Chassiesättning för 900 med Toppola??

Forum Modellspecifika forum Saabo/Toppola/Husbil 92H Chassiesättning för 900 med Toppola??

• Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-26 12:18 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    anders dackemyr
    Deltagare

Hej !

Är det någon som har receptet på den optimala chassiesättningen när man monterat på en Toppola på en og 900?
    Bilen är en std 900i 2,1-16 från 1993. Däcken är Michelin 195/65-15.
    Jag har provat följande (och börjar tröttna på att byta fjädrar…)

1. Förstärkta fjädrar runt om kompletterat med innerfjädrar bak. God åkkomfort men svajig vid kurvtagning. Svajigheten vill jag ha bort samt att bilen såg ut att ”stå på tå”.
    2. Bytte till Speedparts sänkningssats. Bilen gick som ett strykjärn. verkligen skillnad till det bättre. Både komfort och väghållning ok.
    Men – däcken bak tar i hjulhusen vid minsta gupp!
    3. Behöll sänkningssatsen men satte i extrafjädrarna inne i bakfjädrarna. Bilen blev nästan helt stum bak och kan fortfarande ta i hjuljusen. Suck !

Förslag på nästa steg?
    Bara ha förstärkta fjädrar bak eller sätta dit standardfjädrar med extrafjädrarna monterade?

Tacksam för erfarenheter.

lucasaxman
    Deltagare

Säker på att du inte har 9000 fälgar på ,det kunde inte vi ha på vår dragbil heller
    de breddar mera utåt än 900ans vilket med för att skärmkanten väldigt snart tar i.

anders dackemyr
    Deltagare

Tror de heter Cross Spoke med fälgdiameter 15 tum.
    De har väl suttit på både 900 och 9000?

lsoderlund
    Deltagare

Annars kanske du kan gå ner lite i bredd på däcken, prova med ett par 185/or eller kanske 175:or. Min förra 900a skulle ha 175/65r15 som standard.. Har du 195 är ju det kanske de 2 centimetrarna som slår i.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

porsche944
    Deltagare

Cross spoke fälgen satt ju standard på 900 S Le mans, denna fälg 6″ breddar så mycket att den stora skärmbreddaren var standard på dessa bilar. Tittar man i en tillbehörskatalog från 90-91 står det mycket riktigt att denna fälg på en 900 skall ha den större skärmkantsbreddaren monterad.

toppola
    Deltagare

Sätt i de uppblåsbara gummikuddarna istället för extrafjädrar. Finns på stötdämparverkstan i sthlm. Kom bara ihåg att ha separat luftpåfyllning, annars går all luften på den belastade sidan över till den andra och det medför andra problem… Ola!!

900 classic cab
    Deltagare

Hej Anders!

Du kan montera in luftfjädring/(bälgar) inuti de vanliga fjädringarna. De finns att köpa på http://www.stotdamparverkstan.se , och de kostar 2250 kr/par för og900.
    -Lycka till! 🙂

Mvh
    Toppola 300

Hej Anders,
    Vi har en ur-”Toppola” :), en Hollansk prototyp Routel på Saab 900i cc 8v motorgasbil (1989)i sommar. Den har en bättre stromlinjeform men är tungre an Toppola, vikt 175-200 kilo
    Pa bilen jag har 5,5 tum plåtfälgar och 185/65/15 däck.
    Jag har köpad luftbälgar från forra ägare men inte bruckar den.
    Jag använda förstärkte fjädrar från Biltema och hjälp innerfjädrar från MAD och värje år nya gummistöd och röd Koni justierbare stötdämpare på alla hjul. Jag har monterat stabilisatorn fram och bak från turbon med nya gummi.
    2007 vi rullat ca 800 mil (2x Nederländerna-Sverige och rundresan)och 400 mil i Nederländerna. Det rullar mycket bra, även i kurvfart.
    Mvh,
    Cornell och Lian
    Nederländerna
    Saabklubben #1976
    Saab 90, 92, 99, 900, Routel

(E6, Malmö-Göteborg)

anders dackemyr
    Deltagare

Tack för alla goda tips!

Jag börjar nog inse att en del av problematiken ligger i fälgar/däck snarare än fjädringen.
    Nu är man ju lite fåfäng och gillar lite bredare däck och fälgar, vilket allstå helst skall vara kvar. Dessutom är däcken nästan helt nya.

Så jag har man fortsatt fjäderbytandet…

Sänkningsfjädrarna med inre förstärkningssfjädrar åkte av och på med ”vanliga” förstärningsfjädrar utan de inre fjädrarna. Blev det bra? Nej 🙁

Ner med bakaxeln igen och i med de inre fjädrarna i förstärningsfjädrarna. Lite bättre blev det, men om det är tillräckligt har jag inte orkat testa än.

Nästa steg får väl ev. bli smalare däck och andra fälgar.

toppola
    Deltagare

Hej!! Glömde att berätta att jag har luftkuddarna i kombination med husvagnsfjädrar. Ola!!

rodder76
    Deltagare

kan inte alls tänka mig att problematiken ligger i att du har ”fel hjul” Du vill ju ”bara” åstadkomma komfort/väghållning som med sänkningssatsen men med en högre höjd på bilen.

Om du kan få reda på fjäderkonstanten och eller självsvägningsfrekvensen (Hz) på fjädern så vad du vilka värden du vill eftersträva. Sedan gäller det ”bara” att hitta en motsvarande fjäder som är längre…. hoppas inte jag mumlade i nattmössan nu
    EDIT:Du ska då alltså hitta en fjäder som är längre men i sitt längre tillstånd har ”rätt värden”

På Rejsa finns det några entusiaster som håller på med sånna saker och som sitter och räknar på fjädrar till höger och vänster. En av de mer framstående av dessa är Fuling som även är verksam på detta forum.
    Skicka ett PM till honom och se om du inte kan involvera honom i din problematik.

anders dackemyr
    Deltagare

Lite feedback hur det blev….

Efter många provade varianter blev det både förstärkningsfjädrar (den lilla som sitter i centrum av den vanliga fjädern) och förstärkta fjädrar från Biltema. Bilen är aningen stötig vid körning utan packning men hur ofta sker det med en campingbil…

Nu kan man ta rondeller och kurvor i betydligt högre fart utan att den kränger som tidigare samt att man törs lasta lite i sängen under färd.

Jag behöll däcken 195/65-15 och cross-spoke fälgarna. Vid krafiga gupp kan det slå igenom lite.

Tack för alla tips !

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng