Check Engine lyser
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Check Engine lyser
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Check Engine lyser
- Detta ämne har 15 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-09 10:02 av hoggorm.
-
FörfattareInlägg
-
Saab 900i 2.0i 16v 1990
Heisann.
Check Engine lyset mit starter å lyse når jeg kjører. Noen ganger stopper det, men det kommer tilbake.
Jeg har nettopp byttet termostat, spylt kjølesystemet og fylt på med ny kjølevæske. Etter dette har jeg kjørt 800km og temperaturen er fint på klokka 3.
Bilen går bra og bruker ca 1 liter propan på mila.
Den har gått 140 000km og har sannsynligvis ikke byttet lamdasonde.Jeg har lest at det bare er LMM, lamda og termostat som kan gjøre så CE lyser. Noen nevner å sjekke slanger osv.
Er det noen prioritert rekkefølge man bør sjekke ting i?Bilen går egentlig helt fint og jeg har ikke noe problem med å starte, kjøre eller la den gå på tomgang.
Mvh Håkon
Antar att den är gas konverterad i och med att du skrev om propan. Har haft problem med lysande ce på en liknande bil dock helt orginal, samt den var väldigt slö. Felkoden sa felaktig bränsleblandning, så bytte till annan lambdasond men ingen skillnad, till slut mätte jag bränsletryck och det var på tok för lågt men efter pumpbyte så funkade den.
Heisann. Takk for svar.
Har trykket i bensinsystemet påvirkning på CE når man kjører på gass?Jeg tenkte å kjøpe en lamdasensor.
Jeg ser de er veldig mye billigere på ebay enn hos mekonomen i Norge. Der koster derundt 1700 NOK.
Denne for eksempel:Er det stor forskjell fra denne og til f eks borsch?
Mvh Håkon
Da lagde jeg en kabel og fikk lest av kodene. Det var veldig enkelt og oppskriften var 100% korrekt og enkel å følge! Jeg blei overrasket:)
Jeg leste av disse 5 feilmålingene:12111 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
Fix: vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter12223 fuel air mixture too lean
Fix: vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter12241 injector faulty
Fix: this code comes up a lot but is normally false(ignore)12112 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
Fix: vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter11121 ?? Kameraten min leste av, så jeg er ikke sikker på hva han så. Jeg skal sjekke det videre senere.
Uansett ser det ut som jeg må sjekke vakuumslangene, lamdasensoren og lmm’en. Jeg får ta det i den rekkefølgen. Jeg legger ved et bilde som viser kabelen som ble laget. For andre som finner denne tråden så vil jeg bare si at kodeavlesinga fungerte perfekt. Jeg ble overrasket over at jeg fikk det til så raskt.
Tusen takk for hjelp og tips underveis. Hvis noen har gode tips om sjekk av vakuumslangene så tar jeg gjerne imot.
Mvh Håkon
Haha, takk for svar. Som dere forstår så er jeg nybegynner. Jeg skal se i bilen og se om jeg finner lmm og får lese meg opp på hva den gjør.
Jeg har ikke kjørt på bensin på en stund, men jeg skal ta en tur og se om ce begynner å lyse da også.
Slik jeg har forstått det så leser også lpg-anlegget av data fra lamdasensoren og tilpasser blandingen deretter.Jeg kommer tilbake etter å ha funnet ut hva lmm’en er og resultatet fra en bensintur:)
Mvh Håkon
Kjørte en tur på bensin og CE lyset lyste også da.
Jeg har sett litt i motorrommet og gjort meg følgende observasjoner:
Bilde1:
Oransje slanger: Originale vakumslanger for luft.
Rød slange: Vakuumslange koblet til inntaket og fordamperen med en sensor koblet imellom. (Ekstra for lpg systemet)Jeg har også lagt til to lilla sirkler. Den ene går rundt der den oransje kabelen er koblet til kåpa(er navnet ikke sant?). Her ser det ut som det er en form for lekkasje eller noe.
