Check Engine på 900 2.1 -93, styrsystem?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Check Engine på 900 2.1 -93, styrsystem?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Check Engine på 900 2.1 -93, styrsystem?

  • Författare
    Inlägg
    • maj 21, 2014 at 16:03 #26448

      Hej

      Har fått ett problem med att check engine-lampan lyser emellanåt på min og900 2.1 -93. Lampan lyser bara sporadiskt och verkar inte ha någon inverkan på hur bilen går. Alla gånger tidigare har den slocknat vid omstart men nu verkar den vara tillbaka för att stanna.

      Har tidigare idag provat att vicka på kontakter, tänkte att det kanske kan vara glapp iom det kommer så intermittent, men utan resultat. Några idéer på vart man börjar leta?

      Har oxå förstått det som att bilen ska ha lh 2.4.2, vilket ska gå att blinka ut felkoder ur. Hur vet man om bilen har lh 2.4 eller 2.2? Försöker man med 2.2 så verkar det kunna gå illa..

      Tacksam för svar/ Niclas

        maj 21, 2014 at 17:12 #198112

        Du lär ha LH 2.4.2, satt såvitt jag vet på alla 900 med B212 dvs 2,1 sug 16v.

          maj 23, 2014 at 08:20 #198125

          Tändning eller bränsle är problemet, KAN vara nåt så enkelt som att pumpen börjar ge upp…

          Det kan ge skumma utslag. Annars är de bilarna väldigt sällan belastade med fel.

          Du kan ju börja med att kolla bensinfiltret; det brukar slarvas med byte.

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            maj 23, 2014 at 09:21 #198126

            Läste ur felkoderna igår och fick fram
            -Tändsignal saknas
            -Lambda
            -Lambda
            -Spridarfel
            -Luftmassemätare
            -Tempgivare

            Tändsignalen kommer ju av att motorn inte är igång. Luftmassemätare och tempgivare var jag och pillade på tidigare när jag fortfarande trodde att det kunde vara ett glapp, därav kommer antagligen lambadan med när jag ryckte i luftmassemätaren. Det som återstår är ju spridaren, men läser man på popeye´s sida så är det vanligt att den kommer upp och att den då är falsk. Så frågan är ju hur man vet att den är falsk? Om spridaren felar, kommer det isåfall ge dålig lambda så man kan gissa att felkoden är falsk om den signalerar för spridare men inte lambda?

            Nollade hur som helst bara felkoderna och tänkte köra på och se vad som dyker upp, borde inte vara nån fara iom den inte går dåligt.

              maj 23, 2014 at 10:09 #198127

              Tänk även på att jordpunkterna som sitter i främre lyftöglan är synnerligen viktiga…

              Och de får inte byta plats heller!

              Du har även jordpunkter längst bak till pumpen.

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                maj 23, 2014 at 18:47 #198128

                Radera felkoderna och läs igen.

                Min gissning är att du får felkod på lambda, antingen fet eller mager.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.