Centrumring saknas Aero 16"

Forum Modellspecifika forum OG900 Centrumring saknas Aero 16"

  • Detta ämne har 21 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-12 13:55 av .
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #181585
    longjohn61
    Deltagare

    Ringen jag gjorde är i alu, kollade också på mina fälgar inget där heller 😉 kan det va så att dom har suttit på en icke Saab bil ❓
    Det är inte helt lätt att svarva upp insidan av fälgen som dom måste ha gjord på hans 😉

    Mvh Nisse

    #181586
    saabaero
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Ringen jag gjorde är i alu, kollade också på mina fälgar inget där heller 😉

    Det var ringarna på bilden jag syftade på. Alu borde hålla tillräckligt bra

    Eftersom ytterdiametern är 72mm fick jag idén om att dom var omsvarvade för gamla bultmönstret som jag har för mig är 72mm men jag kanske minns fel 😕

    #181599
    anderslindh
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @longjohn61 wrote:

    Ringen jag gjorde är i alu, kollade också på mina fälgar inget där heller 😉

    Det var ringarna på bilden jag syftade på. Alu borde hålla tillräckligt bra

    Eftersom ytterdiametern är 72mm fick jag idén om att dom var omsvarvade för gamla bultmönstret som jag har för mig är 72mm men jag kanske minns fel 😕

    Som synes på denna bild är det nog stål de andra ringarna är gjorda i.. Man ser även att bulthålen är litelite ovala – typ filade ett par mm i ytterkant – skulle det vara tillräckligt för att passa gamla bultmönstret är det säkert så att någon haft dem till det innan och sen har de använts till nya 🙂

    Har för mig att Törnros hade fälgarna på renovering, men om det bara var av fälgkanten eller om det var hela fälgen vet jag inte. Skulle tro att det bara var fälgkanten för de är inget under av skönhet på andra ställen…

    EDIT: Luddet som sitter där är pappersrester efter jag körde av snabbt med autosol för att man skulle se färgskillnad.. Hände inte så mycket på den grova c-ringen dock…

    #181605
    saabaero
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Som synes på denna bild är det nog stål de andra ringarna är gjorda i.. Man ser även att bulthålen är litelite ovala – typ filade ett par mm i ytterkant – skulle det vara tillräckligt för att passa gamla bultmönstret är det säkert så att någon haft dem till det innan och sen har de använts till nya 🙂

    Nya bultmönstret = 4/108 med M14x1,5 bult
    Gamla bultmönstret 4/114,5

    Skillnaden är alltså bara 6,5mm vilket blir 3,5mm/hål
    Undrar om det inte är skillnad även i bultdiameter? Isåfall blir det bara 2,5mm/hål att fila
    Dessutom är hålen lite för stora redan från början så där har man ytterligare lite hjälp på traven.

    Jag vidhåller teorin om att de är omgjorda och sedan återställda 🙂
    Huvudsaken är att dom går att använda

    #181607
    anderslindh
    Deltagare

    Du kan mycket väl ha rätt i det, men jag håller med om det sista, huvudsaken är att de går och använda och de funkar finfint, bara jag får på centrumringen longjohn61 fixat till mig. 🙂

    Körde utan i fjol och det var väl inte optimalt kanske även om jag inte märkte någon skillnad – på Vianor sa de att det inte spelar så stor roll på så gamla bilar med centrumring eller inte. Hade det varit på en ny hade det däremot varit katastrof enligt honom…

    #181632
    Geert
    Deltagare

    Du bör iaf byta däckhandlare.
    Vilket påstående!

    Din bil slits betydligt fortare med ocentrerad hjul. Samt att det kan bli rent av livsfarligt.

    Det känns mer på en modern bil för att de är känsligare generellt samt att allt sitter fortfarande ’tightare’. Din är nog redan så sliten i upphängning att du inte kände av det, men det betyder inte att din bil inte slits fortare och att hjulet kan slitas av.

    #181868
    anderslindh
    Deltagare

    Jahapp, då var det efter en del slipning på ring och fälg äntligen klart. Nu sitter den som berget vill jag lova 😀 0,52mm var det som behövdes slipas av från ytterdiametern, så det var ju futtiga siffror men innan jag kom på hur jag skulle göra var det slitigt 🙂 Slutade med att jag monterade ett sandpapper på polermaskinen och körde runt ringen på den – då gick det snabbare och jag sparade mina fingrar lite 😀

    Slutresultatet blev ju skitbra och du ska ha stort tack för ringen! 😀

    Bild:

    Hacken har jag själv lyckats åstadkomma – ringen var helt slät när jag fick den 🙂

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng