät mig massa mecka idag, har stått i ösregn och skruvat och pillat i flera timmar. 😛 Jag kom dock inte till Centrallåset. Kan bara konstatera att nu ikväll så funkar det fint, alla dörrar låser kanon. Börjar luta åt glapp, jordfel etc. Hittade faktiskt ett relä på skroten, från en 17k mil tokfin 4D sedan 1991. Ska testa med det imorgon! Ska kika kontakten i dörren, samt jordpunkter också, hittade lite bra info i saabpärmarna. 😆

                            OT: Istället så servade jag idag och vann 0,15 bars ladd, bytte kylarslangarna till kupen till modellen utan bypass och nu har jag bra värme igen, eller snarare Vulkanvärme i kupen. Tycker bilen går lite varm, trots ny termostat, eller så ligger alla mina alla för kallt. Precis alldeles över mitten går den.

                              november 12, 2010 at 17:30 #177968

                              @Turbocab wrote:

                              jag kom dock inte till Centrallåset. Kan bara konstatera att nu ikväll så funkar det fint, alla dörrar låser kanon. Börjar luta åt glapp, jordfel etc.

                              😆 alla gångar styrboxen till C-låset.

                              Så höll det också på i Luvan kort efter jeg fick det inkopplat.
                              Kunne fungera i veckor och så plötsligt var det bara förardörren som öppnade
                              (Jag har fjärrstyrd larm)

                              Var också inne på något med jordningen etc etc –
                              men testade bytta boxen och sedan dess har det inte varit strul alls 😀

                                november 12, 2010 at 18:43 #179625

                                Kanon, då börjar jag med det rakt av imorrn. Har inte några andra problem med el etc vad jag vet, så det är säkert det.

                                  november 13, 2010 at 17:49 #179680

                                  Jo, det var nog boxen. Det kom och gick igen funktionen igår kväll, efter några timmars stillastående så var det stendött igen. 😥 Men nu sitter ett annat relä där, och det verkar mkt bättre det hela, rejälare funktion. Får se imorgon hur det artar sig, men jag säger case closed så länge. Gött. Tack för bra tips alla. Ska riva tag på ett relä till på skroten nästa gång, bra ha liksom.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.