Det er litt søl rundt. Det virker som den sitter løst og den er enkel å ta inn og ut. Hva er dette og bør det være sånn?Den andre sirkelen er rundt en sylinder med to utganger. Hva er dette og hva gjør den? På bilde 2 har jeg markert to slanger som går ut av denne. Hvis jeg skal ta en service og bytte ut vacumslangene, bør jeg ta med disse også? Jeg tok også en rød ring rundt min lmm som var likt bilde til Turbo.
Jeg har også kommet over speedparts.se når jeg har gått igjennom det forumet her. De er veldig mye billigere enn andre butikker jeg har kommet over og det påstås de har god kvalitet. Hvis ingen har noen motsigelser angående dette så komme jeg til å kjøpe slanger osv derifra.
Jeg har sett litt på turtelleren og hørt på motoren når den går på tomgang. Den går egentlig veldig fint, men den har en veldig liten “puls”. Ved jevne mellomrom beveger nåla seg littegranne opp før den detter ned igjen.
Hvis noen har noen formening om et-flere-alle spørsmålene jeg kommer med så er jeg veldig takknemlig for utdannelsen jeg får her 🙂
For de som har interesse så kan dere se på lpg anlegget mitt her http://www.youtube.com/watch?v=GbYh3FVE3WI
Mvh Håkon
@Hoggorm wrote:
Jeg har også lagt til to lilla sirkler. Den ene går rundt der den oransje kabelen er koblet til kåpa(er navnet ikke sant?). Her ser det ut som det er en form for lekkasje eller noe.
Det er litt søl rundt. Det virker som den sitter løst og den er enkel å ta inn og ut. Hva er dette og bør det være sånn?
Det är vevhusventilation, brukar vara ganska enkel att plocka loss, finns nytt gummin http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/motorkropp/ventilkapa/85905s.html nippeln brukar även den vara skör så kanske lika bra att byta den ocksåDen andre sirkelen er rundt en sylinder med to utganger. Hva er dette og hva gjør den? På bilde 2 har jeg markert to slanger som går ut av denne. Hvis jeg skal ta en service og bytte ut vacumslangene, bør jeg ta med disse også?
Bränsletrycksregulator, styr bränsletrycket genom att känna av undertrycket i insuget,jag hade inte bytt dom slangarna som du har markerat på bild 2Har bilen funkat tidigare utan att sätta felkod?
Heisann.
Jeg kjøpte den for to år siden. Jeg kjørte den et halvt år, deretter sto den parkert et år ettersom jeg var ute og reiste, og nå har jeg kjørt den siden september i fjor. I februar i år satt jeg inn lpg systemet.
Hvordan den var for to år siden husker jeg ikke, men etter at jeg kom hjem i september har CE lyst fra og til. Det har gjerne vært på lengre turer jeg har merket det. Dette gjelder både kjøring på bensin og propan.Jeg leser gjennom haynes boka for tida og det står at lamdasensoren skal byttes etter 40k osv. Bilen min er gått 135 og det forbauser meg ikke om den aldri har blitt byttet på 20 år. I såfall bør vel bytte av vakumslanger og lamda være noe jeg burde gjøre uansett?
Mvh Håkon
Du kan ju lätt och billigt byta lambdan; skicka efter på ebay och du kommer billigt undan. Lite is i magen och du kan ta den från Kina med, men jag har skickat efter från ebay då jag såg att priserna var bra för lambda med hel kabel som passar direkt.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@morsole wrote:
Du kan ju lätt och billigt byta lambdan; skicka efter på ebay och du kommer billigt undan. Lite is i magen och du kan ta den från Kina med, men jag har skickat efter från ebay då jag såg att priserna var bra för lambda med hel kabel som passar direkt.
Mvh Johannes
Innan du byter lambdan eller LMM så försäkra dig om att du inte har luftläckage någonstans:
– Vaacumslangar (med motorn igång, spruta lite startgas på alla slangar och anslutningar. Om motorvarvtalet ändras betyder det att startgas hittar in i motorn – alltså har du läckage där)
– Mellan LMM och insug
– I avagssystemet _innan_ lambdasonden (läcker det in luft där så kommer lambdasensorn att mäta fel syrehalt i avgaserna) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.