Crusse 50 000 +!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Crusse 50 000 +!

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-09 07:26.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

matthias r
    Deltagare

Ikväll den 5/5 05 slog vägmätaren på mitt trogna dagliga tjänstevapen, 95/77:an
    om för femte gången! 50 000 mil är nu tillryggalagda och vi stävar vidare mot… vi får se vad det blir innan den får ett lugnt liv som sommarbil till träffarna.

”Crusse” kallad, så efter texten på de MEGA-slitna original aluskyltarna. CRU 954
    står det att läsa någonstans i smeten av mosade flugor och salthinna.

Var?? En halv repa från en av hållpunkterna på 95-jubilet 1999, Mjärdevi center. I vilken stad?
    Linköping, place of birth för den första 95:an.. Ibland sluts 15-tums cirklarna….

En liten lista då;
    Originalmotorn bytt vid 36 000, i sitter en blåspis som går drömmen och andas ut via ett gammalt 2-tum. Drivaxlar bytta en gång, hjullagren aldrig, enbart ompackade (runt om!)
    Det mest unika är den orörda originalväxellådan, dock mycket sliten… och med mkt skumma symptom
    som man aldrig hör annars…men än går den.

Bilen ägdes av en annan SSK-medlem mellan 1985 och 2004; denne har kört 43 000 av milen och dokumenterat dessa väl.

Fyll på denna tråd med fler berättelser om långmilar-gammelssaabar, bara kul o fascinerande att få läsa om de som kanske rullat ännu längre!!

Matthias R med antilopbrun maraton-95:a

Lollo
    Deltagare

Hej.
    Ej längre, men 23000+ och aldig öppnad (enligt förste ägaren som jag köpte bilen av)och nu lever den livet i min busbil, och det är betyligt hårdare än den gjorde förut, detta är en TT vi talar om som bara raslar på.

anonymous
    Deltagare

Her i byn er det en 96 trubb 63a aom er kjørt 100.000mil eller en million kilometer… Samme eier siden ny, brukes som bruksbil hver eneste dag fremdeles. Siste motoren ble byttet etter 30.000mil, da hørtes den ikke pen ut.. Denne bil eies av en stor ressurs innen saab miljøet i norge og stelles meget bra.

//Stian

saab v4-ever
    Deltagare

Det är bara att gratulera! Härligt att de gamla trotjänarna används i daglig trafik.
    ///Harald

matthias r
    Deltagare

100 000 mil Stian, jag är helstum!! Då jag åkt treväxlad tvåtakt dagligen många år förut vet jag att slitstyrkan och förmågan att uppfylla krav på hundraprocentig tillförlitlighet är enorm.

Måste bara besöka denne man, stor risk för Norgeresa i år!
    Har ständigt varit intresserad av det här med långa körsträckor, drar mig till minnes en diskussion vi hade 1992, jag och några andra medlemmar. Vi var på väg och hämtade resterna av en 95/60, dragbilen var en annan medlems 95/63. Vi snackade långmil.

”Någonstans i världen måste det finnas en 2-t som passerat 100. I Sverige finns ju några som gått runt 70-80”. Ingen trodde mig. Det skulle alltså ta 13 år innan det konkreta beviset dök upp– gissa om grabbarna som var med då ska få höra det…

Fram för storys om fler långdistansare! / Matte R

stenstorparn
    Deltagare

100 000 mil , han borde ha nått hederspris.
    Kanske låta honom provköra en 4taktare

/Christer

anonymous
    Deltagare

Første gangen jeg var å besøkte denne karen og jeg tittet på bilene hans. Når jeg da så inn i denne langmileren hadde han en hardtre plate istedet for gummimatte på gulvet fremme i kupeen, da sa han:
    ”En sånn der gummimatte varer bare et par hundre tusen(20.000mil) kilometer, før jeg må bytte den igjen, så jeg gikk lei av å bytte hele tiden, så jeg la inn denne treplaten istedet etterhvert”

Da ble jeg litt imponert!

//Stian

torbjorn m.
    Deltagare

En annen rolig sak: Mannen har ALDRI kjørt långnos eller V4!
    Han forteller bla. at tilstrekkelig turtall er medisinen for et langt liv til en to-takts motor, og drar gjerne på til 80-90km/t på 2.gear( På en 3.trinns låda, naturligvis.. )
    Han var en av de første som meldte seg inn i GSV i 1977, og er i dag æresmedlem.

//Torbjørn

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng